کاشت بلوبری با استفاده از ساقه های یک گیاه بلوبری بالغ


گیاه بلوبری (Vaccinium corymbosum) یک درختچه جمع و جور با عملکرد بالاست که جنبه زینتی هم دارد. بلوبری های بوته بلند جنوبی برای کاشت در مناطق گرم مناسب هستند و بلوبری بوته بلند شمالی برای کاشت در مناطق سردتر مناسب می‌باشد. بلوبری به راحتی قابل کاشت توسط قلمه جدا شده از یک گیاه بالغ می‌باشد. قلمه ها در صورتی که در یک جای گرم و مرطوب نگه داشته شوند در طول دو تا سه ماه ریشه می‌زنند. با این حال برای موفقیت در ریشه زایی بهتر است قلمه ها را به هورمون ریشه زایی آغشته کرد.

جدا کردن قلمه از درختچه بلوبری و کاشت آن

1 – قلمه های بلوبری را در تابستان زمانی که گیاه به طور فعال در حال رشد است باید جمع آوری کرد. شب قبل از جمع آوری قلمه ها، به گیاه به عمق 10 سانتی متر آب دهید تا اطمینان حاصل کنید که ساقه ها و شاخ و برگ ها آبدار هستند.

2 – یک گلدان 10 سانتی متری تهیه کنید. نیمی از آن را با شن و ماسه و نیمی دیگر را با پیت ماس پر کنید. شن و ماسه و پیت ماس باید به خوبی خیس باشند. مخلوط را فشار دهید و یک سوراخ 7 سانتی متری در مرکز گلدان ایجاد کنید.

3 –نوک یک ساقه سالم از درختچه بلوبری را به اندازه 15 سانتی متر برش دهید. از شاخه هایی که میوه و گل دارند استفاده نکنید، زیرا باعث منحرف شدن قلمه به سمت تولید می‌شوند در نتیجه قلمه به خوبی ریشه نمی‌زند.

4 – با استفاده از یک چاقوی تیز و تمیز به صورت زاویه دار انتهای قلمه را به اندازه 4 میلی متر برش دهید. برگ های موجود در نیمه قسمت پایینی قلمه را جدا کنید.

5 – یک قاشق غذا خوری پودر ریشه زایی IBA (نفتالن استیک اسید) 8 درصد آماده کنید و آن را روی یک تکه کاغذ بریزید. انتهای قلمه را به پودر آغشته کنید و سپس آن را به آرامی تکان دهید تا پودرهای اضافی ریخته شوند.

6 – قلمه بلوبری را در گلدان شن و ماسه و پیت ماس قرار دهید سپس خاک اطراف قلمه را با دست فشار دهید تا خاک به خوبی به قلمه بچسبد. به آرامی در اطراف پایه ساقه آب اضافه کنید.

7 – گلدان را در یک مکان با سایه جزیی قرار دهید. دمای مناسب برای این مرحله 21 درجه سانتی گراد می‌باشد. 

8 – هر زمان احساس کردید 2 سانتی متر از قسمت بالایی خاک خشک شده است به گیاه آب دهید. آب به اندازه ای اضافه کنید که خاک مرطوب شود (حداقل باید 5 سانتی متر از قسمت بالایی خاک مرطوب شود). به آرامی مخلوط شن و ماسه و پیت ماس را فشار دهید تا رطوبت در مخلوط انتشار یابد.

9 – بعد از دو تا سه ماه به آرامی پایه ساقه را برای بررسی ریشه بکشید، اگر ساقه به صورت محکم به شن و ماسه چسبیده بود به این معناست که ریشه دار شده است. در این زمان گیاه را به یک گلدان 15 سانتی متری منتقل کنید. گلدان را با یک خاک اسیدی پر کنید، مثلا می‌توانید از خاک های آماده مخصوص کاشت گل رز یا آزالیا استفاده کنید. 

10 - گیاه بلوبری را در طول ماه های تابستان در یک مکان با سایه جزیی قرار دهید. هر زمان که احساس کردید 2 سانتی متر از قسمت بالایی خاک خشک شده به گیاه آب دهید. یک هفته قبل از انتقال بلوبری به محل دائمی، آن را در آفتاب کامل قرار دهید. در پاییز بعد از اولین بارش باران گیاه بلوبری را به محل دائمی خود منتقل کنید.


مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ