هرس درختچه بلوبری

بوته بلوبری

بلوبری یک میوه بسیار خوشمزه و محبوب است که سرشار از آنتی اکسیدان ها می‌باشد. میوه بلوبری را هم به صورت تازه و هم در دسر، مربا، ژله، کیک و ... استفاده می‌کنند. گیاه بلوبری در مناطق زیادی قادر به رشد است و در صورتی که شرایط مناسبی برای آن فراهم شود می‌تواند بیشتر از 50 سال زنده بماند. درختچه های بلوبری برای رشد مطلوب نیاز دارند تا هر سال هرس شوند.

چگونگی هرس درختچه بلوبری

1 – درختچه هایی که سن آن ها بیشتر از یک سال است باید هرس شوند، البته گیاه بلوبری تا 4 سال اول زندگی به هرس زیادی نیاز ندارد. مواظب باشید شاخه های جدید که کمتر از یک سال سن دارند را هرس نکنید. از قیچی هرس برای بریدن شاخه های مرده و یا آسیب دیده استفاده نمایید. هرس باید در اواخر زمستان انجام شود، زمانی که جوانه ها قابل مشاهده هستند. شاخه های بزرگتر ممکن است برای هرس شدن به وسایل بزرگ تری از قیچی هرس نیاز داشته باشند.

2 – تمام شاخه هایی که در برابر یکدیگر هستند و یا از یکدیگر عبور کرده اند را حذف کنید. همچنین شاخه های افقی پایین تر را نیز حذف نمایید. یک درختچه جمع و جورتر با شاخه های عمودی قوی تر ایجاد کنید.

3 – تمام شاخه های بالایی که مسن تر هستند (8 تا 10 سال سن دارند) را حذف کنید. این شاخه ها از سطح زمین فاصله زیادی دارند و برداشت میوه بلوبری از آن ها دشوار است. با انجام این کار بوته بلوبری جمع و جورتر می‌شود، همچنین گیاه مجبور می‌شود شاخه های جانبی بیشتری تولید کند. یک هفته قبل از هرس، به گیاه بلوبری کود دهید تا تحریک به رشد جدید شود.

وسایلی که شما نیاز دارید:

قیچی هرس

نکته

هرس بوته های بلوبری را از سال دوم زندگی آن شروع کنید تا رشد مطلوبی داشته باشد و طول عمر آن نیز بیشتر شود. زمانی که درختچه بلوبری 5 یا 6 ساله شد، هر سال دو یا سه شاخه قدیمی تر را حذف کنید. هرس کردن شاخه های قدیمی تر، باعث می‌شود تا شاخه های جدید حداکثر تولید میوه را داشته باشند. درختچه بلوبری را به گونه ای هرس کنید که از پایین باریک بوده و در مرکز و بالا گسترده تر باشد.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ