کاشت گیاه سکه ای یا علف ماه

گیاه سکه ای یا علف ماه (به انگلیسی Honesty)

نام علمی: lunaria annua

گیاه سکه ای یا علف ماه یک گیاه قدیمی دو منظوره است. این گیاه گل های معطر و زیبایی در بهار تولید می‌کند و گل ها در اواخر تابستان به غلاف های بسیار زیبای بیضی شکل، نقره ای رنگ و درخشان تبدیل می‌شوند که در دسته گل های خشک استفاده زیادی دارند. گیاه سکه ای یک گیاه دو ساله است که در سال دوم شاخه ها بزرگ تر می‌شوند. گل سکه ای در کریسمس و سال نو محبوبیت زیادی دارد. این گیاه بومی جزایر بریتانیا است. گیاه سکه ای به اندازه 60 تا 90 سانتی متر بلند می‌شود.

گل علف ماه

در صورتی که گیاه سکه ای در خانه نگه داری ‌شود، زمانی که گل ها به غلاف تبدیل می‌شوند باید آن ها راچید و در یک مکان خشک آویزان کرد. امروزه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند گیاه سکه ای را برای تزیین باغ و فضای سبز پرورش دهند. گل ها در رنگ های بنفش و صورتی یا ترکیبی از دو رنگ هستند که در غروب آفتاب درخشش بسیار زیبایی دارند. گیاه سکه ای یک گیاه محبوب برای زنبورها و پروانه ها می‌باشد و رشد سریع و آسانی دارد.

بعد از یک فصل طولانی گل ها به غلاف تبدیل می‌شوند. زمانی که غلاف ها خشک می‌شوند پوشش سبز بیرونی آن ها می‌افتند و قسمت نقره ای رنگ و درخشان ظاهر می‌شود که شبیه سکه هستند، به همین دلیل به آن گیاه سکه ای می‌گویند.

غلاف گیاه سکه ای

کاشت گیاه سکه ای یا علف ماه

بذرهای گیاه سکه ای را می‌توان در بهار تا اواخر تابستان کاشت. بذرها را می‌توان مستقیما در زمین کاشت، در غیر این صورت می‌توان آن ها را در سینی نشا حاوی خاک لومی و کمپوست کاشت و بذرها را با خاک پوشش داد و در یک مکان روشن و گرم در خانه نگه داشت.

کاشت بذرها به صورت مستقیم در زمین

بذرها را به صورت مستقیم در عمق 0/5 سانتی متر بکارید، فاصله بین بذرها را 38 تا 45 سانتی متر در نظر بگیرید. دانه ها را به آرامی با خاک بپوشانید.خاک را تا زمان جوانه زنی مرطوب نگه دارید،  سعی کنید آبیاری را با آبپاش به آرامی انجام دهید تا جای بذرها تغییر نکند. اگر جوانه ها خیلی شلوغ به نظر ‌رسیدند آن ها را تنک کنید. جوانه زنی بذر گیاه سکه ای 7 تا 28 روز طول می‌کشد. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر گیاه سکه ای 21 درجه سانتی گراد است.

کاشت بذرها در خانه

بذرها را می‌توان در یک سینی نشا یا به صورت جداگانه در چند گلدان 5 سانتی متری کاشت. در سینی نشا هر بذر باید در یک محفظه کاشته شود تا ریشه ها با هم اختلال پیدا نکنند. از خاک لومی همراه با کمپوست برای کاشت بذرها استفاده کنید و آن ها را به آرامی با خاک پوشش دهید(عمق 0/5سانتی متر)، سپس گلدان یا سینی نشا را در یک جای گرم و روشن قرار دهید.

گیاه سکه ای ریشه های ضخیم و غده مانند تولید می‌کند و مانند براسیکاها ریشه عمیقی دارد. نگه داشتن آن ها در گلدان نامناسب باعث می‌شود ریشه به اندازه کافی توسعه پیدا نکند و در نتیجه رشد گیاه به پایان خواهد رسید. نهال ها را می‌توان بعد از رفع سرما در خارج از خانه کاشت.

گیاه سکه ای یک گیاه مقاوم است و در شرایط مختلف زنده می‌ماند و به نظر می‌رسد نسبت به سایر گیاهان سرزنده تر و شاداب تر می‌باشد. گیاه سکه ای در خاک های دارای زهکشی خوب، حاصلخیز و مرطوب  رشد بسیار خوبی دارد. گیاه سکه ای سایه جزیی را ترجیح می‌دهد اما آفتاب کامل را هم می‌تواند تحمل کند. مانند اعضای خانواده براسیکا آهک را ترجیح می‌دهد و شرایط اسیدی را دوست ندارد. گیاه سکه ای در PH 5/6 تا 7/5 رشد خوبی دارد. این گیاه در خاک های خیلی اسیدی ضعیف می‌شود. از دادن کود و مواد معدنی خودداری کنید. گیاه سکه ای در محدوده دمایی 10 تا 25 درجه سانتی گراد رشد خوبی دارد. 

خشک کردن

برای به دست آوردن غلاف های نقره ای بهتر، باید مطمئن شوید که غلاف ها کاملا خشک شده اند. غلاف ها را از ساقه برش دهید  و آن ها را به صورت وارونه در یک اتاق خنک قرار دهید. هنگامی که غلاف ها خشک شدند به آرامی پوشش بیرونی را حذف کنید و سپس برای تزیین از آن ها استفاده کنید.

جمع آوری بذر

سرگل ها را زمانی که خشک و ترد هستند بر روی یک تکه کاغذ پهن کنید. هر دیسک از دو صفحه جفت که به هم قفل شده اند تشکیل شده است و به سه دانه بزرگ متصل هستند. در بالای هر کدام یک برامدگی کوچک است که آن را می‌کشند تا یکی از لایه ها برداشته شوند. سه دانه به این پوست نازک چسبیده اند. 

استفاده از گیاه سکه ای

گیاه سکه ای در تزیین دسته گل های خشک استفاده زیادی دارد. برای تزیین باغ ها، جذب زنبورها و پروانه ها از این گل استفاده می‌شود. گیاه سکه ای استفاده دارویی هم دارد.

گیاه سکه ای

محصولات مرتبط

1 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ