خواص میوه اژدها

 

دراگون فروت یا میوه اژدها که همچنین با نام پیتایا نیز شناخته می‌شود یک میوه استوایی است که در رنگ‌های قرمز، سفید، زرد، نارنجی، سبز و بنفش موجود می‌باشد. این میوه به دلیل طعم بسیار خوب و شکل جالبی که دارد معروف شده است. نگاه منحصر به فرد و فواید فوق العاده تحسین شده آن باعث شده است تا در بین مواد غذایی و افراد زیادی، از محبوبیت خاصی برخوردار شود. خوشبختانه ، لازم نیست حتما در مناطق استوایی زندگی کنید تا از فواید بسیار زیاد میوه اژدها لذت ببرید. در واقع، شما می‌توانید آن را به صورت تازه یا یخ زده در سوپر مارکت‌ها در سراسر جهان پیدا کنید و یا حتی خودتان این میوه محبوب را پرورش دهید.
در این متن فواید میوه اژدها برای سلامتی ذکر شده که همگی بر اساس شواهد و مدارک ارائه شده‌اند.

 

Imagem

 

ارزش غذایی و کالری میوه اژدها:

میوه اژدها کالری کمی دارد ولی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد. همچنین حاوی مقدار قابل توجهی فیبر است. 227 گرم (یک فنجان) میوه اژدها دارای موارد زیر است:
کالری: 136
پروتئین: 3 گرم
چربی: 0
کربوهیدرات: 29 گرم
فیبر: 7 گرم
آهن: 8 درصد RDI (مصرف روزانه توصیه شده)
منیزیم: 18 درصد RDI
ویتامین سی: 9 درصد RDI
ویتامین ای: 4 درصد RDI
علاوه بر این مواد مغذی، میوه اژدها حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی مانند پلی فنول‌ها، کاروتنوئیدها و بتاسیانین‌ها می‌باشد.


خواص میوه اژدها


مبارزه با بیماری‌های مزمن


رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایدار هستند که باعث آسیب رساندن به سلول‌ها می‌شوند و ممکن است منجر به التهاب و بیماری شوند. یکی از راه‌های مقابله با این امر، خوردن غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان مانند میوه اژدها است. آنتی اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند، بنابراین از آسیب به سلول و التهاب جلوگیری می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهند رژیم‌های غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها ممکن است به جلوگیری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت و آرتروز کمک کنند. میوه اژدها شامل چندین آنتی اکسیدان قوی از جمله ویتامین C، کارتنوئیدها و بتالین است.
نکته مهم: آنتی اکسیدان‌ها وقتی به طور طبیعی در غذا خورده می‌شوند، بهتر از شکل قرص یا به عنوان یک مکمل هستند. در واقع، مکمل‌های آنتی اکسیدانی ممکن است اثرات مضر داشته باشند و مصرف آن‌ها بدون نظارت پزشکی توصیه نمی‌شود.


سرشار از فیبر


فیبرهای غذایی، کربوهیدرات‌های غیر قابل هضم هستند که دارای فواید زیادی برای سلامتی می‌باشند. متخصصان تغذیه مصرف 25 گرم فیبر برای زنان و 38 گرم فیبر برای مردان در طول روز را توصیه می‌کنند. مانند آنتی‌اکسیدان‌ها، زمانی که فیبر به صورت طبیعی در غذا خورده می‌شود بهتر از شکل قرص یا مکمل است. در هر فنجان میوه اژدها 7 گرم فیبر وجود دارد، بنابراین یک منبع عالی فیبر است.
اگرچه فیبر به عنوان کمک به هضم غذا شناخته شده است، تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف فیبر در محافظت از بدن در برابر بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2 و حفظ وزن سالم بدن نیز می‌تواند نقش داشته باشد. همچنین تحقیقاتی نشان داده اند که رژیم غذایی پر فیبر از بروز سرطان روده جلوگیری می‌کند.


حفظ سلامت روده


روده شما حاوی در حدود 100 تریلیون میکروارگانیسم‌های متنوع است که شامل 400 گونه باکتری می‌باشند. بسیاری از محققان معتقدند این اجتماع میکروارگانیسم‌ها ممکن است بر سلامتی شما تأثیر بگذارد. هر دو مطالعه انسانی و حیوانات نشان داده‌اند که عدم تعادل در روده، ممکن است شما را در معرض بیماری‌هایی مانند آسم و بیماری‌های قلبی قرار دهد.
با توجه به اینکه میوه اژدها حاوی پری بیوتیک است، می‌تواند تعادل باکتری‌های خوب در روده شما را بهبود بخشد. پری بیوتیک‌ها نوع خاصی از فیبر هستند که باعث رشد باکتری‌های سالم در روده شما می‌شوند. روده شما نمی‌تواند فیبرها را تجزیه کند، با این حال باکتری‌های موجود در روده می‌توانند فیبرها را تجزیه کنند و شما مزایای آن را دریافت می‌کنید.
میوه اژدها به ویژه به طور عمده رشد دو خانواده باکتری‌های سالم را تقویت می‌کند: باکتری‌های اسید لاکتیک و بیفیدوباکتری‌ها.
مصرف منظم پری بیوتیک ممکن است خطر عفونت در دستگاه گوارش و اسهال را کاهش دهد. این امر به این دلیل است که پری بیوتیک‌ها رشد باکتری‌های خوب را تقویت می‌کند.
برخی مطالعات همچنین حاکی از آن است که پری بیوتیک‌ها علائم بیماری التهابی روده و سرطان روده را کاهش می‌دهند.


تقویت سیستم ایمنی


توانایی بدن شما در مبارزه با عفونت با عوامل مختلفی از جمله کیفیت رژیم غذایی شما تعیین می‌شود.

ویتامین C و کاروتنوئیدهای موجود در میوه اژدها ممکن است سیستم ایمنی شما را تقویت کرده و با محافظت از گلبول‌های سفید خون در برابر آسیب‌ها، از عفونت جلوگیری کنند.
گلبول‌های سفید موجود در سیستم ایمنی بدن شما به مواد مضر حمله کرده و آن‌ها را از بین می برد. با این حال، آن‌ها در برابر صدمات رادیکال‌های آزاد بسیار حساس هستند.
آنتی اکسیدان‌های قوی مانند ویتامین C و کاروتنوئیدها می‌توانند رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و از گلبول‌های سفید شما در برابر آسیب محافظت کنند.


افزایش سطح آهن


میوه اژدها یکی از معدود میوه‌های تازه است که حاوی آهن می‌باشد. آهن نقش مهمی در انتقال اکسیژن در بدن شما دارد. همچنین نقش مهمی در تجزیه مواد غذایی به انرژی بازی می کند.
متأسفانه، بسیاری از افراد به اندازه کافی آهن دریافت نمی‌کنند. در حقیقت، تخمین زده می شود که 30٪ از جمعیت جهان آهن کمبود دارند و این کمبود را شایع ترین کمبود مواد مغذی در سراسر جهان محسوب می‌کنند.
برای مقابله با سطح آهن کم، مصرف انواع غذاهای غنی از آهن بسیار مهم است. منابع غنی آهن شامل گوشت، ماهی، حبوبات، آجیل و غلات است.
میوه اژدها می‌تواند گزینه عالی دیگری باشد، زیرا یک فنجان میوه اژدها شامل 8٪ از میزان توصیه شده روزانه شما (RDI) است. همچنین حاوی ویتامین C است که به بدن شما در جذب آهن کمک می کند.


منبع غنی از منیزیم


میوه اژدها نسبت به سایر میوه‌ها منیزیم بیشتری دارد که 18٪ از RDI شما فقط در یک فنجان است. به طور متوسط ، بدن شما حاوی 24 گرم یا تقریباً یک اونس منیزیم است.
با وجود این مقدار به ظاهر کم، این ماده معدنی در هر یک از سلول‌های شما موجود است و در بیش از 600 واکنش شیمیایی مهم در بدن شما شرکت می‌کند.
به عنوان مثال، در واکنش‌های لازم برای تجزیه مواد غذایی به انرژی، انقباض عضلات، تشکیل استخوان و حتی ایجاد DNA شرکت می‌کند.
برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف بیشتر منیزیم ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد.
مطالعات دیگری همچنین نشان می‌دهند رژیم‌های غذایی حاوی میزان کافی منیزیم، از سلامت استخوان پشتیبانی می‌کنند.

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ