نکات کاشت بلوبری Tifblue


Tifblue یک واریته از بلوبری rabbiteye (نام علمی:Vaccinium ashei) است. این واریته در اواسط فصل رشد میوه تولید می‌کند و برای تولید میوه به 550 تا 650 ساعت سرمای زیر 7 درجه سانتی گراد در طول زمستان نیاز دارد. قبل از کاشت این واریته اطمینان حاصل کنید که منطقه شما این میزان سرما را در طول زمستان دارد. اگر شما قصد کاشت این بلوبری را دارید باید نکانی را قبل از کاشت و در طول رشد درختچه بلوبری رعایت کنید.

انتخاب منطقه کاشت

منطقه کاشت را از بهار آماده کنید و برای کاشت بلوبری برنامه ریزی نمایید. بلوبری Tifblue باید در اواخر پاییز یا اوایل زمستان کاشته شود. منطقه ای را برای کاشت انتخاب کنید که در معرض آفتاب کامل باشد و روزی 6 تا 8 ساعت نور مستقیم خورشید دریافت کند. در صورت امکان مکانی را برای کاشت انتخاب کنید که روی یک تپه کوچک باشد تا آب به سرعت از ریشه درختچه بلوبری تخلیه شود. محل کاشت باید جایی باشد که هوا در آنجا به خوبی گردش داشته باشد، در این صورت احتمال مبتلا شدن درختچه بلوبری به عفونت های قارچی کاهش می‌یابد.

تست خاک

یک نمونه از خاک را برای تعیین PH و تعیین میزان مواد مغذی موجود در خاک به آزمایشگاه بفرستید. در این صورت می‌توانید خاک را با توجه به نیازهای درختچه بلوبری اصلاح کنید. درختچه بلوبری به یک خاک اسیدی با PH 4.5 تا 5.5 نیاز دارد، همچنین خاک باید غنی از مواد ارگانیک بوده و زهکشی خوبی داشته باشد.

آماده سازی خاک

قبل از کاشت بلوبری باید خاک را آماده کرد تا گیاه بتواند به خوبی رشد کند. خاک را تا عمق 20 سانتی متری شخم بزنید. خاک را حداقل یک فصل قبل از کاشت بلوبری آماده کنید، در این صورت می‌توانید اصلاحات لازم را انجام دهید. با توجه به نتیجه تست خاک، مواد مغذی مورد نیاز را به خاک اضافه نمایید.

کاشت و هرس

خاک سطحی را با 2 تا 5 گالن پوست خرد شده درخت کاج یا پیت ماس در زمان کاشت مخلوط کنید. بین بوته های بلوبری 180 سانتی متر فاصله قرار دهید و فاصله ردیف های کاشت را 3 تا 3.5 متر در نظر بگیرید. بعد از کاشت یک لایه 7 سانتی متری مالچ در اطراف بوته بلوبری روی زمین بریزید، مالچ باید 5 تا 7 سانتی متر دورتر از پایه درختچه بلوبری روی زمین ریخته شود. اگر نهال بلوبری ریشه باز بود، دو سوم از ساقه را قطع کنید و اگر نهال بلوبری گلدانی بود نصف ساقه را قطع کنید. زمانی که بوته بلوبری برگ های بالغی تولید کرد به آن کود NPK 12-12-12 یا کود مخصوص آزالیا بدهید. یک قاشق غذا خوری کود را در اطراف گیاه بلوبری بریزید به گونه ای که 30 سانتی متر دور تر از پایه گیاه باشد. بعد از کود دهی آبیاری انجام دهید. این کار را دوباره در اواخر بهار نیز انجام دهید.


مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ