آفات محصولات فصل سرد

محصولات فصل سرد

محصولات فصل سرد موجود در خانواده کلم شامل کلم پیچ، کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل و گل کلم است که همه آن ها در واقع گونه های گیاهی مشابه هستند. همه محصولات فصل سرد آفات مشابهی را جذب می‌کنند و برای کنترل این آفات درمان مشابه برای همه این محصولات گیاهی استفاده می شود.

کرم ها

کرم ها از آفات اولیه شاخ و برگ محصولات فصل سرد هستند. شایع ترین کرم هایی که به این محصولات آسیب می رسانند شامل لوپر کلم، کرم کلم و کرم پروانه می باشند. لوپر کلم دارای یک بدن سبز روشن با خطوط سفید در دو طرف پایین و پشت آن است. لوپرهای بالغ به اندازه 3 تا 4 سانتی متر هستند و در بخش جلویی و عقب بدن خود پا دارد، بنابراین آن ها با حرکات مشابه شبیه حرکات کرم در سراسر شاخ و برگ گیاه حرکت می‎‌کنند. کرم کلم بدن سبزی دارد و در دو طرف بدن خود دارای خطوط نارنجی رنگ است. کرم کلم بالغ در حدود  2.5 تا 4 سانتی متر است و در زمان احساس خطر به آرامی حرکت می‌کند. کرم پروانه حدودا 1 سانتی متر است و بدن سبز کم رنگ دارد و انتهای بدن آن مخروطی شکل می‌باشد. 

آسیب های کرم ها

تمام کرم هایی که به محصولات فصل سرد آسیب می‌رسانند، خسارات مشابهی به این گیاهان وارد می‌کنند. کرم های جوان قسمت های زیرین برگ ها را می‌جوند و در برگ سوراخ ایجاد می‌کنند، در حالی که لاروهای بالغ، برگ ها را پاره پاره می‌کنند و رگ برگ ها را از بین می‌برند. کرم پروانه قسمت های پایینی بافت برگ ها را می‌خورد، بخش های کوچکی از شاخ و برگ نازک را از بین می برد و ظاهر پنجره مانند در برگ به وجود می آورد. محصولات فصل سرد معمولا در اثر آسیب های جزیی از بین نمی روند، ولی از بین رفتن برگ گیاهان می‌تواند بر رشد گیاه تاثیر بگذارد و باعث به وجود آمدن گیاهان ضعیف و یا حتی مرگ گیاه می‌شود.

سوسک ها

محصولات فصل سرد اغلب سوسک های تیره و سوسک ککی را جذب می‌کنند. هر دو این آفات کوچک هستند و به سرعت گیاه را از بین می‌برند. سوسک های ککی پاهای عقبی بزرگی دارند و باعث می‌شوند هر زمان که سوسک احساس خطر کرد مانند کک پرش کند. سوسک های ککی بالغ سطح زیرین برگ های جوان را می‌جوند و سوراخ های کوچکی بر روی برگ ها ایجاد می‌کنند مثل این که روی برگ ها فلفل پاشیده اند. لارو سوسک ککی گاهی اوقات از ریشه نهال های جوان تغذیه می کنند که باعث پژمرده شدن گیاه می‌شود و در نهایت گیاه از بین می‌رود. سوسک های تیره لبه های برگ ها را می جوند و لبه برگ ها را پاره پاره می‌کنند و نهال های جوان را از پایه به طور کامل می جوند.

روش های طبیعی برای کنترل آفات

هر دو طرف برگ را برای وجود کرم ها یا سوسک ها بررسی کنید. با یک سطل آب و صابون حشرات را از برگ ها بشویید. از پارچه هایی که وزن کمی دارند برای پوشش نهال های جوان استفاده کنید تا آفات نتوانند بر روی نهال ها تخم گذاری کنند. تمام علف های هرز و بقایای گیاهان را از بین ببرید تا آفات در زمستان نتوانند میزبانی برای تغذیه داشته باشند.

روش های شیمیایی برای کنترل آفات

محصولات تجاری حاوی کارباریل اغلب به طور موثر آفاتی مانند کرم ها و سوسک های مهاجم را از بین می برند. طبق دستورالعمل موجود بر روی برچسب محصول عمل کنید. 4 قاشق چایی خوری از آفت کش را در یک گالن آب مخلوط کنید. در صورت لزوم این کار را دوباره تکرار کنید، اما بین هر درمان حداقل هفت روز صبر کنید و آفت کش را بیش از چهار بار بر روی گیاهان اسپری نکنید. 14 روز قبل از برداشت کلم پیچ، کلارد و دیگر سبزیجات از اسپری کردن آفت کش بر روی گیاه خودداری کنید. 3 روز قبل از برداشت گل کلم، کلم بروکسل و کلم بروکلی نیز از آفت کش شیمیایی استفاده نکنید.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ