نکات مهم برای تولید کلم بروکلی با کیفیت

چرا سرهای کلم بروکلی من سفت نیستند؟

کلم بروکلی

کلم بروکلی مانند سایر سبزیجات فصل سرد (کلم، کلم بروکسل، کلم پیچ، گل کلم و ...) آب و هوای سرد را دوست دارد و بهترین باروری را در آب و هوای خنک دارد و اگر برداشت در زمان صحیح انجام شود بهترین طعم را خواهد داشت.  کلم بروکلی معمولا در اواخر تابستان با انبوهی از حشرات مواجه می‌شود. زمانی که سرهای جانبی کلم بروکلی (بعد از چیده شدن سر اصلی) در زمستان چیده می‌شوند، کلم بروکلی ارزش بیشتری دارد. این که کلم بروکلی در چه زمانی کاشته می‌شود بسیار مهم است، کاشت کلم بروکلی در اواسط بهار خیلی دیر است و کاشت آن در اوایل یا اواسط تابستان خیلی زود است و در نتیجه خوشه های سر کلم بروکلی به چند قطعه تقسیم می‌شوند.

دلایل سست شدن گلچه کلم بروکلی

استرس در زمان کوتاهی باعث سست شدن سرهای کلم بروکلی می‌شود. گرمای بیش از حد دلیل اصلی کرکی شدن کلم بروکلی است. سرهای کلم بروکلی که در واقع بزرگ هستند از کمپلکس چندین خوشه گل می‌باشند و مانند دیگر اعضای خانواده کلم، این گیاه نیز چرخه تولید مثل خود را زمانی که دمای هوا بالا می‌رود تکمیل می‌کند. پیچیدن یا تولید گل های زرد رنگ زمانی شروع می‌شود که دمای هوا در طول روز از 27 درجه سانتی گراد تجاوز کند. اگر کلم های بروکلی خیلی زود در بهار کاشته شوند خیلی زود به بلوغ می‌رسند. دمای زیر 4 درجه سانتی گراد باعث می‌شود گیاهان جوان پیچیده شوند. حتی زمانی که درجه حرارت در منطقه مطلوب و مناسب باشد ( بین 18 تا 26 درجه سانتی گراد در طول روز)، شرایط خشکسالی و یا نوسانات سطح رطوبت باعث می‌شود سر کلم بروکلی شل شود و برای تولید گل های زرد رنگ آماده می‌شود. بعضی از انواع کلم بروکلی سرهایی دارند که واقعا نسبت به سایر گونه ها کمتر سفت هستند مانند کلم بروکلی پاراگون که دارای یک تاج سست می‌باشد و یا کلم بروکلی امپراتور، اورکا و گلیاث که تمایل دارند زمانی که دما افزایش پیدا کرد، به سرعت رشد کنند.

زمان کاشت کلم بروکلی

زمان بندی مناسب برای این که کلم بروکلی قبل یا بعد از گرمای تابستان، در طول آب و هوای سرد رشد کند و به بلوغ برسد مهم است. می‌توان کلم بروکلی را دو تا چهار هفته قبل از آخرین سرما در منطقه کاشت. در اکثر مناطق این زمان معمولا اسفند یا فروردین ماه می‌باشد. کلم بروکلی نسبتا می‌تواند سرما را تحمل کند اما ضد یخ نیست. اگر یک سرمای ناگهانی پیش بینی می‌شود، گیاهان جوان باید با ورق های پلی استری برای جلوگیری از یخ زدگی پوشیده شوند. برای برداشت در پاییز و زمستان، کلم بروکلی باید در شهریور کاشته شود.

شرایط کاشت کلم بروکلی

خاکی که زهکشی خوبی دارد همراه با مواد ارگانیک مانند کمپوست، هوموس و کود کشاورزی پوسیده بهترین شرایط را برای رشد کلم بروکلی فراهم می‌کنند. کلم بروکلی به مواد مغذی زیادی برای رشد نیاز دارد، بروکلی به یک منبع فراوان از نیتروژن نیاز دارد. به طوری که برای هر 9 متر مربع 1/5 کیلو کود NPK 16-16-8 قبل از کاشت باید با خاک ترکیب شود تا گیاهان کلم بروکلی بتوانند یک شروع خوب داشته باشند. کلم ها باید در فاصله 45 سانتی متری از هم کاشته شوند و فاصله ردیف ها نیز باید 60 سانتی متر باشند. در صورتی که نزدیک تر کاشته شوند کلم ها برای دریافت آب و مواد مغذی درگیر رقابت خواهند شد و در نتیجه اندازه کلم بروکلی کوچک تر خواهد شد و میزان مواد مغذی نیز در کلم های بروکلی کمتر می‌شود. کلم بروکلی به بیش از 6 ساعت نور مستقیم در روز نیاز دارد (برای جلوگیری از تولید گیاهان پایه دار و بلند).

برداشت کلم بروکلی

کلم بروکلی معمولا بین 52 تا 100 روز بعد از کاشت آماده برداشت است که به نوع کلم بروکلی بستگی دارد. کلم های بروکلی که در باغچه کاشته می‌شود معمولا از کلم های بروکلی که در فروشگاه ها موجود هستند کوچکتر می‌باشد و معمولا وقتی به قطر 10 تا 20 سانتی متر رسیدند برداشت می‌شوند. به هر حال در زمان برداشت نباید کل گیاه را کشید. سر اصلی کلم بروکلی را از ساقه قطع کنید و بقیه گیاه را به حال خود رها کنید، سرهای جانبی تا زمانی که گیاه با گرما، سرما یا حشرات مواجه نشده اند به تولید ادامه می‌دهند. اگر چند جوانه گل کوچک در سر کلم بروکلی آغاز به رشد کردند  آن ها را حذف کنید، در این زمان کلم بروکلی در حال آماده شدن برای به گل رفتن است و باید برداشت شود.

 

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ