میانگین برداشت گوجه‌فرنگی


بطور کلی گوجه فرنگی میوه‎ای است که اکثر مردم آن را جزو سبزیجات به حساب می‎آورند. درگذشته حتی به دلیل شباهتش به میوه‎های سمی، آن را سیب عشق نیز می‎نامیدند. امروزه گوجه فرنگی برای باغچه‎های خانگی یک محصول رایج است زیرا آسان رشد می‎کند و محصول فراوانی نیز می‎دهد. میانگین تولید هر گیاه گوجه فرنگی با توجه به نوع گیاه، روش رشد و شرایط محیطی متفاوت است.

 

Imagem

 

گوجه‌فرنگی با رشد محدود و نامحدود


گوجه‎‎‎‎‎فرنگی‎ها بر اساس نوع رشد می‎توانند به دو دسته دارای رشد محدود و نا محدود طبقه بندی شوند. نوع محدود معمولا محصول کمتری تولید می‎کند زیرا این گیاه تمایل به ایجاد شکوفه در انتهای ساقه‎ها دارد که این عمل منجر به ایجاد تداخل در رشد می‎شود و فقط چند هفته به تولید میوه اجازه می‎دهد.
اما در نوع نا محدود، شکوفه‎ها در میانه‎ی ساقه ایجاد می‎شوند درنتیجه تولید میوه در تمام فصل‎ها امکان‎پذیر است.

میزان تولید هر گیاه گوجه فرنگی


استفاده از کمک‎های فیزیکی در محیط اطراف، امکان استفاده از حداکثر نور خورشید و به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض حشرات و بیماری های ناشی از خاک بر تولید گیاه گوجه‎فرنگی اثر می‌‎گذارد.
بطور متوسط هر گیاه گوجه‎فرنگی‎ای که به کمک یک چوب قائم قرار گرفته است حدود 5/3 کیلوگرم گوجه تولید می‎کند. درحالی که گیاهان متصل به داربست یا قفسه، حدود 5/5 – 9 کیلوگرم گوجه تولید می‎کنند.

گوجه فرنگی داربستی

چون یک گیاه گوجه فرنگی با رشد محدود به زمین نزدیک‎تر است نسبت به گیاهان قد بلندتر کمتر به حمایت فیزیکی نیاز دارد. به همین دلیل، برخی از باغبان‎ها با علم به نوع رویش، گیاهان گوجه فرنگی دارای رشد محدود را به آسانی و بدون نیاز به داربست عمودی پرورش می‎دهند. اگرچه این روش هزینه‎ی کمتری دربر دارد ولی باعث بروز بیماری‎های بیشتر و کاهش عملکرد گیاه می‎شود. با این حال همین گیاه می‎تواند حدود 9 کیلوگرم گوجه تولید کند.

تاثیر شرایط محیطی بر تولید گوجه فرنگی


بیماری‎های قارچی، مانند وجود نقاط خاکستری روی برگ و پلاسیده شدن، مانع از توانایی گیاهان برای دریافت آب و مواد مغذی از خاک می‎شود که به نوبه‎ی خود سبب رشدِ کم گیاه و تولید کم محصول می‎شود. قارچ های دیگر، از جمله آنتراکنوز و سویه های خاصی از موزاییک توتون، به طور مستقیم میوه را هدف قرار می دهند. از آنجایی که برخی از قارچ ها به خاک هم منتقل می‎شوند، تولید گوجه‎فرنگی در آینده همچنان به خطر می‎افتد مگر اینکه خاک مورد درمان قرار گیرد. علاوه بر این، برخی اختلالات فیزیولوژیکی ناشی از باران، خشکسالی، نوسانات شدید دما و یا خسارت زیست محیطی می‎توانند بر تولید گوجه فرنگی تاثیر بگذارند.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ