مرتب کردن گیاه پشن فروت

پشن فروت یا گل ساعتی (Passiflora spp) بیش از 400 گونه درخت، درختچه، گیاهان یک ساله، چندساله و بالارونده را شامل می‌شود. گل های پشن فروت به قطر 7 تا 15 سانتی متر هستند و به رنگ های سفید، آبی، قرمز و بنفش موجود می‌باشند. این گیاه در مناطقی که دمای هوا در زمستان 20- تا 1- درجه سانتی گراد است قادر به رشد می‌باشد. گیاه پشن فروت در هر سال 6 متر رشد می‌کند و برای کنترل رشد نیاز به هرس مکرر دارد.
چگونگی مرتب کردن گیاه پشن فروت
1 – قبل از شروع کار، وسایل هرس را با مخلوط سفید کننده (10 درصد) و آب ضدعفونی کنید و سپس آن ها را با آب بشویید. این کار از گسترش بیماری در گیاه جلوگیری می‌کند.
2 – برای مرتب کردن گیاه، صبر کنید تا دوره رشد گیاه به پایان برسد. این زمان معمولا در پاییز و بعد از برداشت میوه می‌باشد. در صورت امکان در مناطق با زمستان های معتدل قبل از هرس کامل، شاخ و برگ گیاه را مرتب کنید. اگر شما در یک منطقه با زمستان سرد زندگی می‌کنید در اوایل بهار هرس را انجام دهید.
3 – شاخه های ضعیف و نامرتب را هرس کنید. این کار باعث قوی تر شدن ساقه اصلی می‌شود.
4 – شاخه ای که می‌خواهید هرس کنید را به میزان یک سوم کل طول شاخه ببرید یا شاخه مورد نظر را تا بالای یک برگ سالم یا یک جوانه سالم هرس کنید.
5 – گیاه پشن فروت را به آرامی از داربست آن جدا کنید تا به خوبی بتوانید شاخه های نامرتب را هرس نمایید.
6 – تمامی شاخه های مرده، آسیب دیده و بیمار را حذف کنید. شما می‌توانید چنین شاخه هایی را در طول فصل رشد نیز از گیاه جدا کنید تا شاخه های ناسالم در گیاه موجود نباشند.
7 – تمامی شاخه هایی که بیش از حد رشد کرده اند را نیز هرس نمایید. هرگز یک شاخه را بیش از یک سوم کل طول شاخه هرس نکنید مگر این که قصد داشته باشید یک شاخه را به طور کلی از ساقه اصلی گیاه حذف نمایید. 
8 – در طول فصل رشد می‌توان گیاهان متراکم را تنک کرد تا هوا و نور خورشید به میزان کافی در اختیار گیاه قرار بگیرد و گیاه نیز ظاهر زیباتری داشته باشد. 
 

نکته
گیاه پشن فروت چنانچه به صورت منظم هرس و تنک نشود ممکن است به سرعت بزرگ تر از داربست شود و برای سایر گیاهان موجود در باغ مشکل ایجاد نماید و در به دست آوردن مواد مغذی با دیگر گیاهان به رقابت بپردازد.

گیاه پشن فروت

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ