فواید و ارزش غذایی تربچه

تربچه یکی از سبزیجات محبوب و معمول ریشه ای است که مزه ای تند یا شیرین دارد و دارای مقدار زیادی آب است. رنگ تربچه سفید، ارغوانی، قرمز و سیاه می باشد و انواع تربچه شکل گرد یا استوانه ای دارند. تربچه خام خورده می شود، در ترشی و یا در غذا هم از آن استفاده می کنند. روغن به دست آمده از بذر تربچه برای سلامتی مفید می باشد.

فواید و ارزش غذایی تربچه

نام علمی تربچه: Raphanus Sativus

فواید تربچه برای سلامتی

مزایای تربچه در درمان و یا پیشگیری از بیماری های خاص در بدن به شرح زیر است:

زردی : تربچه برای کبد و معده بسیار مفید است و مانند یک سم زدای قوی عمل می کند. این به این معناست که تربچه باعث تصفیه خون و حذف سموم از آن می شود. تربچه در درمان زردی موثر است زیرا بیلی روبین اضافی را حذف می کند و آن را در سطح طبیعی نگه می دارد. همچنین با افزایش عرضه اکسیژن تازه به خون، باعث کاهش سلول های قرمز تخریب شده در افراد مبتلا به زردی می شود. در گذشته بیشتر تربچه های سیاه و سفید برای درمان زردی استفاده می شدند و برگ آن هم برای درمان زردی مفید است.

بواسیر: مصرف تربچه همراه با برگ های آن باعث هضم کربوهیدرات ها می شود. زمانی که هضم تسهیل شود، باعث رفع یبوست می شود که یکی از دلایل بواسیر است. تربچه یک سم زدای بسیار خوب است که علائم بواسیر را به سرعت ترمیم می دهد. آب تربچه نیز باعث دفع بیشتر مدفوع می شود.

اختلالات ادراری: تربچه یک داروی ادرار آور طبیعی است و به این معنا است که ادرار را افزایش می دهد. آب تربچه باعث برطرف شدن التهاب و احساس سوزش در حال دفع ادرار می شود. این کار باعث پاک شدن کلیه ها و مهار عفونت های کلیه و سیستم ادراری می شود، در نتیجه باعث بر طرف شدن اختلالات ادراری می شود که توسط سموم اضافی به وجود آمده است.

کاهش وزن: تربچه بسیار مغذی است، به این معنی که خوردن آن باعث برطرف شدن گرسنگی می شود. تربچه باعث هضم کربوهیدرات ها می شود و حاوی مقدار زیادی آب است و در نتیجه یک غذای مناسب برای کسانی است که قصد کاهش وزن دارند. همچنین تربچه سرشار از فیبر است و قند کمی دارد، به این معنی که حرکات روده ای را منظم می کند که به کاهش وزن کمک کرده و سوخت و ساز را در تمام پروسه های بدن افزایش می دهد.

بیماری های قلبی عروقی: تربچه یک منبع عالی از آنتوسیانین ها است که یک نوع فلاونوئید می باشد و خواص درمانی متعددی دارد و باعث ایجاد رنگ در تربچه هم می شود. آنتوسیانین ها یکی از موضوعات مورد بحث در مطالعات متعدد پزشکی بوده که باعث کاهش احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی می شوند و ضد سرطان هم می باشند و همچنین خواص ضد التهابی دارند.

سرطان: از آن جا که تربچه سرشار از ویتامین C، فولیک اسید و آنتوسیانین است، باعث درمان انواع سرطان به خصوص سرطان کلیه، سرطان روده، سرطان معده و سرطان حفره دهان می شود. علاوه بر این تربچه به دلیل داشتن ایزوآنتوسیانین ها، تاثیر زیادی بر مسیرهای ژنتیکی سلول های سرطانی دارد. ایزوآنتوسیانین ها باعث تغییر مسیر سلول های سرطانی شده و در واقع باعث مرگ سلولی یا آپوپتوز آن ها می شود. در نتیجه باعث از بین بردن سلول های سرطانی و ایجاد سلول های سالم می شود.

درمان لئوکودرما: خواص ضد سرطان تربچه در درمان لئوکودرما بسیار مفید است. از دانه تربچه برای درمان این بیماری استفاده می شود. دانه ها را پودر می کنند و در سرکه یا آب زنجبیل می خیسانند و سپس بر روی لکه های سفید استفاده می کنند. خوردن تربچه نیز در درمان لئوکودرما کمک می کند.

یبوست: تربچه به دلیل داشتن فیبر بالا باعث افزایش و منظم شدن حرکات روده می شود و در نتیجه علائم یبوست را از بین می برد. خوردن تربچه باعث می شود که حجم و شکل مدفوع طبیعی باشد و همچنین باعث رفع اسهال و شل بودن مدفوع نیز می شود. تربچه باعث ترویج تولید صفرا می شود. صفرا یکی از مهم ترین بخش های هضم خوب است و همچنین از کبد و کیسه صفرا نیز محافظت می کند. 

اختلالات تنفسی، برونشیت و آسم: تربچه یک ضد احتقان است، به این معنی که تربچه باعث کاهش اختلالت تنفسی مثل سوزش بینی و گلو، باد نای و ریه ها می شود که نتیجه آن کاهش سرماخوردگی، عفونت و آلرژی می باشد. تربچه سرشار از ویتامین ها و مواد ضد عفونی کننده است و بیشتر از بدن در برابر عفونت های سیستم تنفسی محافظت می کند.

فشار خون : تربچه منبع بسیار خوبی از پتاسیم است که خواص درمانی زیادی دارد. پتاسیم باعث کنترل ضربان قلب و تنظیم فشار خون می شود. بنابراین مصرف تربچه در درمان افراد مبتلا به فشار خون موثر می باشد. 

دیابت: تربچه زمان های زیادی است که به عنوان شاخص گلیسمی پایین شناخته شده است، به این معنی که خوردن آن تاثیری در سطح قند خون ندارد و افراد دیابتی نگرانی در مورد مصرف تربچه ندارند و بدون هیچ مشکلی می توانند تربچه را در وعده های غذایی خود استفاده کنند.

اختلالات پوستی: تربچه حاوی ویتامین C، فسفر، روی و برخی از اعضای گروه ویتامین B است که همگی برای پوست مفید هستند. آب تربچه نیز باعث حظ رطوبت پوست می شود. می توان تربچه را از وسط نصف کرد و از آن به عنوان پاک کننده صورت استفاده کرد. با توجه به وجود خواص ضد عفونی کننده در تربچه، از آن می توان برای درمان اختلالات پوستی مثل خشکی پوست، بثورات و ترک استفاده کرد.

ارزش غذایی 100 گرم تربچه :

 
اطلاعات کلی در 100 گرم تربچه
انرژی                                         16 کیلو کالری
کربوهیدرات                                     3/4 گرم
پروتئین                                         0/68 گرم
چربی کل                                       0/1 گرم
کلسترول                                            0
فیبر                                               1/6 گرم

 

ویتامین های موجود در 100 گرم تربچه
فولات                                       25 میکرو گرم
نیاسین                                0/254 میلی گرم
پیریدوکسین                          0/071 میلی گرم
ریبوفلاوین                             0/039 میلی گرم
ویتامین آ                                       7 IU
ویتامین سی                           14/8 میلی گرم
ویتامین ای                                         0
ویتامین کا                                 1/3 میکرو گرم

 

الکترولیت های موجود در 100 گرم تربچه
سدیم                                        39 میلی گرم
پتاسیم                                     233 میلی گرم

 

مواد معدنی موجود در 100 گرم تربچه
کلسیم                                        25 میلی گرم
مس                                         0/05 میلی گرم
آهن                                         0/34 میلی گرم
منیزیم                                         10 میلی گرم
منگنز                                      0/069 میلی گرم
زینک                                        0/28 میلی گرم

 

مواد مغذی در 100 گرم تربچه
کاروتن بتا                                        4 میکرو گرم
کاروتن آلفا                                              0
لوتئین گزانتین                                 10 میکرو گرم
 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ