تست PH خاک با استفاده از نوار تست PH

نوار تست pH

اندازه گیری PH خاک، اسیدی یا قلیایی بودن خاک را نشان می‌دهد. PH زیر 7 اسیدی است و PH بالای 7 قلیایی می‌باشد. PH خاک تا حد زیادی بر سلامت خاک تاثیر می‌گذارد و گیاهان در PH مناسب می‌توانند مواد مغذی مورد نیاز خود را از خاک دریافت کنند. انواع مختلفی از تست PH موجود است که با استفاده از آن ها می‌توان PH خاک را مشخص نمود. نوارهای تست PH به صورت گسترده در دسترس هستند که نسبتاً مقرون به صرفه می‌باشند و با استفاده از این نوارها می‌توان نتیجه را بلافاصله دریافت کرد. 

چگونگی تست PH خاک با استفاده از نوار تست PH 

1 – یک تا 3 قاشق چای خوری از خاک را در یک ظرف پلاستیکی یا شیشه ای شفاف قرار دهید، مثلا می‌توانید از یک لوله آزمایش استفاده کنید.

2 – تا همان سطحی که خاک در لوله موجود است به آن آب مقطر اضافه کنید.

3 – خاک و آب را به مدت 1 دقیقه هم بزنید. قبل از انجام ادامه تست، نمونه را حداقل به مدت 30 دقیقه کنار بگذارید.

4 – یک لوله دیگر تهیه کنید و یک صافی روی آن قرار دهید، سپس نمونه را از آن عبور دهید تا مایع وارد لوله دوم شود و ذرات خاک در صافی باقی بمانند.

5 – نوار تست PH را در لوله دوم قرار دهید.

6 – برای تعیین PH نمونه، رنگ نوار تست را با جدول ارائه شده توسط سازنده مقایسه کنید.

7 – آزمون را چند بار از نمونه های متفاوت در مناطق مختلف خاک و در فصول مختلف در طول سال انجام دهید تا PH دقیق خاک مشخص شود.

وسایلی که نیاز دارید:

قاشق چای خوری

خاک 

دو عدد لوله آزمایش

آب مقطر

صافی

نوار تست PH

هشدار

استفاده از آب مقطر بسیار مهم است و نمی‌توان به جای آن از آب معمولی استفاده نمود. اگر شما احساس می‌کنید که آب خنثی نیست، با استفاده از یک نوار تست PH مطمئن شوید که PH آب 7 می‌باشد.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ