آماده کردن قلمه میوه اژدها برای کاشت

میوه اژدها (Hylocereus undatus) یا پیتایا یک گیاه چند ساله است که در مناطقی که دمای هوا در زمستان 3- تا 10 درجه سانتی گراد است رشد می‌کند. این گیاه در مناطقی که زمستان های سردی ندارند رشد بسیار خوبی دارد. هوای خیلی سرد باعث از بین رفتن درخت میوه اژدها می‌شود. گیاه میوه اژدها هم از طریق بذر و هم از طریق قلمه قابل کاشت است. قلمه از گیاه اصلی جدا می‌شود. در صورتی که قلمه به درستی از گیاه جدا شود و برای کاشت آماده گردد، به خوبی ریشه می‌زند و مشکلات و بیماری ها نیز به حداقل می‌رسند.
چگونگی آماده کردن قلمه میوه اژدها برای کاشت
1 – با استفاده از یک چاقوی تیز و تمیز، یک ساقه 15 تا 38 سانتی متری از ساقه های یک ساله گیاه میوه اژدها جدا کنید. بهترین زمان برای جدا کردن ساقه، در اوایل صبح و بعد از پایان باردهی می‌باشد. 
2 – یک قارچ کش روی ساقه اسپری کنید یا انتهای ساقه را در یک قارچ کش قرار دهید. همچنین می‌توانید یک هورمون ریشه زایی که شامل قارچ کش است فراهم کنید و انتهای ساقه را در آن بگذارید.
3 – قلمه ها را در یک مکان خشک و خنک با گردش هوای خوب و دور از نور مستقیم خورشید به مدت پنج تا هفت روز قرار دهید. قلمه ها را با فاصله از هم قرار دهید به طوری که با هم در تماس نباشند.
4 – قبل از کاشت در زمین یا گلدان، بلافاصله انتهای ساقه را در یک پودر هورمون ریشه زایی قرار دهید، در این صورت موفقیت در ریشه زایی بیشتر می‌شود.
وسایلی که نیاز دارید:
چاقوی تیز
قارچ کش
هورمون ریشه زایی

 

نکته
قلمه های گرفته شده از بخش های جوان تر گیاه، انرژی بیشتری برای ریشه زایی دارند ولی قلمه هایی که از قسمت های مسن تر گیاه گرفته می‌شوند در برابر آفات مقاومت بیشتری دارند.
قلمه ها را از ساقه های یک ساله، سالم و عاری از هر گونه بیماری جدا کنید. از ساقه هایی که هر گونه تغییر رنگ در آن ها وجود دارد استفاده نکنید.
اگر شما قبل از کاشت قلمه ها در زمین یا گلدان می‌خواهید آن ها را به جایی منتقل کنید، قلمه ها را در یک حوله کاغذی مرطوب قرار دهید و آن ها را در یک کیسه پلاستیکی بگذارید. توجه داشته باشید حوله کاغذی را خیس نکنید و فقط آن را مرطوب نمایید. 

درخت میوه اژدها

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ