کاشت و پرورش گل قهر و آشتی

گل قهر و آشتی (به انگلیسی Sensitive)

نام علمی : Mimosa pudica

معرفی گل قهر و آشتی

گل قهر و آشتی همچنین با نام های مرا لمس نکن و گیاه حساس شناخته می شود که بومی جنوب آمریکا و جنوب آمریکای مرکزی می باشد. گل قهر و آشتی یک گیاه مناسب برای نگه داری در بالکن است زیرا می توان آن را جا به جا کرد. مانند گیاه ونوس حشره خوار، گیاه قهر و آشتی نیز به لمس حساس می باشد.

بر خلاف ونوس حشره خوار، گیاه قهر و آشتی به برگ های خود حساس است و زمانی که برگ ها لمس می شوند برای محافظت از خود آن ها را می بندد. گیاه قهر و آشتی یک گیاه حشره خوار نیست و حشره ها را به دام نمی اندازد. اگر شما گیاه را لمس کرده و یا به گلدان آن ضربه ای وارد کنید برگ ها به سرعت بسته شده و بعد از چند دقیقه دوباره باز می شوند. زمانی که گیاه قهر و آشتی دچار اختلال شود، گیاه آب را از سلول های خود خارج می کند که در نتیجه باعث فروپاشی سلول ها می شود (که ما به صورت بسته شدن برگ ها این حرکت را می بینیم). زمانی که یک برگ بسته می شود، آن برگ می تواند برگ های همسایه را تحریک به بسته شدن کند.

برگ های بسته گیاه قهر و آشتی

گیاه حساس یا گیاه قهر و آشتی می تواند تا ارتفاع 150 سانتی متر و عرض 90 سانتی متر رشد کند. هر چند در باغ ها معمولا به ارتفاع 30 تا 90 سانتی متر رشد می کند. گیاه قهر و آشتی گل های صورتی رنگ کروی شکل دارد که قطر آن ها معمولا 3 سانتی متر است. گل دهی معمولا از اواسط تا اواخر تابستان می باشد. گیاه قهر و آشتی را در مخلوط خزه تورب و پرلیت به نسبت 1 به 1 یا 2 به 1 بکارید. شما همچنین می توانید از خاک های لومی و شنی نیز استفاده نمایید. 

برگ های گیاه قهر و آشتی تا حدودی شبیه سرخس می باشند، این گیاه یک گیاه خزنده یک ساله است.

گیاه قهر و آشتی را می توان در آفتاب کامل یا سایه جزیی کاشت. این گیاه حداقل به 8 ساعت نور در روز نیاز دارد. اگر گیاه قهر و آشتی به اندازه کافی نور دریافت نکند برگ های آن بسته خواهد شد، برگ ها در شب نیز بسته هستند.

خاکی که گیاه قهر و آشتی در آن کاشته می شود باید به طور مداوم مرطوب باشد اما از خیس شدن خاک باید اجتناب کرد.

در مناطق گرم می توان گل قهر و آشتی را خارج از خانه نگه داشت، اما این گیاه یکی از بهترین گیاهان خانگی است که در بالکن یا درون خانه نگه داری می شود. اجازه ندهید گیاه قهر و آشتی در دمای زیر 18 درجه سانتی گراد قرار بگیرد، در این صورت برگ ها و ساقه آن به رنگ زرد روشن در می آیند.

در طول فصل رشد، هفته ای یک بار به گیاه قهر و آشتی یک کود نیمه قوی بدهید.

آفات و بیماری ها: گل قهر و آشتی یک گیاه قوی در برابر آفات و بیماری ها است بنابراین نباید در این مورد نگرانی داشته باشید.

کاشت گیاه قهر و آشتی

گیاه قهر و آشتی معمولا از طریق بذر کاشته می شود. قبل از کاشت بهتر است بذرها را چند ساعت در آب خیساند. گل های صورتی این گیاه دانه تولید می کنند. بذرها را در خاک و یا در مخلوط خزه تورب و پرلیت بکارید و آن ها را با 0/3 سانتی متر خاک بپوشانید. خاک باید مرطوب باشد. بعد از کاشت بذرها یک پلاستیک تمیز روی گلدان بکشید، بذرها برای جوانه زنی به رطوبت زیادی نیاز دارند. جوانه زنی معمولا 14 تا 21 روز طول می کشد. دمای مناسب برای رشد این گیاه 21 تا 30 درجه سانتی گراد می باشد. بذرها را ابتدا در یک گلدان 7 سانتی متری بکارید و بعد از این که بذرها جوانه زدند و به خوبی تثبیت شدند، قوی ترین نهال ها را انتخاب کنید و آن ها را به گلدان های 13 سانتی متری منتقل کنید. فراموش نکنید در گلدان سوراخ زهکشی قرار دهید.

شما همچنین می توانید این گیاه را از طریق قلمه نیز بکارید. یک شاخه که دارای یک گره برگی است را قطع کنید و آن را در خاک قرار دهید. روی آن را با پلاستیک بپوشانید تا خاک مرطوب بماند. در آب و هوای گرم، تقریبا باید هر روز به گیاه قهر و آشتی آب داده شود.

گیاه قهر و آشتی به سادگی از طریق بذر رشد می کند و یک گیاه بسیار سازگار است اما به رطوبت و گرما نیاز دارد. زمانی که ریشه این گیاه در یک فضای محدودی باشد، شکل گل ها و شاخ و برگ ها جذاب تر می شوند. اما به هرحال در صورتی که ریشه از سوراخ زهکشی گلدان بیرون بیاید باید گلدان را عوض کرد و گیاه را به یک گلدان بزرگ تر منتقل نمود.

گل قهر و آشتی

اطلاعات متفرقه

دقیقا مشخص نیست دلیل بسته شدن برگ های گیاه قهر و آشتی چه چیزی است. این عمل می تواند به دلیل حفاظت در برابر شکارچیان بوده که آن را نخورند، یا می تواند به دلیل حفاظت از خود در برابر آب و هوای ناملایم و یا حشرات مخرب باغ و ... باشد.

گیاه قهر و آشتی در مناطق زیادی وجود دارد و در استرلیا، هاوایی و دیگر مناطق به یک علف هرز مهاجم تبدیل شده است. نام لاتین این گیاه bashful (خجالت) می باشد. این نام اشاره به برگ های حساس آن دارد که بعد از لمس بسته می شوند.

نکات

- مواظب باشید بیش از اندازه به این گیاه آب ندهید و فقط آن را مرطوب نگه دارید.

- گیاه قهر و آشتی در شب به خواب می رود و به همین دلیل برگ های آن بسته می شوند.

- گل های زیبا و صورتی گیاه قهر و آشتی که مانند یک گلوله پنبه ای هستند می توانند دانه های زیادی تولید کنند.

- پلاستیکی که روی گلدان کشیده می شود باید روشن باشد و به محض دیدن جوانه باید آن را از روی گلدان برداشت.

- اگر گلدان را با پلاستیک می پوشانید، تا زمان جوانه زنی آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. بعد از جوانه زنی پلاستیک را حذف کرده و گلدان را در نور کامل قرار دهید.

- اولین برگ ها پس از چند روز ظاهر خواهند شد. برگ های اولیه حساس نیستند و حرکت نمی کنند. حدود سه هفته بعد، برگ ها بالغ می شوند و در زمان لازم حرکت خواهند کرد. هرچه گیاه بیشتر رشد می کند برگ ها حساس تر می شوند.

- در صورت امکان برای آبیاری گیاه قهر و آشتی از آب مقطر یا آب باران استفاده کنید. زیرا اگر آب شیر مواد شیمیایی مانند کلر داشته باشد باعث ایجاد حساسیت در گیاه می شود.

- دمای سرد از ظاهر شدن برگ ها جلوگیری می کند. گلدان را در یک مکان با دمای 21 تا 30 درجه قرار دهید. بهترین دما برای این گیاه 29 درجه سانتی گراد می باشد. اگر درجه حرارت بین 21 تا 30 درجه سانتی گراد باشد گیاه در کمتر از 7 روز جوانه می زند. اگر درجه حرارت پایین تر باشد جوانه زنی معمولا 21 تا 30 روز بعد از کاشت بذر انجام می شود.

 

محصولات مرتبط

4 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ