دستورالعمل جوانه زنی بذرها

راه های بسیاری برای جوانه زنی بذرها وجود دارد. در زیر مراحل مهمی وجود دارد که به شما در موفقیت جوانه زنی بذر کاکتوس و شادابی گونه کمک می‌کند. بعضی از انواع گونه ها و بذرها قبل از کاشت به درمان خاصی نیاز دارند. در زیر استثنائات مهم نوشته شده است. 
مراحل بسیار مهم برای موفقیت در جوانه زنی بذر
1 – گلدان را با یک خاک دارای زهکشی خوب پر کنید. ما توصیه می‌کنیم نیمی از گلدان را با خاک گلدان و نیم دیگر را با شن و ماسه پر کنید و آن ها را با هم مخلوط نمایید. هر گونه تکه های بزرگ را از خاک گلدان حذف کنید. بذرها را روی خاک قرار دهید.
2 – یک لایه نازک شن و ماسه روی بذرها بریزید. در صورتی که بذرها خیلی ریز هستند (مانند گیاه سنگی) نیازی به اضافه کردن خاک روی آن ها نیست. دانه های بزرگ و ضخیم بهتر است قبل از کاشت به مدت 24 ساعت در آب خیسانده شوند تا سرعت جوانه زنی آن ها بالاتر رود.
3 – گلدان را به مدت 5 دقیقه در یک ظرف آب قرار دهید.
4 – بعد از 5 دقیقه گلدان را از ظرف آب خارج کنید و اجازه دهید آب اضافی از آن خارج شود.
5 – گلدان را در یک کیسه پلاستیکی شفاف قرار دهید تا رطوبت حفظ شود. خاک باید مرطوب بماند.
6 – اکثر بذرها در شرایط روشن و دمای 24 درجه سانتی گراد جوانه می‌زنند.
7 – زمانی که بذرها جوانه زدند باید تهویه را افزایش داد. بذرها با توجه به نوع گونه 1 تا 4 هفته طول می‌کشد تا جوانه بزنند.
8 – در هنگام آب دادن به گیاه از خیس کردن نهال اجتناب کنید تا از بروز بیماری ها جلوگیری شود. می‌توانید آبیاری را از زیر انجام دهید تا نهال خیس نشود. تهویه خوب برای جلوگیری از عفونت های قارچی ضروری است.
کاکتوس
بذرهای کاکتوس با روشی که گفته شد به خوبی جوانه می‌زنند. بذرهای بزرگ و ضخیم تر مانند انجیر هندی را به مدت 24 ساعت قبل از کاشت در آب بخیسانید تا جوانه زنی سریع تر انجام شود.
آدانسونیا (Adansonia)
بذرهای این گونه ضخیم است و نیاز است قبل از کاشت به مدت 24 ساعت در آب خیسانده شود. بذر آدانسونیا را به عمق 1 تا 2 سانتی متر در خاک بکارید. جوانه زنی بذر آدانسونیا 1 تا 6 هفته طول می‌کشد. بذرها را در یک سینی نشا عمیق بکارید تا ریشه های عمودی به خوبی رشد کنند.
آدنیوم و پاکیپودیوم (Adenium , Pachypodium)
بذرها را به عمق یک سانتی متر در خاک بکارید. جوانه زنی در دمای 28 درجه سانتی گراد و رطوبت بالا، ظرف مدت 10 روز انجام می‌شود.
دیونا، دروزرا، سارسنیا (Dionaea, Drosera, Sarracenia)
بذر این گیاهان گوشت خوار بهترین جوانه زنی را در ترکیبی از پیت ماس بسیار مرطوب و شن و ماسه درشت دارند. بذرها نباید با خاک پوشانده شوند. اگر بذرها بعد از سه هفته جوانه نزدند، گلدان را به مدت 2 ماه در یخچال قرار دهید تا زمستان برای بذرها شبیه سازی شود. بسیاری از این گونه ها قبل از جوانه زنی به دوره سرما نیاز دارند. رطوبت باید همیشه حفظ شود. 
گیاه سنگی (Lithops)، گیاه ساق عروس (Echeveria)، گیاه Anacampseros، گیاه سدوم (Sedum)، کراسولا (Crassula)
این گونه ها بذرهای کوچکی دارند که نباید با خاک پوشانده شوند. بذرهای این گیاهان در دمای 18 تا 20 درجه سانتی گراد جوانه می‌زنند.
نخل ها (Palm)
بذر این گیاهان معمولا ضخیم است و نیاز است قبل از کاشت به مدت 24 تا 48 ساعت در آب خیسانده شوند. بذرها را در یک کیسه پلاستیکی حاوی پرلیت مرطوب یا پوست خرد شده نارگیل بکارید و آن را در دمای 28 درجه سانتی گراد قرار دهید. کیسه پلاستیکی را هر روز بررسی کنید و در صورتی که بذر جوانه زد آن را در یک گلدان عمیق حاوی خاک گلدان با کیفیت و 25 درصد پرلیت بکارید. جوانه زنی با توجه به نوع گونه 1 تا 6 ماه طول می‌کشد.
گیاه پرنده بهشتی (Strelitzia)
تمامی کرک ها و پرزهای بذر را حذف کنید و آن را به مدت 24 ساعت در آب گرم بخیسانید. بذر را به عمق یک سانتی متر در یک گلدان حاوی خاک گلدان به همراه 25 درصد پرلیت بکارید. جوانه زنی یک تا شش ماه طول می‌کشد.

جوانه زنی بذرها

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ