برداشت بذرهای کلم بروکلی

چگونه باید بذر کلم بروکلی را برداشت کرد؟

برداشت بذر کلم بروکلی

کلم بروکلی (Brassica oleracea) از نظر گیاه شناسی با کلم، کلم قمری و گل کلم در یک خانواده هستند. این سبزیجات محبوب، محصول فصل سرد می‌باشند. کلم بروکلی یک گیاه دو ساله است، به این معنا که اگر کلم بروکلی در شرایط مناسبی باشد و در محل کاشت باقی بماند برای دو فصل، رشد می‌کند. نوعی از کلم بروکلی به ارتفاع 45 تا 60 سانتی متر رشد می‌کند و تقریبا به همین میزان عریض می‌شود. کلم بروکلی آفتاب کامل را ترجیح می‌دهد ولی وقتی دمای هوا افزایش پیدا می‌کند پژمرده می‌شود. بروکلی از سبزیجاتی نیست که به آسانی بتوان بذر آن را برداشت کرد ولی یک طرح خوب به شما در انجام این کار کمک می‌کند.

1 – در صورتی که بخواهید بذرهای کلم بروکلی را برداشت کنید، در زمان کاشت باید کلم های بروکلی را 400 متر دورتر از دیگر اعضای خانواده کلم بکارید. این گیاهان به راحتی گرده افشانی می‌کنند و در نتیجه بذرهای کلم بروکلی که برداشت می‌کنید خالص نیستند و وقتی که کاشته شوند محصول آن ها شبیه گیاه والد خود نخواهند شد. 

2 – یک کلم بروکلی خاص را برای برداشت بذر انتخاب کنید. از آنجا که سر اصلی کلم بروکلی برای مصرف برداشت می‌شود شما باید چند عدد از کلم ها را دست نخورده باقی بگذارید تا بتوانید بذرهای آن ها را برداشت کنید.

3 – در صورتی که زمستان در منطقه شما زیر صفر درجه سانتی گراد باشد بعد از اولین فصل برداشت کلم بروکلی، باید کلم هایی که می‌خواهید بذر آن ها را برداشت کنید را حفر نمایید. در این مورد آن ها را باید در گلدان های حاوی شن و ماسه دوباره کاشت. گلدان را در طول زمستان باید در دمای 0 تا 4 درجه سانتی گراد نگه داشت. کلم بروکلی تخم دار را در بهار بعدی باید دوباره به زمین منتقل کرد. در مناطقی که درجه حرارت در طول زمستان بالای صفر درجه سانتی گراد است اجازه دهید که گیاهان در زمین باقی مانده و در طول فصل دوم به دانه بروند.

4 – زمانی که کلم بروکلی به دانه می‌رود غلاف های دانه خشک و شکننده می‌شوند و کل گیاه قهوه ای رنگ می‌شود. غلاف ها را از ساقه جدا کنید و آن ها را در یک کاسه قرار دهید.

5 – غلاف به راحتی باز می‌شود و دانه های کوچک قهوه ای از آن خارج می‌شوند. 

6 – دانه ها را از غلاف خارج کنید. در صورتی که شما بخواهید دانه ها را سال بعد بکارید این کار ضروری نیست، اما اگر بخواهید از جوانه آن ها در سالاد، غذا، به عنوان چاشنی و ... استفاده کنید باید حتما آن ها را از غلاف جدا کنید.

7 – بذرهای کلم بروکلی را در یک ظرف دربسته قرار دهید و آن ها را در یک جای خشک و خنک بگذارید، تا زمانی که بخواهید از آن ها استفاده نمایید. شما می‌توانید بذرها را به مدت 5 سال ذخیره کنید و نتایج خوبی از آن ها بگیرید.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ