گلدان و ظرف مناسب برای کاشت ونوس حشره خوار

انتخاب گلدان یا ظرف مناسب برای ونوس حشره خوار یکی از مهمترین مسائل در کاشت این گیاه است زیرا شرایطی که گیاه ونوس حشره خوار در زمین دارد با شرایطی که در گلدان دارد متفاوت است. گیاه حشره خواری که در زمین پرورش داده می شود مشکلاتی که گیاه در گلدان دارد را تجربه نمی کند یا این مشکلات را خیلی کم خواهد داشت، بنابراین گلدانی که برای کاشت گیاه ونوس حشره خوار استفاده می شود باید مناسب باشد.
گلدان های عایق ریشه های گیاه ونوس حشره خوار را از گرمای شدید در آب و هوای گرم و نور مستقیم خورشید حفظ می کند.
 
گلدان مناسب برای کاشت ونوس حشره خوار
 
گرما
زمانی که گیاه ونوس حشره خوار در زمین پرورش داده می شود از گرما و رطوبتی که در مقدار زیاد خاک اطراف گیاه وجود دارد کاملا بهره مند می شود. زمین توده های حرارتی فراهم می کند که باعث می شود بعد از سرد شدن هوا، گرمای مورد نیاز گیاه را تامین کند. خاک طبیعی خیلی آهسته تر از هوا گرم و سرد می شود و اجازه می دهد گیاه راحت تر باشد و از تغییرات شدید دمایی جلوگیری می کند.
در گلدان به دلیل این که مقدار خاک کم است،  خاک نمی تواند مقدار زیادی گرما را در خود نگه دارد و به شدت از تغییرات درجه حرارت هوای اطراف تحت تاثیر قرار می گیرد. خاک موجود در گلدان می تواند به سرعت سرد یا گرم شود.
رطوبت
همانطور که خاک طبیعی می تواند دما را در یک حالت ثابت نگه دارد، همچنین می تواند یک مخزن بزرگ از رطوبت برای گیاه را نیز فراهم کند و خیلی آهسته تر از خاک موجود در گلدان خشک می شود. خاک موجود در گلدان خیلی سریع تر از خاکی که در زمین وجود دارد خشک می شود. 
انتخاب و آماده کردن گلدان برای کاشت ونوس حشره خوار
ویژگی های گلدان
هدف اصلی در انتخاب و آماده کردن گلدان برای کاشت ونوس حشره خوار (و بسیاری از گیاهانی که در گلدان کاشته می شوند)، فراهم کردن دما و رطوبت کافی برای جبران میزان رطوبت و حرارتی است که گیاه با کاشته نشدن در زمین از دست می دهد. علاوه بر این، از بعضی از گلدان ها که از مواد خاصی ساخته شده اند نباید استفاده کرد که در زیر توضیح داده می شود.
اندازه گلدان
یکی از روش هایی که باعث فراهم شدن دما و رطوبت کافی برای ونوس حشره خوار می شود، انتخاب یک گلدان با اندازه مناسب است. در گلدان های تنگ و کوچک، خاک به سرعت دچار تغییرات دمایی می شود و رطوبت خود را از دست می دهد. ریشه ونوس حشره خوار می تواند 20 تا 25 سانتی متر بلند شود به همین دلیل باید حداقل از یک گلدان 20 یا 25 سانتی متری استفاده کرد، گلدان های 30 سانتی متری ایده آل تر هستند.
رنگ و عایق بندی گلدان
برای کمک به حفظ درجه حرارت خاک و جلوگیری از سرد و گرم شدن سریع خاک، خصوصیاتی وجود دارد که باید در هنگام انتخاب گلدان یا ظرف کاشت به آن ها دقت کرد. ظروف تیره رنگ، زمانی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرند به سرعت گرم می شوند. رنگ های روشن تر که منعکس کننده نور خورشید هستند از رنگ های تیره بهتر می باشند، به ویژه در مناطق با تابستان های گرم و آفتاب شدید. در آب و هوای گرم و نور مستقیم خورشید، خاک موجود در یک گلدان کوچک که ونوس حشره خوار در آن کاشته شده است به سرعت گرم می شود و باعث از بین رفتن ریشه و کل گیاه می شود.
ظروف عایق برای ونوس حشره خوار و سایر گیاهان ایده آل می باشد. این ظروف زمانی که هوا گرم است خاک را از گرم شدن سریع حفظ می کند، همچنین زمانی که هوا سرد می شود اجازه نمی دهد خاک به سرعت گرمای خود را از دست بدهد.  ظروف عایق با توجه به موادی که از آن ها ساخته می شوند متفاوت هستند. ظروف ساخته شده از فوم (مانند فوم پلی اورتان یا پلی استایرن) فوق العاده عایق هستند و یک انتخاب عالی برای کاشت ونوس حشره خوار می باشند. از دیگر ظروف عایق ظروفی هستند که دیواره چند لایه دارند که اغلب از پلاستیک ساخته شده اند و فضای بین دیواره داخلی و دیواره خارجی با هوا یا مواد عایق سبک، پر شده است. این گلدان ها هم انتخاب خوبی هستند، اما تمام مواردی که برای کاشت ونوس حشره خوار انتخاب می شوند باید حداقل دارای یک سوراخ زهکشی یا بیشتر باشند تا آب اضافی از آن خارج شود. در کل همه گلدان های عایق برای کاشت ونوس حشره خوار مناسب هستند.
 
گلدان مناسب برای کاشت ونوس حشره خوار
 
انواع گلدان ساخته شده با مواد مختلف
گلدان ها و ظروف کشت از طیف گسترده ای از مواد شامل انواع شیشه ای، سرامیکی، پلاستیکی، بتن، چوبی، سنگ های طبیعی و مصنوعی ساخته شده اند. برای ونوس حشره خوار باید از گلدانی استفاده شود که هیچ ماده ای به آب و خاکی که ونوس حشره خوار در آن رشد می کند اضافه نکند.  به این دلیل که ونوس حشره خوار به مواد معدنی محلول در آب و مواد محلول دیگر بسیار حساس است و دچار سوختگی ریشه می شود که سوختگی به دلیل نمک های معدنی حل شده می باشد. 
ظروف مناسب
ظروف پلاستیکی (از جمله ظروف فومی مانند فوم پلی استایرن)، ظروف لعابی، ظروف تزیینی ( مثل ظروف سفالین سنگ نما یا چینی)، ظروف شیشه ای یا رزین کامپوزیت همه بی اثر هستند و برای کاشت ونوس حشره خوار مناسب می باشند. این ظروف در آب و اسیدهای ملایمی که گاهی اوقات برای کاشت ونوس حشره خوار استفاده می شوند، حل نمی شوند و هیچ ماده ای به خاک و آب اضافه نمی کنند.
 
گلدان مناسب برای کاشت ونوس حشره خوار
 
گلدان های معمولی رسی
شما می توانید از گلدان های ساخته شده با خاک رس طبیعی قرمز، نیز برای کاشت ونوس حشره خوار استفاده کنید، این گلدان ها ارزان قیمت و مناسب می باشند. خاک رس طبیعی قرمز زمانی که برای ساخت گلدان مورد استفاده قرار می گیرد دیگر بی اثر است (به دلیل قرار گرفتن در حرارت کم کوره). مشکل گلدان های رسی این است که ممکن است مواد دیگری هم با آن ها مخلوط شده باشد، برای استفاده از این گلدان ها باید اطمینان حاصل کرد که گلدان فقط از خاک رس طبیعی قرمز ساخته شده باشد. 
 
گلدان مناسب برای کاشت ونوس حشره خوار
 
گلدان های غیر قابل استفاده برای کاشت ونوس حشره خوار
گلدان های سرامیکی که دارای مواد قابل حل در آب حل هستند برای کاشت ونوس حشره خوار مناسب نیستند و همه گلدان هایی که از موادی ساخته شده اند که دارای ترکیبات معدنی می باشند نباید برای کاشت ونوس حشره خوار استفاده شوند.
ملاحظات ویژه برای گلدان های ونوس حشره خوار
در صورتی که از گلدان هایی که عایق نیستند برای کاشت ونوس حشره خوار استفاده شود می توان آن ها را به گونه ای دیگر از نور مستقیم خورشید محافظت کرد. مثلا می توان در کنار گلدان از سنگ، یک گلدان دیگر و یا چیزی که نور را می گیرد مثل مقوا، قرار داد. 
زمانی که گلدان های عایق پلاستیکی فومی یا گلدان پلاستیکی چند جداره را نمی توان یافت، می توان از ظرف های عایق مثل لیوان های عایق که برای نوشیدنی های گرم یا سرد استفاده می شوند برای کاشت ونوس حشره خوار استفاده کرد.
 
گلدان مناسب برای کاشت ونوس حشره خوار
 
یا می توان یک گلدان کوچکتر را در یک گلدان بزرگتر قرار داد و فضای بین آن ها را با مواد سبک پر کرد و آن را به یک ظرف عایق تبدیل کرد. به عنوان مثال می توان یک گلدان پلاستیکی سبک را در داخل یک گلدان پلاستیکی بزرگتر قرار داد یا یک گلدان پلاستیکی کوچکتر را در یک گلدان سرامیکی بزرگتر قرار داد و فضای بین گلدان ها را با پرلیت پر کرد، هر دو گلدان باید دارای سوراخ زهکشی در یک نقطه باشند. هنگامی که از پرلیت برای پر کردن فضای بین دو گلدان استفاده می شود، باید چند سنگ سنگین تر در قسمت بالا برای پوشش پرلیت ها قرار داده شود تا از ورم کردن پرلیت ها جلوگیری شود. 
 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ