استفاده از علف کش برای کنترل علف های هرز در اطراف گیاه بلوبری

بوته بلوبری

گیاه بلوبری در مناطق مختلفی رشد می‌کند که با توجه به نوع گونه نیازهای سرمایی مختلفی دارند. بلوبری یکی از میوه های بسیار خوشمزه است که به صورت تازه مصرف می‌شود و یا از آن برای درست کردن مربا، دسر، ژله، کیک و ... استفاده می‌گردد. در صورتی که در اطراف گیاه بلوبری علف های هرز وجود داشته باشند در به دست آوردن مواد مغذی و آب موجود در خاک با گیاه بلوبری به رقابت می‌پردازند. علف های هرز همچنین باعث جذب آفات و ایجاد بیماری در گیاه بلوبری می‌شوند. کنترل علف های هرز شاید کمی سخت باشد، در نتیجه پرورش دهندگان ممکن است برای کنترل علف های هرز از علف کش استفاده کنند.

علف کش پیش رویشی (Preemergence)

علف کش پیش رویشی زمانی استفاده می‌شود که علف های هرز هنوز ظاهر نشده اند و به عنوان یک اقدام پیشگیرانه و یا جایی که علف های هرز در سال های گذشته مشکل ساز بوده اند استفاده می‌شود. تری فلورالین یک علف کش پیش رویشی است که بیشتر علف های هرز سالانه را کنترل می‌کند. دیگر علف کش های پیش رویشی که از رشد علف های هرز اطراف گیاه بلوبری جلوگیری می‌کنند شامل دیکلوبنیل (diclobenil)، دیرن (diuron)، فلومیوکسازین (flumioxazin)، هگزازینون (hexazinone)، ناپروپامید (napropamide)، اوریزالین (oryzalin)، پرونامید (pronamide)، سیمازین (simazine) و تربیسیل (terbicil) می‌باشد. علف کش های مختلف به صورت متفاوت علف های هرز را کنترل می‌کنند، بنابراین شناسایی علف های هرز و یا نوع آن برای تعیین نوع علف کش، برای از بین بردن علف های هرز بسیار موثر می‌باشد.

علف کش بعد از رویشی (Postemergence)

علف کش های بعد از رویشی زمانی استفاده می‌شوند که علف های هرز جوانه زده و در حال رشد هستند. این علف کش ها برای علف های هرز چندساله موثرتر هستند. علف کش های Postemergence به صورت اختصاصی یا غیر اختصاصی موجود هستند. علف کش های غیر اختصاصی هر گیاهی که با آن تماس پیدا می‌کنند را از بین می‌برند، در صورتی که علف کش های اختصاصی فقط انواع خاصی از گیاهان را از بین می‌برند. گلیفوسیت یک علف کش غیر اختصاصی است و در صورتی که با گیاه بلوبری و یا گیاهان مطلوب دیگر تماس داشته باشد آن ها را نیز از بین می‌برد. روغن های گیاهی مانند روغن میخک و سنبل هندی علف کش های غیر اختصاصی هستند که می‌توانند در یک باغ ارگانیک استفاده شوند. دیگر علف کش های postemergence شامل هگزازینون، گلوفوسینات، پاراکوات، اسید پلارگونیک، 2 و 4 دی آمین ستوکسیدیم می‌باشند.

ملاحظات در استفاده از علف کش ها

همیشه علف کش ها باید مطابق با دستورالعمل سازنده مصرف شوند تا موثرترین کنترل اعمال شود. تولید کنندگان معمولا محدوده دمایی و دیگر شرایط آب و هوایی برای استفاده از آفت کش را مشخص می‌کنند. بعد از استفاده از علف کش preemergence، شما باید آبیاری انجام دهید تا مواد شیمیایی به داخل خاک نفوذ کنند. علف کش های Postemergence زمانی که علف های هرز جوان هستند موثرتر می‌باشند و بعد از استفاده از آن ها تا چند ساعت نباید آبیاری انجام شود، گاهی اوقات مخلوط سورفاکتانت با علف کش لازم می‌شود. جایی که از یک علف کش یا علف کش های مشابه چندین سال استفاده می‌شود، علف های هرز نسبت به آن مقاوم می‌شوند.

روش های جایگزین کنترل علف های هرز

چندین روش برای کنترل رشد علف های هرز در اطراف گیاه بلوبری وجود دارد. یک لایه ضخیم از مالچ در اطراف گیاه بلوبری، علف های هرز را کنترل می‌کند، رطوبت خاک را حفظ نموده و درجه حرارت خاک را نیز تنظیم می‌نماید. گیاه بلوبری ریشه های کم عمقی دارد و در صورت وجود علف های هرز بزرگ آسیب می‌بیند. حفظ PH خاک به اندازه 4 بسیاری از علف های هرز را کنترل می‌کند. در مناطق کاشت که وسعت کمی دارند بیرون آوردن علف های هرز با دست موثرترین روش می‌باشد. 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ