استفاده از پوست موز به عنوان کود برای بوته های بلوبری

استفاده از پوست موز به عنوان کود

بوته های بلوبری نیازهای خاصی دارند و برای این که بتوانند میوه های خوشمزه ای تولید کنند باید به این نیازها توجه شود. مواد ارگانیک مانند پوست موز یک راه خوب برای اضافه کردن مواد مغذی به خاک هستند، با اضافه کردن چنین موادی به خاک دیگر نیازی به استفاده از کودهای اضافی نمی‌باشد. در حالی که اکثر بوته های بلوبری در مناطق سرد رشد می‌کنند، اما برخی از گونه های بلوبری مانند بلوبری بوته بلند جنوبی و بلوبری rabbit-eye قادر به تحمل گرما هستند.

مقدار مناسب کود برای بوته های بلوبری

با این که بوته های بلوبری به مواد مغذی زیادی برای رشد نیاز دارند ولی به کود بیش از حد حساس هستند. کودهای شیمیایی در صورتی که بیش از اندازه مناسب مورد استفاده قرار بگیرند برای بوته های بلوبری مشکل ساز می‌شوند. مواد ارگانیک مانند پوست موز در صورتی که بیشتر از اندازه استفاده شوند احتمال این که به بوته بلوبری آسیب برسانند خیلی کم تر است. تست خاک برای شناسایی مواد مغذی موجود در خاک و فهمیدن این که چه موادی باید به خاک اضافه شود توصیه می‌شود.

ریشه ها و میوه

پتاسیم برای پرورش بلوبری بسیار مهم است زیرا هم برای فتوسنتز و هم برای حرکت آب درون بوته مورد نیاز می‌باشد. فسفر نیز برای رشد ریشه و تولید میوه مورد نیاز است. پوست موز حاوی مقادیر بالایی از این دو عنصر و همچنین کلسیم و منیزیم می‌باشد که درختچه بلوبری برای رشد به همه این مواد نیاز دارد. اضافه کردن پوست موز به خاک یک راه خوب برای افزودن این مواد مغذی به خاک می‌باشد.

نوع مواد

با این که بوته های بلوبری برای رشد به پتاسیم نیاز دارند ولی نمی‌توانند به برخی از اشکال پتاسیم موجود در خاک دسترسی داشته باشند. پتاسیم کلرید یک فرم معمول از کود پتاسیمی است که از آن در کشاورزی استفاده می‌شود. بوته های بلوبری حساسیت بالایی به کلرید دارند و با این نوع کود به گیاه بلوبری آسیب وارد می‌شود. با استفاده از پوست موز می‌توان پتاسیم مورد نیاز را در اختیار گیاه بلوبری قرار داد و گیاه را از آسیب کلرید محفوظ نگه داشت.

پوست موز به سرعت در خاک تجزیه می‌شود، با این حال نباید آن ها را به سادگی در اطراف بوته های بلوبری قرار داد. پوست تازه موز، مورد علاقه حیواناتی مثل راکون، خرگوش و موش می‌باشد و می‌تواند باعث جذب این حیوانات به باغ شود. پوست موز را ابتدا خشک کنید سپس با استفاده از دستگاه خرد کن، آن ها را خرد کرده و سپس در اطراف بوته های بلوبری روی خاک بریزید تا باعث جذب حیوانات نشود. شما می‌توانید پوست موز را به عنوان مالچ در اطراف بوته بلوبری اضافه کنید و یا آن را همراه با کمپوست به خاک اضافه نمایید. بعد از اضافه کردن پوست موز، آبیاری انجام دهید تا مواد مغذی در اختیار ریشه های بلوبری قرار بگیرند. بلوبری ریشه های کم عمقی دارد و مالچ و کمپوست یک راه خوب برای اضافه کردن مواد مغذی هستند، بدون این که نیاز باشد این مواد را در خاک حفر نمود.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ