پرورش بوته های میوه در گلخانه


انواع بوته های میوه مانند بلوبری، راسپ بری، توت فرنگی و ... برای تولید محصولات زمستانی گلخانه ای بسیار مناسب هستند زیرا آن ها در دماهای نسبتا سرد رشد می‌کنند و محصولات بسیار خوشمزه و با ارزشی تولید می‌نمایند. بوته های میوه می‌توانند در یک گلخانه با شرایط مناسب رشد کنند. با این حال رشد بلوبری در گلخانه ممکن است کمی مشکل باشد. برای کاشت بلوبری در گلخانه باید درجه حرارت، فاصله بین گیاهان، گرده افشانی، واریته مناسب و دیگر ملاحظات در نظر گرفته شوند.

انتخاب واریته

توت فرنگی و راسپ بری از گیاهانی هستند که عملکرد خوبی در گلخانه دارند. در گلخانه کنترل دما و نور تا حدودی دشوار است بنابراین باید گیاهانی که قادر به رشد در گلخانه هستند برای کاشت در گلخانه انتخاب شوند. بوته ها در گلخانه ممکن است میوه هایی تولید کنند که شیرینی کمتری داشته باشند ولی بیشتر گیاهان را می‌توان در هر فوت مربع (0.09 متر مربع) کاشت. واریته هایی از تمشک سیاه برای کاشت در گلخانه در دسترس هستند ولی ممکن است در گلخانه میوه زیادی تولید نکنند. گلخانه برای تمدید فصل رشد و افزایش تولید راسپ بری و تمشک بسیار مناسب است.

فاصله بین بوته های میوه در گلخانه

گیاهانی مانند تمشک سیاه و راسپ بری را می‌توان در فاصله 60 سانتی متری از یکدیگر کاشت. فراهم کردن فضای مناسب برای قدم زدن بین گیاهان و برداشت محصولات، ضروری است. بوته های تولید کننده میوه معمولا در گلدان رشد می‌کنند، برای این که رشد مستقیمی داشته باشند نهال ها را به یک میله ببندید. گیاهان بلوبری باید 1.5 متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. می‌توان در گلخانه طبقاتی برای قرار دادن گلدان های توت فرنگی درست کرد. با این کار می‌توان تعداد گیاه بیشتری در گلخانه پرورش داد.

دما

تمشک سیاه، راسپ بری و بلوبری قبل از تولید میوه به چندیدن ساعت سرما در طول زمستان نیاز دارند. گیاهان گلدانی بعد از اتمام میوه دهی زمانی که دمای هوا در شب به زیر 4 درجه سانتی گراد رسید باید در خارج از گلخانه قرار بگیرند. گیاهان راسپ بری و تمشک سیاه به 200 ساعت سرمای زیر 4 درجه سانتی گراد نیاز دارند تا بتوانند میوه تولید کنند. گیاهان بلوبری به 200 تا 1000 ساعت سرمای زیر 4 درجه سانتی گراد نیاز دارند. انواع بلوبری که به تعداد ساعات سرمای کمتری نیاز دارند برای کاشت در گلخانه مناسب تر هستند. زمانی که گیاهان به میزان کافی در معرض سرمای مورد نیاز قرار گرفتند می‌توان آن ها را به گلخانه بازگرداند. در گلخانه باید در دمای 15.5 تا 21 درجه سانتی گراد قرار بگیرند.

گرده افشانی

اگرچه بوته های تولید کننده میوه دارای گل های خود گرده افشان هستند ولی برای تولید محصول بیشتر و بهتر باید از هر گیاه حداقل دو رقم کاشته شود تا بتوانند با یکدیگر گرده افشانی انجام دهند. گرده افشانی را می‌توان با دست انجام داد یا یک کلنی از زنبور عسل در گلخانه قرار داد. گرده افشانی دستی را می‌توان با تکان دادن بوته ها یا با استفاده از یک قلم موی کوچک انجام داد. گرده ها را با استفاده از قلم مو می‌توان از یک گل به گل دیگر منتقل کرد.

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ