کاشت،پرورش و برداشت جعفری

 

جعفری (به انگلیسی Parsley)
جعفری یکی از گیاهان دو ساله است و در واقع از خانواده شوید می باشد. این گیاه در سوپ،سالاد،دسر و ... استفاده می شود. جعفری اگر در سوپ استفاده شود نمک سوپ را کاهش می دهد. جعفری تنها یک چاشنی نیست، بلکه برای سلامتی بسیار مفید است. این گیاه سرشار از آهن و ویتامین های A و C می باشد.
 
کاشت جعفری
 
کاشت جعفری
برای دستیابی به محصول زودتر، می توان بذرهای جعفری را 10 تا 12 هفته قبل از آخرین سرما در گلدان در خانه کاشت. برای جوانه زنی زودتر، بهتر است یک شب دانه ها را خیساند. 
اگر می خواهید جعفری را مستقیما در زمین بکارید، باید دانه های جعفری را 3 یا 4 هفته قبل از آخرین سرما بکارید. جوانه زنی جعفری آهسته است و حدودا 3 هفته طول می کشد.(گیاه جعفری می تواند آب و هوای سرد را تحمل کند)
دانه ها را در یک خاک غنی و مرطوب بکارید. خاک های لومی برای کاشت جعفری مناسب هستند. فاصله دانه ها را 15 سانتی متر در نظر بگیرید. منطقه ای که جعفری در آن کاشته می شود باید عاری از علف های هرز باشد. به این ترتیب جعفری سه هفته بعد جوانه می زند. جعفری را باید در یک منطقه با آفتاب کامل یا با سایه جزیی کاشت.
اگر جعفری را در گلدان در خانه می کارید، می توانید از چراغ های فلورسنت استفاده کنید و آن ها را در 5 سانتی متری گلدان قرار دهید. دمای مناسب برای رشد جعفری 21 درجه سانتی گراد می باشد. 
جعفری را در باغ خود در نزدیکی مارچوبه، ذرت و گوجه فرنگی بکارید.
مراقبت از جعفری
در طول تابستان به طور منظم به جعفری آب بدهید. باید طوری به جوانه ها آب داده شود که خاک خشک نشود.
آفات و بیماری های جعفری
لارو مگس
پوسیدگی ساقه
لکه های برگی
لارو مگس هویج و کرفس
برداشت و ذخیره سازی جعفری
هنگامی برگ ها 3 قسمتی شدند، جعفری قابل برداشت است. زمانی که برگ های جعفری به بلوغ رسیدند می توانید آن ها را برداشت کنید.
یکی از روش های ذخیره سازی جعفری برای مصرف به صورت تازه، قرار دادن ساقه های جعفری در آب است، یا می توان آن ها را خرد کرد و در فریزر نگهداری نمود. همچنین می توان جعفری را خشک کرد و آن را در یک ظرف در بسته قرار داد. 
اگر می خواهید سراسر سال جعفری تازه داشته باشید، می توانید دانه های جعفری را در گلدان کاشته و در یک پنجره آفتابگیر قرار دهید. در این صورت جعفری تازه همیشه در دسترس شما خواهد بود. 
 
کاشت جعفری در گلدان
 
انواع توصیه شده جعفری برای کاشت
انواع برگ پهن، این نوع جعفری در پخت و پز عطر و طعم بسیار عالی دارد. 
جعفری با برگ های چین دار، اگر می خواهید از جعفری به عنوان چاشنی استفاده کنید، این نوع جعفری بسیار عالی می باشد. 
 

محصولات مرتبط

بذر جعفری

12,500تومان

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ