اصلاح درختچه بلوبری

بوته بلوبری

بلوبری بوته بلند شمالی که در مناطق سرد و خاک های اسیدی قادر به رشد است می تواند تا ارتفاع 2.5 متر رشد کند و میوه های شیرین بسیار خوشمزه ای تولید نماید. گیاه در هر سال شاخه های زیادی تولید می کند و به همین دلیل می توان به صورت سالانه آن ها را هرس کرد. بوته بلوبری که بیش از حد رشد کرده باشد میوه های کمتری تولید می کند، اما شما می‌توانید با یک برنامه هرس منظم بوته بلوبری خود را برای تولید میوه های بیشتر اصلاح کنید.

هرس بوته های بلوبری که بیش از حد رشد کرده اند:

1 – ابزار هرس خود را ضد عفونی کنید، در غیر این صورت ممکن است بیماری های قارچی یا دیگر بیماری ها به بوته بلوبری منتقل شوند.

2 – هر گونه چوب مرده، بیمار یا مجروح را در پایه بوته حذف کنید. از بریدن ریشه ها اجتناب کنید زیرا بریدن ریشه ها باعث ایجاد بیماری در گیاه می شوند. برای بریدن شاخه های نازک تر می توانید از ابزارهای دستی کوچک استفاده کنید اما برای هرس شاخه های قطورتر به وسایل بزرگتری نیاز دارید.

3 – هر سال یک چهارم تا یک سوم از شاخه های قدیمی تر را به مدت سه یا چهار سال هرس کنید. سعی کنید برش ها را به صورت مساوی انجام دهید تا گیاه ظاهر متعادلی داشته باشد. ساقه های قدیمی ضخیم تر هستند و دارای شاخه های متعدد و نازکی هستند.

4 – هر شاخه ای که به سمت پایین جهت گرفته و هر کدام که از بوته عبور کرده اند و باعث شلوغ شدن بوته بلوبری شده اند را حذف کنید.

5 – شاخه های نازک و دراز که دارای جوانه های نوک تیز هستند را حذف کنید، جوانه گل ها باید اشک مانند باشند.

6 – هر سال زمانی که شاخه های قدیمی را حذف می کنید، دو یا سه شاخه جوان را نیز ببرید، این کار باعث تشویق گیاه به رشد جدید می‌شود.

7 –هرس گیاه و حذف شاخه های قدیمی و مرده و همچنین حذف یک یا دو عدد از شاخه های جدید باعث می شود گیاه بلوبری شما به حالت طبیعی بازگردد و به میزان کافی میوه تولید نماید.

نکته

بوته بلوبری را اواخر زمستان یا اوایل بهار قبل از تولید شاخه های جدید هرس کنید. شما می توانید کل گیاه را با اره برقی قطع کنید و فقط اجازه دهید شش یا هشت ساقه اصلی باقی بمانند و توسعه پیدا کنند. 

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ