مراقبت های ویژه برای پرورش کلم بروکلی

کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی از سبزیجات بسیار عالی برای پرورش در باغچه های خانگی است. کلم بروکلی، گل کلم ، برگ کلم و سایر اعضای خانواده کلم از محصولات فصل سرد هستند. کلم بروکلی مواد مغذی و ویتامین های بیشتری نسبت به سایر کلم ها دارد. کلم بروکلی به آب و هوای خنک، آفتاب کامل، نیازهای آبیاری و خاک مخصوصی نیاز دارد تا بتواند به خوبی رشد کند.

کاشت کلم بروکلی و مکان کاشت

در مناطقی که آب و هوای معتدل و یا گرم دارند، کاشت کلم بروکلی از اواخر تابستان تا آخر زمستان اجازه می دهد که گیاه در شرایط خنک تری به بلوغ برسد. در مناطقی که زمستان های سردی دارند، کلم بروکلی حدود دو تا چهار هفته قبل از آخرین سرما کاشته می‌شود زیرا گیاهان جوان می‌توانند سرما را تا حدی تحمل کنند ولی توانایی سرمای زیاد را ندارند. در زمان کاشت کلم بروکلی یک مکان آفتابی باید انتخاب شود، گرچه کلم بروکلی می‌تواند سایه جزیی را هم تحمل کند.

آبیاری و خاک مورد نیاز

کلم بروکلی خاک های با PH 6 تا 7.5 را ترجیح می دهد ولی می‌تواند خاک هایی که کمی قلیایی هستند را نیز تحمل کند. خاکی که کلم بروکلی در آن کاشته می‌شود باید غنی از مواد ارگانیک بوده و زهکشی خوبی داشته باشد و گیاه  باید رطوبت کافی دریافت کند. در طول دوره های خشک باید آبیاری به صورت عمیق انجام شود و قبل از شکل گرفتن سر کلم بروکلی باید دو بار به گیاهان کود داده شود. شما می‌توانید برای حفظ رطوبت خاک از مالچ استفاده کنید تا خاک خنک بماند و همچنین از رشد علف های هرز نیز جلوگیری شود.

آفات

کلم بروکلی مستعد ابتلا به همان آفاتی است که سایر اعضای خانواده کلم را مورد تهاجم قرار می دهند. آفاتی مانند کرم کلم و لوپر کلم، به کلم بروکلی آسیب می رسانند. این حشرات به اندازه کافی بزرگ هستند که با چشم غیر مسلح دیده شوند و حذف آن ها با دست یک روش موثر است. پوشاندن گیاهان کلم بروکلی می‌تواند آن ها را از آسیب حشراتی مانند شته ها، کرم و پروانه ها حفظ کند. گیاهانی که در خاک های دارای مواد ارگانیک رشد می‌کنند سالم تر هستند و مقاومت بیشتری در برابر آسیب آفات و بیماری ها دارند.

برداشت

برای ترویج رشد ساقه های جانبی کلم بروکلی، باید زمانی که سر کلم بروکلی سفت است و قبل از باز شدن جوانه ها برداشت شود. سر کلم بروکلی باید با 12 تا 25 سانتی متر از ساقه بریده شود. ساقه های جانبی سرهای کوچک تری تولید می کنند و چند هفته بعد از برداشت سر اصلی قابل برداشت هستند.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ