پرورش گوجه فرنگی گیلاسی در گلدان

پرورش گوجه فرنگی گیلاسی در گلدان

اگر شما دوست دارید گوجه فرنگی را در خانه پرورش دهید ولی فضای محدودی دارید، پرورش آن  در گلدان راه حل ایده آلی است. پرورش گوجه فرنگی  گیلاسی، با رشد جمع و جور و میوه های کوچکی که دارد یک تنوع عالی برای امتحان کردن است.

انتخاب  گلدان برای پرورش گوجه فرنگی

گلدان های زیادی با اندازه ها و مواد مختلف وجود دارند. گلدان های رسی ارزان هستند اما خاک رس متخلخل است و به سرعت در حرارت خشک می شود. پلاستیک نیز نسبتا خشک است و در طول زمان ممکن است شکسته شود. بشکه های چوبی گزینه خوبی هستند ولی خیلی سنگین می باشند. گلدان های گلی با لعاب شیشه ای یکی از بهترین انتخاب هاست زیرا به سرعت خشک نمی شوند و در سایزهای مختلفی هم وجود دارند. کیسه های پارچه ای پرورش گوجه فرنگی یک راه ارزان و خوب برای رشد گوجه فرنگی است. در نظر گرفتن اندازه گلدان بیش از حد مهم است. برای انواع بوته های کوچک با رشد مشخص ، یک گلدان 5 گالنی کافی است. برای انواع بوته های بزرگ با رشد نامحدود و برگ های پهن که به آب بیشتری هم نیاز دارند، گلدان های 15 گالنی مناسب ترند. قرار دادن چرخ زیر گلدان برای حرکت دادن گلدان در صورت نیاز می تواند مفید باشد.

انتخاب خاک

گلدان با خاک حاصلخیز باغ پر کنید. خاک باغ بیش از حد سنگین است و وقتی در گلدان از آن استفاده می شود سخت و فشرده می شود. خاک باغ مخصوصا برای سبزیجات بهترین گزینه است. دادن کود و مواد معدنی یا پرلیت برای سبک کردن مخلوط و مرطوب نگه داشتن آن ضروری است. برای محتویات گلدان خود، قطعات خزه، ورمیکولیت و یا پرلیت را ترکیب کنید. این مواد را بهتر است از یک مرکز باغبانی خوب به صورت فله تهیه کنید تا در هزینه های شما صرفه جویی شود.

انتخاب نوع گوجه گیلاسی

با دیدن از یک گلخانه خوب شما انواع مختلفی از گوجه های گیلاسی را پیدا می کنید. چگونه انتخاب می کنید؟

اول، انتخاب انواع جمع و جور برای جای دادن در گلدان معمولا بهتر است. چیز دیگری که باید در ذهن داشته باشیم زمان برداشت است. اگر شما در منطقه ای زندگی می کنید که با یخبندان همراه است انتخاب نوعی که در 65 روز یا کمتر بالغ می شود بهتر است. یک مسئله مهم در نظر گرفتن میزان محصولی است که در اوایل تولید می شود و سپس تدریجا کم می شود. انواعی که رشد نامحدود دارند گیاهان بزرگتری هستند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند. آن ها تا زمانی که سرمازده نشوند همچنان میوه می دهند. اگر شما می خواهید رشد گوجه فرنگی در تمام فصول طول بکشد، رشد هر دو نوع گیاه با رشد مشخص و نامحدود، با انواع مختلفی وجود دارد که در زمان های مختلفی بالغ می شود. موارد زیر را امتحان کنید:

Tiny Tim, Small Fry or Patio Pik:

این گونه یک رشد جمع و جور دارد و خوشه های گوجه فرنگی گیلاسی را در 65 روز تولید می کند.

Golden Nugget and Early Cascade:

در این گونه گوجه فرنگی گیلاسی زرد تولید می شود در حالی که در نوع Early Cascade گوجه فرنگی قرمز تولید می شود. هر دو گوجه فرنگی در مناطقی که آب و هوای سرد دارند زود رشد می کنند.

Sweet Million and Sun Gold :

هر دو نوع رشد نامحدود دارند. Sweet Million تولید زیادی دارد و گوجه فرنگی های قرمز کوچکی تولید می کند و Sun Gold گوجه فرنگی های بسیار شیرین و زرد تولید می کند. رشد در فصول گرم صورت می گیرد.

Sweet 100 و گوجه فرنگی زرد گلابی شکل:

در آب و هوای گرم گوجه فرنگی ممکن است ترک بردارد یا میوه به درستی شکل نگیرد. این دو نوع گونه می توانند گرمای بیشتری را تحمل کنند.

کاشت گوجه فرنگی

برای ابتدای کار بذرها را در سینی نشا یا گلدان کوچک حاوی خاک غنی با زهکشی خوب به عمق 6 میلی‎متر بکارید. بعد از این که گیاه به اندازه 20 سانتی متر بلند شد آن را به گلدان منتقل کنید. اگر می‎خواهید نهال‌ها را به زمین منتقل کنید، بذرها را در خانه 6 تا 8 هفته قبل از آخرین سرما بکارید. گوجه فرنگی به سرما حساس است بنابراین صبر کنید تا آن ها را در طول روز زمانی که دمای هوا 23 درجه سانتی گراد یا گرمتر است بکارید. دمای مناسب برای جوانه‌زنی 23 تا 26 درجه سانتی‎گراد است. کاشت نهال در یک روز ابری یا در شب هم امکان پذیر است. به خوبی به بوته های گوجه فرنگی آب دهید و مقداری کود هم به آن اضافه کنید. گلدان گوجه فرنگی خود را در یک ایوان آفتابی یا جایی که از بادهای تند محافظت می شود قرار دهید.

مراقبت از گوجه فرنگی گیلاسی

شرایطی که گوجه فرنگی ها در باغ دارند را در گلدان نمی توان فراهم کرد بنابراین گوجه فرنگی گیلاسی شما به مراقبت بیشتری نیاز دارد. اول، آن ها را باید از درجه حرارت کم یا زیاد حفظ کنید. اگر آب و هوای بیرون سرد است آن ها را به داخل خانه منتقل کنید. در آب و هوای بسیار گرم آن ها را در یک مکانی که سایه بیشتری دارند قرار دهید. خاک ظرف به سرعت خشک می شود. دادن آب زیاد به گوجه ها باعث افتادن گل های گوجه فرنگی و جلوگیری از میوه دادن می شود. علاوه بر این، اگر شما اجازه دهید خاک خشک شود و سپس به آن آب بدهید مشکلاتی مثل پوسیدگی پایان شکوفه یا ترک برداشتن میوه خواهید داشت. سعی کنید خاک را مرطوب نگه دارید. در گرمای تابستان هر روز به گلدان آب دهید تا مرطوب بماند اما هرگز خیس نشود. اگر شما نوعی از گوجه فرنگی که بوته جمع و جوری دارد را کشت می دهید به داربست نیاز ندارد ولی اگر انواع بوته های بزرگتر را کشت می دهید باید برای آن داربست تهیه کنید. مواد مغذی از خاک گلدان رد می شود و باید هر دو هفته کود محلول با آب به گلدان داده شود. در هشت هفته شما گوجه فرنگی گیلاسی خوشمزه در گلدان خود خواهید داشت.

محصولات مرتبط

121 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ