زمان مناسب برای دادن کود به بوته بلوبری

چه زمانی باید به بوته بلوبری کود داده شود؟

بوته بلوبری

بلوبری (Vaccinium spp) یکی از گیاهانی است که برای رشد به کود نیاز دارد، اما کود بیش از حد می‌تواند به گیاه آسیب برساند و به نوبه خود می‎‌تواند به اندازه ندادن کود برای گیاه مضر باشد. برای دادن کود به گیاه بلوبری به یک زمان بندی مناسب نیاز است تا گیاه بلوبری بتواند به میزان کافی مواد مغذی دریافت کند و به خوبی رشد کرده و میوه تولید نماید. 

خاک

هر سال قبل از دادن کود به گیاهان بلوبری باید خاک را تست کرد تا در صورت نیاز خاک را اسیدی تر کرد یا آن را خنثی نمود. بوته های بلوبری بهترین رشد را در خاک های اسیدی با PH 4.5 تا 5.5  دارند دارند. قبل از اضافه کردن کود، خاک باید مقدار زیادی مواد ارگانیک داشته باشد. 10 تا 15 سانتی متر مواد ارگانیک را قبل از کاشت بلوبری با خاک مخلوط کنید تا به سلامت خاک کمک نمایید.

زمان کود دهی به گیاه بلوبری

به بلوبری که تازه کاشته شده است نباید تا 4 هفته بعد از کاشت کود داده شود. برای گیاهان بلوبری که در خاک پابرجا شده اند نیازی به دادن کود اضافی نیست، اگر گیاهان بلوبری برگ، گل و میوه تولید کنند باید به آن ها کود داده شود. اگر گیاهان شما به کود نیاز داشته باشند، در اوایل بهار قبل از گل دهی یک دوز کود به گیاهان بدهید و دوز دوم را در هفته های آخر بهار به گیاه بدهید. اگر شما می‌خواهید یک برنامه کاربردی برای کوددهی داشته باشید، از یک دوز کود در فصل بهار برای گیاهان استفاده کنید و تا پایان میوه دهی هر دو ماه یک بار کوددهی به گیاهان بلوبری را انجام دهید.

کود مناسب برای گیاهان بلوبری

اگر از کودهای معدنی چندین بار در دوزهای پایین استفاده می‌کنید، یک و نیم قاشق چای خوری از کود NPK 10-10-10 برای هر گیاه استفاده نمایید. اگر کوددهی را فقط یک یا دوبار انجام می‌دهید برای هر گیاه نصف فنجان کود استفاده کنید. برای تامین منبع پتاسیم و نیتروژن، از ترکیباتی که شامل سولفات آمونیوم و سولفات پتاسیم هستند استفاده نمایید. باغبانانی که محصولات را به صورت ارگانیک پرورش می‌دهند، می‌توانند از پودر استخوان ماهی، پودر خون و یا پودر پر و بال، در هر برنامه کوددهی استفاده کنند.

استفاده از کود برای گیاهان بلوبری

کود باید بین مالچ و خاک استفاده شود. مالچ را از پایه بوته حذف کنید و کود را به آرامی به اندازه یک دایره 45 سانتی متری اطراف گیاه اضافه نمایید. اجازه ندهید کود قسمت های مختلف گیاه مانند ساقه و یا تاج را لمس کند.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ