انواع درختچه بلوبری

انواع بوته های بلوبری

گیاه بلوبری بومی شمال آمریکا می‌باشد و کشت موفق انواع بلوبری باعث شده تا باغبانان بتوانند انتخاب های بیشتری برای پرورش بلوبری از شمال تا جنوب داشته باشند. انتخاب انواع بوته های مختلف بلوبری برای کاشت، باعث می‌شود شما بتوانید در تمام طول تابستان بلوبری برداشت کنید.

بلوبری بوته بلند شمالی

بلوبری بوته بلند شمالی (Vaccinium corymbosum) یک بوته راست قامت است، درختچه تاج مانند بوده و ارتفاع آن 1.8 تا 3.6 متر می‌باشد و در خاک های اسیدی و مرطوب با زهکشی خوب، رشد مطلوبی دارد. بیشتر بلوبری های بوته بلند که برای تولید میوه پرورش داده می‌شوند بومی جنگل های شمال شرقی ایالات متحده هستند. انواع بلوبری های بوته بلند شمالی که خارج از زیستگاه خود پرورش داده شده اند عملکرد بسیار خوبی داشته اند و باردهی آن ها نیز بالا بوده است و در مقابل بیماری ها مقاومت زیادی داشته اند و بسیار سرسخت می‌باشند. بلوبری های بوته بلند شمالی میوه های بزرگ و با کیفیتی تولید می‌کنند.

بلوبری Rabbiteye

بلوبری Rabbiteye جنوبی (Vaccinium ashei) بومی جنوب ایالات متحده است و می‌تواند تا 6 متر هم بلند شود. بلوبری Rabbiteye در برابر گرما و خشکسالی مقاوم است و با طیف وسیعی از خاک ها سازگار می‌باشد و مقاومت آن از بلوبری بوته بلند شمالی بیشتر است و می‌تواند دمای زیر 12- درجه سانتی گراد را تحمل کند. عمر این بلوبری طولانی است و مقاومت زیادی در برابر بیماری ها دارد. این گونه از بلوبری زودتر از بلوبری بوته بلند شمالی شکوفه می‌زند و میوه ها حدوداً یک ماه بعد می‌رسند. در یک مکان کاشت، بیش از یک واریته از بلوبری Rabbiteye برای گرده افشانی متقاطع کاشته می‌شود.

بلوبری بوته بلند جنوبی

این گونه از بلوبری یک نوع هیبرید است که از گرده افشانی بین بلوبری بوته بلند شمالی و گونه های بلوبری جنوبی به دست آمده است، مانند بلوبری همیشه سبز Darrow (Vaccinium darrowi) که یک نوع بلوبری بوته بلند جنوبی می‌باشد. این واریته یک گونه بین بلوبری بوته بلند شمالی و بلوبری Rabbiteye می‌باشد که ترکیبی از خصوصیات هر دو بلوبری را دارد و می‌تواند خشکسالی و گرما را تحمل کند و میوه های آن از میوه های گونه Rabbiteye زودتر می‌رسند. بلوبری های بوته بلند هیبرید جنوبی اخیرا تجاری معرفی شده اند و تولید آن محدود است. انواع مختلف این بلوبری انطباق پذیری بالایی دارند و نیازهای هر کدام برای رشد باید به دقت رعایت شود.

بلوبری بوته کوتاه

بلوبری بوته کوتاه (Vaccinium angustifolium) یک گونه کوتوله است که ارتفاع آن 30 تا 60 سانتی متر بوده و بومی شمال شرق آمریکا می‌باشد و به صورت وحشی در شمال قطب شمال نیز رشد می‌کند. زمین های بدون درخت و یا زمین های سوخته نخستین زیستگاه برای بلوبری بوته کوتاه بوده اند. این گونه از بلوبری به صورت تجاری در کانادا پرورش داده می‌شود، اما به جای کاشت آن ها، تولیدکنندگان زمین هایی که به طور طبیعی این گونه از بلوبری در آن جا رشد می‌کند را مدیریت می‌نمایند. میوه های بلوبری بوته کوتاه از سایر گونه ها کوچک تر هستند و شیرینی آن ها بیشتر است و کیفیت خود را به صورت تازه، منجمد شده و یا حتی به صورت پخته حفظ می‌کنند.  

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ