چگونگی انتخاب خاک مناسب برای کاشت گیاه

چگونگی انتخاب خاک برای کاشت گیاه
انتخاب یک خاک مناسب برای سلامتی گیاه حیاتی است. با توجه به نوع گیاه باید خاک مناسب برای آن را تهیه کرد و خاکی را انتخاب کرد که به میزان لازم زهکشی خوب، قوام و مواد مغذی داشته باشد.
1 – تصمیم بگیرید خاکی که می خواهید استفاده کنید ارگانیک (آلی) باشد یا غیر ارگانیک (غیر آلی).  
خاک های ارگانیک شامل موجودات زنده میکروسکوپی هستند که مواد مغذی به خاک اضافه می کنند و این نوع خاک را می توان بعد از استفاده،  مجددا استفاده کرد.
خاک های غیر ارگانیک شامل کود گیاهی و کمپوست و هوموس است که بعد از یک بار استفاده دیگر نمی توان از آن استفاده کرد. زیرا گیاهی که در این خاک کاشته می شود همه مواد مغذی آن را جذب می کند. کود و مواد مغذی که در این خاک وجود دارد توسط انسان قرار داده شده است.

انتخاب خاک مناسب برای کاشت گیاه

 

2 – خاک های با وزن متوسط را انتخاب کنید، خاک های با وزن متوسط آب را بهتر از خاک های سبک نگه می دارند. خاک های سبک زمانی که به مدت طولانی در معرض آفتاب قرار می گیرند خیلی خشک می شوند . از خاک سبک زمانی استفاده کنید که می خواهید گلدان گیاه را آویزان کنید یا برای کاشت گیاهی که در سایه رشد می کند از این خاک استفاده می کنند. خاک های سبک از کود گیاهی و خزه خشک شده تشکیل شده و خیلی زود خشک می شود و ممکن است گیاه را از بین ببرد. اگر خاک خیلی سنگین باشد ممکن است خیلی خیس شود و گیاه را  از بین ببرد. از خاک های سنگین اجتناب کنید و اگر از این خاک برای کاشت گیاه در گلدان استفاده کنید بیش از حد فشرده می شود و اجازه نمی دهد هوا به ریشه گیاه برسد. همچنین خاک های سنگین بیش از حد شن و ماسه دارند که باعث ضعیف شدن زهکشی و پوسیدگی ریشه می شوند. 

انتخاب خاک مناسب برای کاشت گیاه

3 – برای کاشت گیاه در گلدان سعی کنید خاک های بسته بندی شده تهیه کنید که به میزان لازم کود و مواد مغذی دارند. در هنگام انتخاب بسته های خاک باید به نسبت کودهای نیتروژن، فسفر و پتاسیم روی بسته بندی توجه کرد که به صورت N-P-K با سه عدد نشان داده می شوند به عنوان مثال اگر روی بسته بندی عدد 10-10-20 نوشته شده باشد به این معناست که میزان نیتروژنی که در خاک به کار برده شده است دو برابر پتاسیم و فسفر است. انواع مختلف گیاهان به مخلوط های متفاوتی از این مواد نیاز دارند. 
گیاهان برگی به نیتروژن بیشتری نیاز دارند و میزان نیتروژن مورد استفاده در خاک باید 2 برابر فسفر و پتاسیم باشد که به صورت 10-10-20 روی بسته بندی نوشته شده است. 
گیاهان گلدار به فسفر بیشتری نیاز دارند و میزان فسفر مورد استفاده در خاک باید 2 برابر پتاسیم و نیتروژن باشد که باعث ایجاد شکوفه های خوب و ساختار ریشه سالم می شود و به صورت 10-20-10 روی بسته بندی نوشته شده است. 
برای افزایش سلامت گیاه و مقاوم شدن در برابر بیماری باید میزان پتاسیم 2 برابر فسفر و نیتروژن باشد که به صورت 20-10-10 روی بسته های خاک نوشته می شود.
 

انتخاب خاک مناسب برای کاشت گیاه

5 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ