انتقال نهال کلم بروکلی به زمین

چگونگی انتقال نهال های کلم بروکلی از سینی نشا به جایگاه اصلی در زمین

نهال کلم بروکلی

کلم بروکلی (Brassica oleracea) یک محصول فصل سرد است و یک منبع غنی از ویتامین ها می‌باشد. کلم بروکلی را در بهار یا در پاییز می‌کارند. برخلاف دیگر سبزیجات باغ، کلم بروکلی زمانی که نهال آن به زمین منتقل می‌شود رشد بهتری دارد. در صورتی که محل کاشت به درستی آماده شود و از گیاهان جوانی که منتقل شده اند به خوبی مراقبت شود، گیاه رشد سریع تر و موفق تری خواهد داشت. زمانی که بذرهای کلم بروکلی در خانه کاشته می‌شوند 5 تا 6 هفته بعد از کاشت آماده پیوند به زمین هستند (زمانی که گیاهان 3 تا 4 برگ تشکیل می‌دهند).

1 – گیاهان کلم بروکلی مقاوم دو هفته قبل از انتقال به زمین کاشته می‌شوند. قبل از کاشت نهال های بروکلی در زمین، برنامه های کاربردی آب و کود را کاهش دهید و به تدریج آن ها را در معرض سطوح دما، نور، باد و رطوبت مکان کاشت آینده خود قرار دهید، به این ترتیب که قبل از کاشت در زمین ابتدا نهال ها را به مدت چند روز، هر روز چند ساعت در یک مکان سایه دار و امن قرار دهید و بعد آن ها را در جایگاه اصلی خود بکارید. در طی چند روز، ساعاتی که نهال های کلم بروکلی خارج از منزل قرار می‌گیرند را افزایش دهید تا زمانی که نهال ها به شرایط خارج از خانه عادت کنند. 

2 – 5 تا 10 سانتی متر از سطح بالایی خاک را با مواد ارگانیک مخلوط کنید. کلم بروکلی بهترین رشد را در خاک های حاصلخیز با زهکشی خوب و PH 6 تا 7 دارد. در صورت لزوم، یک کود آهسته رهش به مکان کاشت اضافه کنید. بهترین راه برای تعیین این که آیا کود ضروی است یا نه باید خاک را تست کرد و میزان مواد مغذی خاک را تعیین نمود.

3 – برای هر یک از گیاهان کلم بروکلی یک سوراخ در خاک ایجاد کنید. بین گیاهان کلم بروکلی 30 تا 45 سانتی متر فاصله در نظر بگیرید، فاصله بین ردیف ها نیز باید 60 تا 90 سانتی متر باشد. 

4 – گیاهان کلم بروکلی سالم را به دقت در سوراخ ها قرار دهید، نهال ها را با خاکی که در اطراف ریشه است به سوراخ های موجود در زمین منتقل کنید. نهال های کلم بروکلی را به گونه ای در خاک بکارید که فضای اطراف ریشه با خاک پوشیده شود و به آرامی خاک اطراف نهال را فشار دهید تا نهال به خوبی در خاک قرار بگیرد. 

5 – به آرامی به نهال های کلم بروکلی که در زمین کاشته اید آب دهید، به صورتی که ذرات خاک در اطراف ریشه نهال از هم باز نشوند و در خاک حباب هوا به وجود نیاید. برای رشد بهتر نهال های کلم بروکلی، خاک باید مرطوب نگه داشته شود. در صورتی که در منطقه شما به اندازه کافی بارش باران وجود ندارد هفته 1 تا 1.5 اینچ به کلم های بروکلی آب بدهید. 

6 – در اطراف کلم بروکلی 5 تا 7.5 سانتی متر مالچ اضافه کنید. مالچ را با مقداری فاصله از ساقه کلم بروکلی روی خاک اضافه نمایید. مالچ باعث حفظ رطوبت می‌شود و از رشد علف های هرز نیز جلوگیری می‌کند و همچنین باعث می‌شود کلم بروکلی رشد سریع تری داشته باشد. 

وسایلی که شما نیاز دارید:

مواد اصلاح کننده خاک مانند کمپوست پوسیده یا کود پوسیده

کود متعادل (در صورت لزوم)

بیل

مالچ

نکته

دمای مناسب برای رشد و بلوغ کلم بروکلی در طول روز 18 تا 29 درجه سانتی گراد است، برخی از انواع کلم بروکلی می‌توانند دماهای بیشتر را هم تحمل کنند.

می‌توانید بذرهای کلم بروکلی را در گلدان های توربی که از مواد ارگانیک ساخته شده اند و در خاک به راحتی تجزیه می‌شوند بکارید، در این صورت می‌توانید نهال کلم بروکلی را به همراه گلدان در خاک قرار دهید و در نتیجه شوک انتقال نهال به زمین به حداقل می‌رسد.

هشدار

کلم های بروکلی را برای مدت طولانی در گلدان های اولیه که بذرها را در آن ها کاشته نگه ندارید، این کار باعث می‌شود سرهای کلم بروکلی کوچک شوند و خیلی زود به گل بروند. 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ