پرورش میوه اژدها

میوه اژدها یا دراگون فروت یا پیتایا (Hylocereus undatus) یک نوع کاکتوس است که می‌تواند به ارتفاع 9 متر رشد کند. درخت میوه اژدها برای گل های بسیار زیبایی که دارد و میوه های خوشمزه ای که تولید می‌کند بسیار ارزشمند و قابل توجه می‌باشد. گل ها در شب باز می‌شوند و گاهی اوقات ممکن است قطر آن ها به 30 سانتی متر می‌رسد. میوه ها اغلب به رنگ قرمز، صورتی، سفید می‌باشند.
منطقه کاشت
درخت میوه اژدها در آفتاب کامل بهترین عملکرد را دارد و در مناطقی که دمای هوا در زمستان 1- تا 10 درجه سانتی گراد است به خوبی رشد می‌کند. بهتر است درخت دراگون فروت در مقابل یک دیوار جنوبی کاشته شود تا گرمای بیشتری به آن برسد. با توجه به تحقیقات دانشگاه فلوریدا، درخت میوه اژدها می‌تواند نمک را تا حد زیادی تحمل کند و می‌توان آن را در باغ های ساحلی نیز کاشت. کاکتوس میوه اژدها به صورت عمودی رشد می‌کند و برای این که به صورت راست قامت باشد باید یک داربست قوی برای آن تهیه نمود. مثلا داربست های سنگی یا دیگر ساختارهای قوی برای این گیاه مناسب هستند. از داربست های سیمی برای درخت میوه اژدها استفاده نکنید زیرا ممکن است به ساقه آسیب وارد شود.
کوددهی به میوه اژدها
درخت میوه اژدها در طیف وسیعی از خاک هایی که زهکشی خوبی دارند قادر به رشد است. با توجه به توصیه دانشگاه فلوریدا، در زمان کاشت درخت میوه اژدها 1.5 کیلو کود که به خوبی پوسیده شده است را با خاک مخلوط کنید و در طول سال اول هر دو ماه یک بار برای هر درخت میوه اژدها 100 گرم کود NPK 6-6-6 یا کود NPK 8-4-12 استفاده کنید. در مناطقی که مستعد سیل هستند باید گیاه میوه اژدها بر روی تپه کاشته شود. در طول تابستان باید به طور منظم و به آرامی به گیاه آب داده شود و خاک را مرطوب نگه داشت، از خیس کردن خاک باید اجتناب نمود زیرا باعث ایجاد پوسیدگی ریشه می‌شود.
هرس درخت میوه اژدها
هرس منظم باعث می‌شود تا گیاه به رشد جدید و گل دهی تشویق شود، همچنین نور و هوای بیشتری به گیاه نفوذ می‌کند و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری ها و آفات کاهش می‌یابد. هرس گیاه همچنین باعث می‌شود برداشت میوه ها آسان تر شود. دانشگاه فلوریدا توصیه می‌کند در سال یک تا سه بار درخت میوه اژدها را باید هرس کرد. هر گونه ساقه مرده، آسیب دیده و بیمار را باید حذف کرد و ساقه هایی که بر روی خاک افتاده اند نیز باید حذف شوند.
ملاحظات
شکوفه میوه اژدها در شب حشرات گرده افشان مانند پروانه ها و خفاش ها را به جای زنبور عسل جذب می‌کند. کاشت بیش از یک نوع میوه اژدها می‌تواند باعث افزایش باردهی گیاه و همچنین تولید میوه های بزرگتر و سالم تر شود. برای اطمینان از باردهی، می‌توان گرده افشانی را به صورت دستی نیز انجام داد. در هنگام برداشت میوه ها، ممکن است لازم باشد دستکش پوشید، زیرا برخی از واریته های میوه اژدها خاردار هستند. میوه ها را می‌توان به مدت پنج روز در دمای اتاق نگه داشت، همچنین می‌توان آن ها را در کیسه پلاستیکی قرار داد و چندین هفته در یخچال نگه داری نمود.

درخت میوه اژدها

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ