ابزار مناسب برای هرس بوته بلوبری

ابزار هرس

بوته های بلوبری با توجه به نوع گونه در مناطق مختلفی رشد می‌کنند. بوته بلوبری شاخه های زیادی دارد که با هم رشد می‌کنند. شاخه های بلوبری از پایه و تاج گیاه خارج می‌شوند. هرس بوته بلوبری برای سلامت گیاه ضروری است. ابزار مناسب برای هرس بوته بلوبری به سن گیاه و اندازه شاخه ها بستگی دارد.

ابزار هرس مناسب برای شاخه های یک ساله

شاخه های جوان در گیاه بلوبری به اندازه کافی نرم هستند که با استفاده از یک قیچی هرس دستی به راحتی قابل هرس باشند. از یک قیچی تیز و با کیفیت باید استفاده نمود. برخی از انواع قیچی هرس در بازار موجود هستند که قیمت ارزانی دارند ولی کار کردن با آن ها کسل کننده و سخت است و یا ممکن است بیش از حد کوچک باشند. هر شاخه ای که نزدیک به خاک است باید قطع شود، فقط شاخه های کوچک تا اندازه 3 سانتی متر نباید قطع شوند.

ابزار هرس مناسب برای شاخه های قدیمی تر

شاخه های قدیمی تر قطورتر هستند و با استفاده از یک قیچی هرس دستی نمی‌توان آن ها را هرس کرد و به ابزار مناسب تری برای هرس نیاز دارند. برای هرس شاخه های بزرگ و قطور باید از قیچی های هرس که دسته های بلندی دارند استفاده نمود. با توجه به سن بوته بلوبری و تراکم شاخه ها، ممکن است اره های دندانه دار که برای هرس استفاده می‌شوند برای شاخه های قطور مناسب باشند. به طور کلی اره هرس با کیفیت، این کار را با سرعت بالایی انجام می‌دهد و کمترین آسیب را به گیاه می‌رساند. بنابراین در هنگام انتخاب ابزار هرس، سعی کنید یک ابزار با کیفیت انتخاب نمایید تا به گیاه آسیبی وارد نشود.

لباس مناسب و دستکش

بوته های بلوبری خار ندارند ولی زمانی که رشد می‌کنند، به دلیل گسترش شاخه ها ممکن است کار هرس کمی دشوار شود. باغبانان باید در هنگام هرس، یک لباس آستین بلند و دستکش باغبانی بپوشند تا شاخه های گیاه بلوبری به پوست دست آسیب نرسانند. همچنین هنگام هرس یک کلاه یا یک دستمال سر باید روی سر گذاشته شود تا در صورتی که شخص هرس کننده دارای موهای بلندی است، موها در شاخه های گیاه بلوبری گیر نکنند. این امر به ویژه زمانی که بوته بلوبری بیش از حد بزرگ و گسترده شده است بسیار مهم می‌باشد.

بهداشت ابزار

ابزار هرس باید با استفاده از الکل و پاک کننده ها، ضد عفونی شوند، به خصوص زمانی که با آن ها شاخه های بیمار هرس شده است. برای ضد عفونی کردن ابزار می‌توان از مخلوط یک قسمت سفید کننده و سه قسمت آب استفاده کرد. همچنین می‌توان آب و الکل به میزان مساوی با هم مخلوط کرد و برای ضدعفونی کردن ابزار از آن استفاده نمود. زمانی که یک بوته بیمار را هرس می‌کنید، تمامی قسمت های قیچی هرس را با استفاده از مواد ضدعفونی کننده، باید پاک کرد.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ