مواد اسیدی کننده خاک

اسیدی کردن خاک

سطح PH خاک مشخص می‌کند که گیاه توسط ریشه ها چه موادی را می‌تواند دریافت کند. بسیاری از گیاهان در خاک های کمی خنثی تا اسیدی رشد موفقی دارند. بعضی از گیاهان مانند بلوبری اسید دوست هستند. اگر شما مایل به کاشت گیاهان اسید دوست مانند بلوبری هستید ولی خاک شما قلیایی است، ضروری است که PH خاک را پایین آورید.

گوگرد

برنامه های کاربردی گوگرد در خاک، در شکل های مختلف، می‌تواند سطح اسیدیته خاک را به میزان مناسب برساند. گوگرد عنصری به آرامی کار می‌کند اما می‌تواند PH خاک را سال ها پایین نگه دارد. سولفات آهن و سولفات آلومینیوم با سرعت بیشتری PH خاک را کاهش می‌دهند اما اگر بیش از حد به خاک اضافه شوند، ترکیبات سمی از آهن و آلومینیوم را در خاک آزاد می‌کنند. گوگرد عنصری حداقل هزینه را دارد اما دارای عملکرد کندی است و رساندن PH به سطح مناسب ممکن است ماه ها طول بکشد. مقدار گوگرد مورد نیاز به بافت خاک بستگی دارد، مثلا خاک های رسی به گوگرد بیشتری برای تغییر اسیدیته خاک نیاز دارند.

نیتروژن اسیدی

اگر PH خاک شما فقط کمی بالاتر از حد مجاز باشد، شما می‌توانید برای پایین آوردن PH از کودهای نیتروژنی که شامل عناصر اسیدی مانند اوره، آمونیوم نیترات و آمونیوم سولفات هستند استفاده کنید. این مواد به عنوان کود نیز در نظر گرفته می‌شوند که همزمان PH خاک را نیز پایین می‌آورند. با انجام این کار، PH خاک فقط به میزان کمی تغییر می‌کند. اگر شما بیش از حد از کودهای نیتروژنی استفاده نمایید به گیاهان آسیب وارد می‌شود. 

مواد ارگانیک

پیت ماس و مالچ پوست درخت کاج می‌توانند در کاهش PH موثر باشند ولی هزینه آن ها از گوگرد و کود نیتروژنی بیشتر است. هزینه زیاد این مواد باعث می‌شود تا در سطوح وسیع از آن ها استفاده نشود و فقط برای قطعات کوچک از این مواد استفاده شود. اگر خاک شما شنی یا رسی است، این عناصر اسیدی به مواد مغذی موجود در خاک می‌افزایند و کیفیت ترکیب خاک را افزایش می‌دهند، همچنین باعث بهبود زهکشی خاک می‌شوند.

استفاده از مواد اسیدی کننده خاک

در حالت ایده آل شما باید PH خاک را دو سال قبل از کاشت پایین آورید. اگر مجبور هستید که کاشت را زودتر انجام دهید، شما می‌توانید با احتیاط و بدون آسیب رساندن به گیاهان PH خاک را کاهش دهید. در زمان اصلاح خاک برای گرفتن بهترین نتیجه، مواد اسیدی را با 15 تا 25 سانتی متر از قسمت بالایی خاک مخلوط کنید. اگر گیاهان شما در حال حاضر در زمین هستند، بیشتر از 1 کیلو گوگرد یا 2.5 کیلو سولفات آلومینیوم یا سولفات آهن در هر 9 متر مربع، در هر سه ماه استفاده نکنید.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ