مشکلات احتمالی کاشت ذرت

کنترل و درمان بیماری‌های ذرت

پرورش ذرت

 

برای برداشت سریع ذرت به هوای گرم، خاک غنی و حتی آبیاری منظم نیاز است. گیاه برای تولید ذرت باید گرده افشانی شود، بنابراین کاشت ذرت در چندین ردیف برای اطمینان از انجام گرده افشانی بسیار مهم است.
در این متن لیستی از مشکلات احتمالی کشت ذرت ارائه شده. همچنین پیشنهاداتی جهت کنترل و درمان نیز بازگو گردیده است.

مشکلات کشت ذرت و راه حل‌های رفع این مشکلات

مشکلات پرورش ذرت

عدم جوانه زنی بذر ذرت: خاک ممکن است سرد یا مرطوب باشد. زمانی که خاک و دما گرمتر است ذرت را بکارید. با افزودن کمپوست پوسیده و مواد آلی به خاک، اطمینان حاصل کنید که خاک زهکشی خوبی دارد.
دانه و یا گیاهان جوان ذرت خورده می‌شوند، کرم مفتولی (wireworm) ذرت یا کرم دانه ذرت در حال خوردن بذر است: کرم مفتولی ذرت، لارو سوسک ورجه است. سوسک ورجه (click beetle) قهوه‌ای مایل به قرمز یا سیاه است  2 سانتی‌متر طول دارد. کرم‌های مفتولی به رنگ قهوه‌ای یا زرد و چرمی به طول 2.5 سانتی متر هستند. کرم بذر ذرت، سفید مایل به زرد بوده و لارو مگس است. این آفت از قسمت داخلی جوانه بذر تغذیه می‌کند. بستر کاشت را در پاییز شخم بزنید تا لارو در معرض دسترسی پرندگان قرار گیرد. بستر ذرت را بتراشید و بگذارید هر سه فصل زراعی یک بار بدون کشت باشد. برای به دام انداختن این آفات: چند تکه سیب زمینی روی خاک قرار دهید و هفته‌ای دو بار آن‌ها را چک کنید. کرم‌های مفتولی به درون سیب زمینی نفوذ می‌کنند. در صورت مشاهده این کرم‌‌ها در سیب زمینی، آن‌ها را از روی زمین بردارید و نابود کنید. (این روش کنترل ارگانیک بوده و در وسعت غیر تجاری عملی خواهد بود)

 

کرم مفتولی


نهال‌های ذرت در نزدیکی سطح خاک قطع می‌شوند: کرم‌های برنده (Cutworms) به رنگ خاکستری یا قهوه‌ای هستند که روز در خاک پنهان می‌شوند و شب از گیاه تغذیه می‌کنند. علف‌های هرز را برداشته و زمین را از باقی مانده گیاهان تمیز کنید. مقواهای 8 سانتی‌متری دور ساقه ذرت بپیچانید و آن را 2 تا 3 سانتی‌متر در خاک فرو کنید.

 

کرم برنده


نهال‌های جوان ذرت ریشه کن می‌شوند: کلاغ‌ها و پرندگان نهال‌های کوچک را برای تغذیه از بذرها بلند می‌کنند. تا زمانی که نهال‌ها در خاک ثابت شوند، آن‌ها را بپوشانید تا پرندگان نتوانند نهال‌ها را از روی زمین بردارند.

ساقه‌های ذرت می‌افتند: آفت ذرت خوار اروپایی (European corn borers) یک نوع کرم کاترپیلار به رنگ خاکستری-صورتی با سر تیره است که درون ساقه تونل می‌زند و آن‌ها را ضعیف می‌کند. برای پاکسازی این کرم‌ها از باسیلوس ترانجنسیس (یک نوع لارو کش بیولوژیک است که در ایران نیز محصولات مختلفی از آن یافت می‌شود که معمولا با نام B.T شناخته می‌شود) استفاده کنید و زمین را پاکسازی نمایید. نیتروژن بیش از حد نیز می‌تواند ساقه‌ها را سبز و پرپشت اما ضعیف کند. کوددهی را تنظیم کنید. از مصرف کودهای بسیار غنی از نیتروژن خودداری کنید و برای تغذیه گیاهان از کمپوست پوسیده استفاده نمایید.

 

ذرت خوار اروپایی


ساقه‌ها و برگ‌های ذرت تغییر شکل داده، خم شده و یا ممکن است باز نشوند: گیاهان در چنین حالتی اندازه کوتاهی دارند. شته‌ها حشرات کوچکی هستند و بدن نرم سبز و خاکستری دارند که در زیر برگ‌ها جمع می‌شوند. شته‌ها فضولات چسبنده ای از خود به جای می‌گذارند. قارچ دوده‌ای ممکن است روی این مواد چسبنده رشد کند. شته‌ها را با فشار آب از بین ببرید. از صابون حشره کش استفاده کنید. مالچ آلومینیوم تعادل شته‌ها را بهم می‌ریزد. شکارچیان شته‌ها شامل کفشدوزک نیز در از بین بردن آن‌ها موثر هستند.
سوراخ‌های ریز در برگ‌های ذرت: سوسک ککی ذرت (corn flea beetle) می‌تواند برگ را سوراخ کند و بیماری باکتریایی پژمردگی استوارت (Stewart’s) را انتقال دهد. این بیماری باعث ایجاد مواد چسبناکی می‌شود که سیستم آوندی گیاه را مسدود می‌کند. گیاهان آلوده پژمرده و کوتاه می‌شوند و در نهایت از بین می‌روند. در صورت مشاهده این سوسک‌ها، آن‌ها را از روی گیاه بردارید. زمین را شخم بزنید تا چرخه زندگی این حشره دچار اختلال شود. پیرتروم (pyrethrum ) یا روتنون (rotenone) روی گیاه اسپری کنید. 

 

سوسک ککی ذرت


سوراخ‌های بزرگ در برگ‌های ذرت: کرم‌های ذرت شامل earworm و Armyworm، سوسک‌های مختلف و ملخ‌ها، شاخ و برگ ذرت را می‌خورند. حشرات را دستچین کنید و آن‌ها را از بین ببرید یا در آب صابون بیاندازید. از دست دادن مقدار کمی از بافت برگ باعث کاهش محصول نخواهد شد. برای جلوگیری از آسیب کرم‌ها، انواع ذرت زودرس را بکارید. از تله‌های تجاری با طعمه‌های گل استفاده کنید. در پاییز زمین را شخم بزنید تا لاروها توسط سایر حشرات شکار شوند.

سوراخ‌هایی در برگ‌های نزدیک قیف ذرت: آفت ذرت خوار اروپایی (European corn borer) عامل چنین حالتی است؛ لاروها کرم‌های قهوه‌ای روشن تا صورتی با سرهای قهوه‌ای تیره و لکه‌های تیره روی بدن هستند. پروانه بالغ قهوه‌ای روشن با بال 2 سانتی متری است. لاروها از قیف ذرت تغذیه می‌کنند سپس وارد ساقه می‌شوند. آنها همچنین از کاکل ذرت و بذر تغذیه می‌کنند. لارو را دستچین کرده و از بین ببرید. باسیلوس ترانجنسیس بزنید. در پایان فصل، تمام ساقه‌های آلوده را از بین ببرید.
لبه‌های برگ ذرت به سمت داخل لوله می‌شوند: رطوبت خاک ممکن است ناکافی باشد. ذرت پس از تشکیل خوشه، خیلی سریع رشد می‌کند. برای رشد صحیح، گیاه به رطوبت کافی نیاز دارد. ذرت را عمیقاً آبیاری کنید، بطور همزمان تا 2 یا 3 ساعت. وقتی خاک تا عمق 10 سانتی متر خشک شد، دوباره آب دهید. برای حفظ رطوبت، 5 تا 7 سانتی متر مالچ ارگانیک روی بستر کاشت قرار دهید.
برگ‌های ذرت زرد رنگ و سبز لکه دار و خط دار می‌شوند: برگ زرد و در امتداد حاشیه از بین می‌رود. رشد کند یا متوقف می‌شود. ویروس موزاییک و موزاییک کوتولگی ذرت هیچ درمانی ندارد. توسط سوسک پخش می‌شود. انواع مقاوم در برابر ویروس موزاییک را بکارید. گیاهان آلوده را از بین ببرید و علف‌های هرز و علف‌هایی که میزبان سوسک‌های شته هستند را حذف کنید. در حین از بین بردن گیاهان آلوده، گیاهان سالم را لمس نکنید.

 

ویروس موزاییک ذرت


راه راه زرد روی برگ‌های ذرت: پژمردگی استوارت (Stewart’s ) یک بیماری باکتریایی است که منجر به گرفتگی سیستم آوند گیاه با مواد چسبنده می‌شود. گیاهان آلوده زرد، پژمرده و کوتاه می‌شوند و در نهایت از بین می‌روند. سوسک‌های ککی که باعث شیوع این بیماری می‌شوند را کنترل کنید. سوسک‌ها را بردارید. زمین را برای ایجاد مزاحمت در چرخه زندگی این حشرات شخم بزنید. روی گیاهان پیرتروم یا روتنون اسپری کنید. انواع ذرت مقاوم را بکارید.

 

پژمردگی استوارت ذرت


برگ‌های ذرت حاشیه بنفش دارند که ابتدا برگ‌های پایینی گیاه به این شکل تغییر می‌یابند: گیاه ممکن است دچار توقف در رشد شود. معمولا کمبود فسفر باعث چنین حالتی می‌شود. خاک را آزمایش کنید. به بالای بستر کاشت پودر استخوان اضافه کنید به میزان 1 تا 1.5 کیلو در هر 9 متر مربع. از یک کود تجاری غنی از فسفر نیز استفاده کنید. کود 5-10-5 مناسب است.
تاول‌های قهوه‌ای مایل به قرمز در بالای برگ‌ها و ساقه‌های ذرت: برگ‌ها ممکن است زرد شوند. زنگار توسط قارچ عامل این بیماری است. هاگ‌ها روی گیاه رشد می‌کنند. زنگار هوای گرم و مرطوب را ترجیح می‌دهد. انواع مقاوم در برابر قارچ را بکارید. از آبیاری بیش از حد خودداری کنید. برگ‌های آلوده را هرس نمایید.

 

زنگار ذرت


لکه‌های بیضی خاکستری یا برنز بر روی برگ‌های ذرت: سوختگی برگ ذرت شمالی (Northern corn leaf blight) و سوختگی برگ ذرت جنوبی (southern corn leaf blight) از بیماری‌های قارچی هستند که شرایط مرطوب را ترجیح می‌دهند. كمپوست پوسیده یا مواد آلی را به بسترهای كاشت اضافه كنید تا زهکشی خاك خوب شود. از آبیاری بیش از حد خودداری کنید. باغ را از باقی مانده گیاهان و علف‌های هرز که می‌توانند اسپورهای قارچ را نگهداری کنند تمیز کنید. انواع مقاوم به قارچ را بکارید.

 

سوختگی برگ ذرت


به هنگام تشکیل گل آذین (گل نر) ذرت، برگ‌ها زرد می‌شوند: نیتروژن کافی نیست. گیاهان را با کمپوست پوسیده تغذیه کنید. با چای کمپوست یا امولسیون ماهی، گیاهان ذرت را آبیاری کنید. قبل از کاشت، کمپوست پوسیده را به بسترهای کاشت اضافه کنید.

 

کمبود نیتروژن در ذرت


لکه و یا تاول‌های سفید-خاکستری روی بلال و برگ‌های ذرت ایجاد می‌شود: لکه‌های سیاه روی ذرت یک بیماری قارچی است. به محض یافتن تاول و لکه‌های سفید، آن‌ها را از بین ببرید. اجازه ندهید که هاگ‌های پودری سیاه از طریق تاول‌ها روی خاک بریزند. انواع مقاوم به قارچ را بکارید. این مشکل بیشتر در اواخر برداشت است.

 

لکه های سفید خاکستری در ذرت


بلال‌ها تا حدی پر می‌شوند، کاکل ذرت جویده یا بریده می‌شود: گوشخیزک، سوسک‌های ژاپنی و سوسک‌های کرم ریشه ذرت از کاکل تغذیه می‌کنند که از گرده افشانی جلوگیری و یا باعث ضعیف شدن رشد بلال می‌شود. بلال‌ها را روزانه از نظر وجود کرم و سوسک بررسی کنید. در صورت مشاهده آن‌ها را با دست بردارید. گیاهان را با مواد دفع کننده مانند فلفل تند و سیر اسپری کنید. برای جمع آوری آفات، تله هایی را در اطراف باغ قرار دهید. علف‌های هرز و باقی مانده گیاهان در زمین را از بین ببرید.

 

سوسک ژاپنی


تشکیل دانه‌های ناقص؛ بلال‌ها تا حدی پر از دانه رسیده هستند: دانه‌های باید جداگانه گرده افشانی شوند. دانه‌هایی که گرده دریافت نمی کنند پر نمی‌شوند. گرده حاصل از کاکل‌های نر باید به کاکل ماده برسد. چندین دلیل احتمالی وجود دارد: (1) گرده افشانی ضعیف زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد گیاهان کم باشد. حداقل 3 تا 4 ردیف با طول حداقل 2.5 متر بکارید. (2) هوای گرم یا وزش باد شدید هنگام گرده افشانی. در این حالت، گرده‌ها 2 تا 3 هفته قبل از برداشت ریخته می‌شوند. (3) رطوبت ناکافی خاک؛ ذرت را به طور یکنواخت مرطوب نگه دارید، به خصوص از زمان تشکیل کاکل تا برداشت. (4) کود ناکافی یا عدم حاصلخیزی خاک؛ كمپوست پوسیده به بستر كاشت اضافه كنيد. کمبود پتاسیم را بررسی کنید. انواع گیاهان متناسب با منطقه خود را بکارید. (5) پرندگان دانه‌ها را می‌خورند. کیسه‌های کاغذی را پس از گرده افشانی روی بلال‌ها قرار دهید.

 

عدم انجام گرده افشانی ذرت


کرم‌ها دانه‌های بلال را می‌خورند: بلال‌ها قهوه‌ای به نظر می‌رسند و خورده می‌شوند. کرم بلال (Corn earworm) یک کاترپیلار سر قهوه‌ای است که دارای راه راه‌هایی به طول 5 سانتی‌متر می‌باشد. حشره بالغ یک پروانه شب پرواز با بال‌های قهوه‌ای یا زیتونی است. این کرم به گل بلال راه می‌یابد تا آن را سوراخ کند و کاکل‌های در حال رشد را بخورد. 3 تا 7 روز پس از ظهور کاکل، 20 قطره روغن معدنی درست درون نوک بلال بمالید. قسمت کرم خورده را جدا کرده و دور بریزید. برای جلوگیری از آسیب کرم به بلال، انواع زودرس را بکارید. انواع مختلفی مانند Country Gentleman ، Golden Security  و Silver Cross Bantam  پوسته‌های محکم و طولانی دارند. از تله‌های تجاری استفاده کنید. کاترپیلارها را دستچین کنید و از بین ببرید. حشره کش کارباریل روی گیاه اسپری کنید.

ساقه‌ها بلال‌های کوچکی تولید می‌کنند: فاصله گیاهان از یکدیگر بسیار نزدیک است. انواع زودرس را با فاصله حداقل 20 سانتی متر بکارید. سایر واریته‌ها را با فاصله 30 تا 40 سانتی متر بکارید.

 

بلال کوچک


دانه‌های ظاهر شده مانند ذرت بو داده هستند: پوسته‌های بذر گاهی در ضعیف ترین نقطه می‌شکنند. این حالت درمانی ندارد. نوع دیگری بکارید.

 


دانه‌های ذرت صورتی و کپک زده هستند: ضایعات قهوه‌ای در ساقه‌های نزدیک بند دیده می‌شود و قسمت داخلی ساقه‌ها گندیده است. قارچ‌ها می‌توانند باعث پوسیدگی شوند. بقایای گیاهان و علف‌های هرز را در باغ از بین ببرید، زیرا ممکن است حاوی هاگ‌ قارچ باشند. گیاهان بیمار را از بین ببرید. اطمینان حاصل کنید که خاک زهکشی خوبی دارد. کمپوست پوسیده را دو بار در سال به بسترهای کاشت اضافه کنید. خاک را به طور مرتب مرطوب نگه دارید اما خیس نباشد.

 

بیماری قارچی ذرت

 

نکاتی برای رشد موفقیت آمیز ذرت

کاشت ذرت: ذرت را در آفتاب کامل پرورش دهید. ذرت به خاک مرطوب، دارای زهکشی خوب و غنی از مواد آلی نیاز دارد. قبل از کاشت، به خاک کمپوست پوسیده اضافه کنید. علاوه بر این، کودهای غنی از نیتروژن مانند کنجاله سویا یا کنجاله پنبه دانه به خاک اضافه کنید، حدود 1.5 کیلوگرم در هر 9 متر مربع. ذرت را روی بسترهای تپه مانند بکارید. تپه‌ها و بسترهای بلند در اوایل فصل گرم شده و به خوبی زهکشی می‌شوند.
کاشت گروهی: ذرت را به صورت گروهی یا چند ردیف کوتاه بکارید. گیاهان فضایی با فاصله حداقل 40 سانتی متر با حداقل 4 ردیف و حداقل 4 گیاه در هر ردیف. کاشت گروهی باعث بهبود گرده افشانی می‌شود. ذرت گرده را از کاکل‌های خود به پایین در بلال‌ها می‌ریزد. در یک کاشت گروهی، گرده ذرت به خوبی به بلال‌ها وارد می‌شود. (منظور از کاشت گروهی، کاشت بلوکی یا کاشت کرتی است)
زمان کاشت ذرت پس از آخرین سرما در بهار است: ذرت را در زمین بکارید. زمانی اقدام به کاشت ذرت کنید که دما حداقل 17 درجه سانتی گراد باشد. گیاه ذرت در دمای زیر 10 درجه دچار آسیب می‌شود. برای برداشت مداوم هر دو هفته یک بار ذرت بکارید. ذرت را می توان 3 تا 4 هفته قبل از پایان سرما در محیط داخلی کاشت. بذر را در گلدان‌های قابل تجزیه بکارید تا هنگام انتقال نهال به زمین، ریشه دچار آسیب نشود.
مواظبت از ذرت: ذرت به آبیاری منظم نیاز دارد. برای مرطوب نگه داشتن ذرت، هر هفته به گیاهان آب بدهید. بین ساقه‌ها 3 تا 5 سانتی متر مالچ اضافه کنید تا رطوبت خاک حفظ شود. 

مزرعه ذرت

سوالات در رابطه با کاشت ذرت

کاشت ذرت

چرا طعم ذرت بد و شبیه نشاسته است و دانه‌ها حتی بعد از پختن سفت هستند؟
ذرت دارای طعم نشاسته، احتمالاً چند روز بیش از حد روی گیاه باقی مانده است. قندها به نشاسته تبدیل می‌شوند. تاریخ کاشت را در تقویم علامت گذاری کنید و تعداد روزهای بلوغ ذرت را بشمارید. نزدیک به آن تاریخ، برداشت را انجام دهید. هنگامی که اولین کاکل ظاهر می‌شود، انتظار می‌رود که محصول خود را حدود 3 هفته بعد برداشت کنید. این مدت زمان پر شدن و رسیدن بلال است. وقتی کاکل ذرت خشک و قهوه‌ای شد و بلال‌ها تا انتها پر از دانه شدند، زمان برداشت است. پوسته بلال را بردارید و آزمایش "شیر" را با ناخن خود انجام دهید. یک آب سفید از یک گوشت رسیده ذرت می‌چکد. شیرین ترین و بهترین طعم ذرت در این زمان می‌باشد.
از ذرتی که طعم نشاسته‌ای دارد چه استفاده‌ای می‌توان کرد؟
ذرتی که شیرینی خود را از دست داده را می‌توان در تهیه سوپ یا آرد ذرت استفاده کرد.

گمان می‌شود ساقه‌های ذرت به دلیل استفاده بیش از حد از نیتروژن خم شده‌اند. در این حالت چکار باید کرد؟
اگر شک دارید که محصول خود را بیش از حد بارور کرده‌اید، آب بهترین راه حل است. آب برای شسته شدن کود در اعماق خاک از ریشه گیاه بسیار موثر می‌باشد. اگر ساقه‌ها خم شده‌اند، می‌توانید در امتداد ردیف‌ها چوب قرار دهید و سپس از سیم باغبانی برای "حصار کشیدن آن‌ها" استفاده کنید و آن‌ها را به حالت ایستاده نگه دارید. کود زیاد می‌تواند مشکلات مختلفی در محصول ایجاد کند، گیاهان در واقع ضعیف تر می‌شوند نه قوی تر. قبل از کاشت، خاک را با کمپوست و کود پوسیده مخلوط کنید. کمپوست اکثر نیازهای غذایی گیاهان را برآورده می کند و به شما امکان می‌دهد نیازی به استفاده از کودهای اضافی نداشته باشید.
ذرت‌ها 2.5 متر ارتفاع دارد و تنه آن‌ها بسیار ضخیم است ولی هیچ کاکل و هیچ بلالی در آن‌ها وجود ندارد. چرا؟
معمولا زمانی که گیاه ذرت تحت استرس باشد چنین حالتی رخ می‌دهد. این استرس ممکن است کمبود آب یا کمبود مواد مغذی در خاک باشد. آبیاری باید به صورت منظم انجام شود و منطقه ریشه باید همیشه مرطوب باشد. کمپوست یا کود حیوانی پوسیده با خاک مخلوط کنید. احتمال دیگر این است که: بلال‌ها وجود دارند ولی هنوز رشد نکرده‌اند. به گیاهان وقت بیشتری بدهید. زمانی که فاصله مناسب بین گیاهان رعایت نشود، گرده افشانی انجام نمی‌شود. ذرت‌های بالغ باید 35 تا 45 سانتی متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. اگر ذرت‌ها خیلی نزدیک کاشته شوند، بلال‌ها تشکیل نمی‌شوند و گرده افشانی نیز انجام نمی‌شود. همچنین برخی از ارقام ذرت ممکن است دیرتر به بلوغ برسند، بنابراین در چنین حالتی باید آب و مواد مغذی کافی به گیاه داده شود، بین گیاهان ذرت فاصله مناسب باشد و بیشتر صبر کنید تا بلال‌ها تشکیل شوند.
گیاهان ذرت سالم و زیبا به نظر می‌رسند، بلال‌ها کاملا پر از دانه هستند ولی طعم بد و نرم دارند. حتی زمانی که تازه برداشت می‌شوند نیز به همین شکل هستند. چرا؟
ذرت زمانی طعم خوبی دارد که به موقع برداشت شود. پس از اینکه بلال‌ها کامل شدند، پوسته را بردارید و یک دانه را با انگشت خود باز کنید، آب شیری به این معنی است که ذرت کاملاً مناسب و آماده برداشت است. آبکی بودن به معنای نارس بودن ذرت است. اگر مایع آبکی است، چند روز دیگر صبر کنید. اگر مایع چسبنده است، به این معناست که برداشت را خیلی دیر انجام داده‌اید.
چرا ساقه‌های ذرت 2 متر بلند شده‌اند ولی کاکل و بلال ندارند؟
صبور باشید. بلال‌ها به موقع تشکیل می‌شوند. در این فاصله کمپوست مرغوب اطراف گیاهان پخش کنید تا مواد مغذی در اختیار گیاه قرار بگیرد.
چرا برگ‌های ذرت قرمز و قهوه‌ای می‌شوند؟
برگ‌های قرمز مایل به قهوه ای ممکن است بیماری قارچی باشد. بیماری قارچی در نهایت باعث زرد شدن و ریزش برگ‌های ذرت می‌شود. برگ‌های آلوده را بردارید. مطمئن شوید که از پایه گیاهان را آبیاری می‌کنید. قارچ‌ها می‌توانند در طی زمستان در بقایای محصولات زراعی زنده بمانند، پس حتما زمین را پس از برداشت کاملاً تمیز کنید. انواع ذرت مقاوم در برابر بیماری‌های قارچی را برای کاشت انتخاب کنید.
چرا در قسمتی از ساقه که باید بلال‌ها رشد کنند، ساقه‌های بیشتری در حال رشد است؟
در اینجا برخی از دلایل احتمالی ذکر می‌شود: (1) نیتروژن زیاد در خاک وجود دارد و در نتیجه فقط ساقه‌ها رشد می‌کنند و سبز می‌شوند. فسفر کافی برای رشد ریشه و بلال وجود ندارد. (2) آبیاری ضعیف؛ ذرت ریشه کم عمق دارد و به آبیاری منظم نیاز دارد. آب ناکافی باعث تنش گیاه می‌شود. (3) پژمردگی باکتریایی، پوسیدگی ریشه و ساقه و بیماری‌های ویروسی و قارچی می‌تواند گیاه را ضعیف کرده و قادر به تولید بلال نباشد. (4) نماتدها در حال خوردن ریشه هستند و در نتیجه گیاه مواد مغذی کافی جذب نمی‌کند. اگر یکی از دو مورد اول است، باید بتوانید مشکل را برطرف کنید. یک کود آلی با فسفر زیاد در اطراف هر گیاه اضافه کنید و آبیاری را افزایش دهید.
من به تازگی چند بلال خریده‌ام و بعد از پوست گرفتن، گرد و غبار قهوه‌ای و طلایی اطراف دانه‌ها وجود داشت. این گرد و غبار چیست؟
با فرض اینکه آسیبی به گوشت ذرت وارد نشده باشد، گرد و غبار قهوه‌ای طلایی رنگی که روی بلال‌ها مشاهده کردید، احتمالاً یا بساک (قسمت تولید کننده گرده کاکل ذرت) یا خود گرده است. به یاد داشته باشید که ذرت گل‌های نر و ماده جداگانه را روی یک گیاه تولید می‌کند. کاکل نشان دهنده گل نر گیاه ذرت است. گل نر شامل بساک است. 
علت وجود ماده سیاه رنگ در بلال‌ها چیست؟
این حالت توسط قارچ بیماری زا ایجاد می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از قارچ کش بیماری را کنترل کنید. با حذف گیاهان آلوده از گسترش بیماری جلوگیری نمایید. گیاهانی که ریشه آن‌ها آسیب دیده است مستعد ابتلا به این بیماری هستند.
آیا راه حلی برای از بین بردن کاترپیلارهایی (کرم‌هایی ساقه ذرت را سوراخ می‌کنند) که حتی قبل از تشکیل کاکل شروع به خوردن ذرت کرده‌اند، وجود دارد؟
روی کرم‌ها مخلوط صابون مایع طبیعی و روغن نباتی اسپری کنید. یک قاشق صابون را با یک فنجان روغن مخلوط کنید و روی کرم‌ها بپاشید. این کار باعث خفه شدن کرم‌ها می‌شود.
ذرت‌ها به اندازه نیم متر رشد می‌‌کنند و بعد بلال‌های کوچکی تشکیل می‌شود. علت چیست؟
با فرض اینکه ذرت مینیاتوری یا واریته‌های کوتاه قد کاشت نمی‌کنید، به محل کاشت ذرت خود کمپوست پوسیده اضافه کنید تا مطمئن شوید گیاهان طیف وسیعی از مواد مغذی را دریافت می‌کنند. از کود بیش از حد غنی از نیتروژن استفاده نکنید - کود آلی 5-10-10 مناسب است. خاک را به طور یکنواخت مرطوب نگه دارید، اجازه ندهید که ناحیه ریشه کاملا خشک شود.
ذرت‌هایی که پرورش داده‌ام، اکنون آماده برداشت هستند ولی سفت و خشک می‌باشند. با اینکه هر شب گیاهان را آبیاری می‌کردم. علت این اتفاق چیست؟
زمانی که ذرت بیش از حد روی گیاه بماند سفت و خشک می‌شود. سه هفته بعد از تشکیل کاکل، باید بلال‌ها را برداشت کرد. کاکل‌ها قهوه‌ای می‌شوند اما پوسته‌ها در هنگام برداشت هنوز سبز هستند. هر ساقه باید حداقل یک بلال در نزدیکی قسمت بالای آن و اغلب بلال دیگر در پایین ساقه داشته باشد. بلال‌های پایینی معمولاً کوچکتر و کمی دیرتر از بلال‌های بالای ساقه بالغ می‌شوند. برای دانستن اینکه زمان برای برداشت مناسب است، یک دانه را سوراخ کرده و به دنبال مایع شیری داخل آن بگردید. اگر آبکی باشد، بلال‌ها کاملاً آماده نیستند. اگر چسبناک باشد، به این معناست که برداشت را دیر انجام داده‌اید.
گیاه ذرت اندازه کوتاهی دارد ولی شروع به تشکیل بلال کرده است. علت چیست؟
برخی از ارقام ذرت حتی زمانی که اندازه کوتاهی دارند نیز بلال تولید می‌کنند. فقط به مراقبت از گیاهان ادامه دهید و خاک را به طور یکنواخت مرطوب نگه دارید.
چرا قسمت پایه بلال، دانه ندارد؟
زمانی که همه دانه‌های بلال پر نمی‌شوند به این دلیل است که گرده افشانی کامل انجام نشده است. هنگامی که کاکل‌ها کاملاً باز هستند و شروع به ریختن گرده زرد می کنند، می‌توانید ذرت را به صورت دستی گرده افشانی کنید. گل آذین (گل نر) ذرت را جدا کنید و آن را روی کاکل‎های در حال ظهور هر بلال بمالید. بهترین زمان برای انجام گرده افشانی ذرت، ساعت 9 تا 11 صبح است.
گیاهان ذرت بیش از 90 تا 120 سانتی متر رشد نمی‌کنند، سپس کاکل ظاهر می‌شود و بلال‌های خیلی کوچک تشکیل می‌دهند. علت چیست؟
خشکی - کمبود آب - مهمترین دلیل ایجاد مشکلات کاکل ذرت است. کاکل بیشترین مقدار آب را در بین بافت‌های گیاه ذرت دارد و بیشترین حساسیت را به سطح رطوبت گیاه (و خاک) دارد. سعی کنید خاک را همیشه مرتب نگه دارید - با افزودن کمپوست پوسیده به بسترهای کاشت و با افزودن مالچ همراه کمپوست در اطراف هر گیاه، مقدار رطوبت موجود در خاک را افزایش دهید.
ذرت‌ها با توجه به نوع بذر باید در مرحله برداشت باشند ولی قطر بلال‌ها خیلی نازک است. چه مشکلی وجود دارد؟
آب و هوا و دما می‌توانند بلوغ گیاهان را به تأخیر بیندازند. روزهای رسیدن به بلوغ در بسته بذر نوشته شده است اما همیشه واقع بینانه نیست. چند هفته دیگر به گیاهان فرصت دهید تا پر شوند. اگر بلال‌ها پر نشوند، گرده افشانی ناکافی است. هر کاکل باید گرده افشانی شود. کاشت ذرت به صورتی گروهی یا  بسیار مهم است تا گرده گل به راحتی با نسیم از یک گیاه به گیاه دیگر برود.
ذرت‌ها رشد خوبی دارند ولی بلال ندارند. علت چیست؟
چند دلیل برای تشکیل نشدن بلال وجود دارد: (1) کمبود آب باعث استرس گیاهان ذرت می‌شود - اطمینان حاصل کنید که محصول شما هر چند روز یک بار رطوبت کافی دریافت می‌کند. اگر خاک خشک باشد ، برگ‌ها فر می شوند. (2) باران زیاد می‌تواند گرده های در حال انتقال در گرده افشانی را بشوید. (3) نیتروژن زیاد در خاک می‌تواند منجر به رشد برگ سبز شود اما بلال‌ها کم است یا اصلا تشکیل نمی‌شود. (3) بین گیاهان باید فاصله کافی وجود داشته باشد تا گرده افشانی به درستی انجام شود، حداقل 4 ردیف ذرت بکارید و بین گیاهان 35 تا 45 سانتی متر فاصله قرار دهید. (4) آفات می‌توانند به ریشه حمله کرده و جریان مواد مغذی و رطوبت به گیاه را تحت تأثیر قرار دهند و بر گرده افشانی و رشد بلال تأثیر بگذارند.
بعد از کاشت بذر ذرت در زمین، همه بذرها از زمین کنده شدند و از بین رفتند. بذرها پوشیده بودند تا پرندگان به آن‌ها دسترسی نداشته باشند و هیچ نشانه‌ای از ورود آن‌ها وجود نداشت. علت این اتفاق چیست؟
اگر پرندگان دانه‌های شما را از بین نبرده‌اند، ممکن است موش یا دیگر موجودات نزدیک زمین وجود داشته باشد. می‌توانید محلول‌های سیر یا فلفل را در اطراف باغ بپاشید.
پوسته بلال‌ها و برگ‌های گیاه قهوه‌ای شده‌اند. چکاری باید انجام داد؟
شما می‌توانید بلال‌ها را برداشت کنید، ولی اگر پوسته بلال قهوه‌ای است به احتمال زیاد قابل خوردن نیستند. شاید بتوانید دانه‌ها را برای کاشت ذخیره کنید. به نظر می‌رسد که گیاهان یا رطوبت کافی ندارند، یا اینکه دیر برداشت شده‌اند.
یکی از ساقه‌های ذرت با ضربه از بین رفته است، آیا دوباره رشد می‌کند؟
اگر ساقه در قاعده قطع شود، گیاه به زودی پژمرده می‌شود و می‌میرد. اگر در قسمت بالاتر ساقه آسیب دیده و روزهای گرم کافی در فصل رشد شما باقی مانده باشد، ممکن است دوباره رشد کرده و بلال تولید کند.
گیاهان ذرت دارای بلال و کاکل هستند ولی ساقه‌ها در مفاصل شروع به خم شدن کرده‌اند. چرا این اتفاق می‌افتد و آیا برای گیاه بد است؟ 
ساقه‌های ذرت که خم می‌شوند آب کافی ندارند. آبیاری می تواند ناهموار (خشک و خیس) باشد. به گیاه کود 5-10-10 بدهید و خاک را مرطوب نگه دارید. چوب بامبوی بلند را در کنار ساقه‌ها قرار دهید تا به قائم نگه داشتن آن‌ها کمک کند تا گیاهان قدرت بگیرند.
من ذرت به رنگ آبی کاشته‌ام و همسایه ذرت زرد کاشته است. اکنون هر دو دارای بلال‌های با دانه‌های زرد و آبی هستیم. اگر سال آینده هسته‌های آبی را بکارم، بلال‌های آبی به دست می‌آورم یا دوباره بلال‌ها ترکیبی از رنگ آبی و زرد هستند؟
این حالت به صورت طبیعی هیبرید شده است. ممکن است درست شود، ممکن است نشود. برای اینکه ذرت تک رنگ به دست آید، نباید در معرض گرده افشانی با رنگ‌های دیگر قرار بگیرد.
به نظر می‌رسد چیزی بالای نهال‌های ذرت را خورده است. آیا آن‌ها دوباره رشد می‌کنند یا باید بذرهای جدید کاشته شوند؟
حشرات، پرندگان و سایر موجودات مختلف ممکن است برگ‌های نهال را خوشمزه بدانند. اگر قسمت بالای نهال‌ها بریده شده باشند، احتمالاً دوباره رشد نمی‌کنند. مطمئن ترین استراتژی این است که بذرها را دوباره بکارید و بستر بذر را با یک پوشش بپوشانید که بسیاری از حشرات و پرندگان را از بین می‌برد. هنگامی که گیاهان 10 تا 15 سانتی‌متر قد می‌گیرند، می‌توانید پوشش را بردارید.
ذرت من کمتر از 60 سانتی متر است، بلال و کاکل وجود دارد ولی گل آذین یا گل نر (tassel) وجود ندارد. چکار باید انجام داد؟
هر 10 روز یک بار به گیاهان محلول رقیق امولسیون ماهی بدهید. رقمی که پرورش می‌دهید را بررسی کنید. شما ممکن است در حال پرورش یک نوع ذرت مینیاتوری باشید که ارتفاع بیشتری نخواهد داشت.
من ذرت را در گلدان کاشته‌ام ولی رشد خوبی ندارد، از همین بستر کاشت برای پرورش سبزی‌های دیگر مثل گشنیز و جعفری نیز استفاده کرده‌ام ولی آن‌ها رشد بسیار خوبی دارند. به گلدان ذرت کود گوسفند اضافه کرده‌ام، آیا کافی است؟ یا دوباره باید ذرت را بکارم؟
اگر مشکل کمبود نیتروژن باشد، با کودهای آلی که اضافه کرده‌اید باید گیاهان در کوتاه مدت سبز و سرحال شوند. اگر گیاهان در مدت 5 روز برنگشتند، دوباره بکارید. سایر مشکلات احتمالی باعث چنین حالتی می‌شود: (1) درجه حرارت شب کاهش می‌یابد. (2) آبیاری مناسب نیست (بیش از حد یا خیلی کم است). (3) استفاده از علف کش ؛ (4) یک حیوان بستر کاشت را مختل کرده است. (5) کود شیمیایی یا مصنوعی به گیاهان ضربه می‌زند. 

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ