نمونه برداری از خاک برای کاشت بلوبری

جمع آوری نمونه های خاک

گیاه بلوبری برای رشد به شرایط خاصی در خاک نیاز دارد. برای رشد مناسب و تولید میوه، PH خاک باید بین 4.8 تا 5.5 باشد. برای این که مشخص شود چه موادی به خاک باید اضافه نمود تا PH خاک به سطح مناسب برسد، باید خاک را تست کرد. آزمایش خاک برای اضافه کردن مواد مورد نیاز ضروری است، زیرا ممکن است خاک فاقد مواد ضروری برای رشد بلوبری باشد.

چگونگی نمونه برداری از خاک برای کاشت بلوبری

1 – از زمینی که قصد کاشت بلوبری را در آن دارید یک نقشه رسم کنید. 15 نقطه بر روی خاک علامت گذاری نمایید. از یک الگوی زیگ زاگ برای علامت گذاری نقاط مختلف در خاک استفاده نمایید. 

2 – زمانی که خاک خشک است نمونه برداری انجام دهید. از یک بیل یا بیلچه برای حفر چاله در خاک استفاده کنید. از لوله های خاک (soil tube) برای گرفتن نمونه ها استفاده نمایید. تجهیزات نمونه برداری باید تمیز، خشک و بدون زنگ باشد تا در آزمایش نمونه های خاک اشتباهی رخ ندهد. قبل از نمونه برداری، بیل یا بیلچه را باید تمیز کرد.

3 – در هر قسمت از خاک یک سوراخ V شکل حفر نمایید. هر سوراخ باید 20 تا 25 سانتی متر عمق داشته باشد. خاک را از سوراخ بیرون آورید و آن را کنار بگذارید. با استفاده از لوله خاک، از درون سوراخ یک نمونه خاک به اندازه 3 سانتی متر بیرون آورید.

4 – نمونه خاک را در یک سطل پلاستیکی تمیز قرار دهید. برای هر قسمت از خاک، روش گفته شده را انجام دهید و نمونه خاک را به سطل اضافه کنید.

5 – در صورتی که نمونه های خاک مرطوب هستند اجازه دهید تا خشک شوند. از یک ابزار تمیز برای درهم شکستن توده های بزرگ خاک استفاده کنید و نمونه ها را به صورت یک نمونه مرکب با هم مخلوط نمایید. از دست برهنه برای مخلوط کردن خاک استفاده نکنید.

6 – یک ظرف تمیز را از نمونه مخلوط شده پر کنید. نمونه خاک را به یک آزمایشگاه ارسال کنید تا آن را تست کنند.

وسایلی که نیاز دارید:

بیل

سطل

ظرف تمیز

نکات

نمونه بردری باید حداقل یک سال قبل از کاشت انجام شود تا اصلاحات مورد نیاز انجام شود.

نمونه برداری باید هر سه یا چهار سال یک بار باید انجام شود.

هشدار

از وسایل گالوانیزه استفاده نکنید زیرا می‌توانند نمونه های خاک را آلوده کنند.

نمونه برداری از خاک نباید بعد از اضافه کردن کمپوست انجام شود.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ