کاشت گوجه فرنگی در کنار توماتیلو

 

اگرچه گیاه توماتیلو و گوجه فرنگی ممکن است اسم های مشابهی داشته باشند، اما گیاهان متفاوت با میوه های متمایزی هستند. توماتیلو میوه های زرد یا سبز کوچکی تولید می کند که در یک پوشش کاغذی به نام پوسته محصور است. در حالی که گوجه فرنگی ها فاقد پوسته و دارای رنگ قرمز هستند و سایز بزرگتری نسبت به توماتیلو دارند.
هر دو گیاه به طور سالیانه در تمام مناطق ایالت متحده کشت می شوند، و می توان با موفقیت هردو را در کنار هم در باغ پرورش داد ولی باید به تفاوت های کوچکی که برای کشت شان وجود دارد توجه کرد.

 

 

توماتیلو عطر و طعمی شبیه مرکبات دارد

 

 

انتخاب مکان


شما می توانید بذرهای خانگی گوجه فرنگی و توماتیلو را استفاده کنید و 6 تا 8 هفته قبل از جوانه زنی به باغ منتقل کنید یا حتی می توانید جوانه ی هر دو گیاه را از بیرون خریداری کنید. زمانی که حداقل دمای خاک 16 درجه سانتی گراد رسیده است، جوانه ها را در خاک قرار دهید. یک مکانی که حداقل 6 تا 8 ساعت هر روز نور خورشید را دریافت می کند انتخاب کنید زیرا برای تولید یک میوه ی خوب ضرورت دارد. از مکان هایی که خاکش بعد از بارندگی همچنان خیس می ماند اجتناب کنید زیرا گوجه فرنگی و توماتیلو به خاک دارای زه کشی مناسب نیاز دارند. شما می توانید گوجه فرنگی و توماتیلو را در گلدان در یک پاسیو یا ایوان گرم کشت دهید اما گوجه فرنگی های با رشد محدود را که رشد طولی شان تا میانه ی فصل متوقف می شود یا گوجه های مینیاتوری انتخاب کنید، و هم چنین گوجه فرنگی و توماتیلو را در گلدان های جداگانه بکارید تا نتایج بهتری بدست آورید.


فاصله گذاری و آب


گوجه فرنگی و توماتیلو به فاصله ای حدود 60 تا 90 سانتی متر احتیاج دارند که هر گیاه مکان کافی برای گسترش پیدا کردن بدون تراکم، داشته باشد. وجود یک منبع آب دهی منظم باعث بهترین رشد و تولید محصول می شود و دیگر نیازی به تحمل خشکی ندارد. حدود یک تا دو اینچ آب هر هفته ایده آل هست و مانند باران است. بنابراین برای گیاهتان در طول دوره ی خشکی آب اضافی فراهم کنید. گوجه فرنگی و توماتیلو را با مالچ یا پوست درخت خورد شده کود دهی کنید تا به حفظ رطوبت خاک کمک کند خصوصآ زمانی که رشد علف های هرز در رقابت برای آب سرکوب می شود.


مواد مغذی خاک


نهال سالم تا زمان گل دهی و ایجاد میوه به کوددهی نیاز ندارد، اما شما می توانید باروری عمومی خاک را با اضافه کردن چند سانتی متر از کمپوست به خاک در زمان کشت و خشت زدن، بهبود ببخشید. هر دو گیاه زمانی که در طول میوه دهی، کود داده می شوند بیشترین میوه را می دهند. زمانی که اولین میوه ها حدود یک سوم رشد کردند، برای هر ردیف 30 متر از گوجه فرنگی ها، حدود 2 کیلو از کود NPK 10-10-10 را در یک گودال کم عمق در کنارش مخلوط کنید و 2 هفته بعد از چیدن سری اول میوه ها، به همان مقدار باز کود بدهید و دوباره این کار را یک ماه بعد تکرار کنید. بعد از چیدن سری اول میوه های توماتیلو ، برای تحریک به ادامه ی گل دهی باید اطراف هر گیاه حدود یک دوم فنجان از کود NPK  5-10-10 را به آرامی با خاک مخلوط کرد. چون گوجه فرنگی ها نسبت به توماتیلو محصول بیشتری می دهند بهتر است آن ها را در ردیف های منظم کنار هم کشت کرد تا راحت تر بتوانید آن ها را جداگانه کود دهید.


سایر موارد


گوجه فرنگی خود بارور است بنابراین شما می توانید تعداد زیادی میوه از یک گیاه برداشت کنید اما چون گیاه  توماتیلو این خصوصیت را ندارد پس باید حداقل دو گیاه از آن کاشت تا محصول خوبی بدست آورید. گیاه توماتیلو معمولا 90 تا 120 سانتی متر بلند می شود در حالی که گوجه فرنگی بسته به نوعش حدود 150 تا 180 سانتی متر بلند می شود، و هر دو در حین رشد اگر کنترل نشوند تمایل به گسترده شدن روی زمین دارند. تماس با زمین باعث فاسد شدن میوه می شود بنابراین بطور عمودی ایستاده نگه داشتن یا رشد در قفس برای هر دو گیاه مناسب می باشد. گیاهان خصوصا به آفت های مشابهی مثل شته، سوسک خیاری و سایر برگ خواران حساس هستند که می توانند به شاخه ها آسیب بزنند و میوه دهی را کاهش دهند. برای کنترل این آفات، گیاهان را با صابون های حشره کش اسپری کنید برای این کار یک قاشق غذا خوری از آفت کش را در 4 لیتر آب رقیق کنید و به میزانی به گیاه اسپری کنید که از آن چکه کند. این کار را هر دو هفته یک بار تکرار کنید.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ