کاشت درخت باران طلایی

درخت باران طلایی (به انگلیسی Golden rain tree)

نام علمی: Koelreuteria paniculata

درخت باران طلایی سالانه 30 تا 60 سانتی متر رشد می‌کند و زمانی که بالغ می‌شود ارتفاع آن به 9 تا 12 متر می‌رسد. درخت باران طلایی یک درخت برگریز است و از خانواده Sapindaceae می باشد. در هند به آن درخت افتخار می‌گویند، در چین هم آن را درخت اطلس نما می‌خوانند. درخت در تابستان یا پاییز گل های زرد رنگ بسیار زیبایی تولید می‌کند و برگ هایی شبیه پر دارد. درخت باران طلایی در پاییز میوه هایی تولید می‌کند که درون این میوه ها پر از دانه است. دانه ها را به صورت برشته شده مصرف می‌کنند. این درخت یک درخت زینتی بسیار زیبا و محبوب است. درخت باران طلایی برگ ها، گل ها و میوه های بسیار زیبایی به وجود می‌آورد و از این درخت برای تزیین باغچه ها، فضای سبز، پارک ها و ... استفاده می‌شود. درخت باران طلایی یک درخت مقاوم است و می‌تواند گرما را تحمل کند، همچنین توانایی رشد در خاک های فقیر را نیز دارد.

درخت باران طلایی

کاشت درخت باران طلایی با بذر

1 - قبل از کاشت باید بذرها را به مدت 24 تا 48 ساعت در آب گرم خیساند تا بذرها متورم شوند. این کار را باید در پاییز انجام داد. بذرها دارای پوسته سختی هستند و به سختی متورم می‌شوند، پوسته بذرهایی که بعد از 48 ساعت متورم نمی‌شوند را با یک چاقوی تیز خراش دهید تا متورم شوند. بذرهایی که تازه جمع آوری شدند خیس نمی‌خورند.

2 – کمپوست مرطوب پوست درخت یا پیت ماس مخلوط شده با مقداری ورمیکولیت پرلیت را در کیسه های پلاستیکی کوچک بریزید، سپس بذرهای متورم شده را در این مخلوط قرار دهید و کیسه پلاستیکی را ببندید. کیسه پلاستیکی را به مدت سه یا چهار ماه در یخچال نگه دارید.

3 - بعد از گذشت سه یا چهار ماه، بذرها را از یخچال خارج کنید و آن ها را به عمق یک یا دو برابر عرض خود بکارید. چندین گلدان 8 سانتی متری را با مخلوط پیت ماس و شن و ماسه نیمه درشت پر کنید. (به جای شن و ماسه می‌توان از ورمیکولیت یا پرلیت استفاده نمود)

4 – گلدان ها را در یک مکان روشن قرار دهید (گلدان ها نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند). دمای مناسب برای جوانه زنی بذر درخت باران طلایی 21 تا 23 درجه سانتی گراد است. گلدان ها را با یک پلاستیک روشن و تمیز بپوشانید. زمانی که خاک شروع به خشک شدن کرد، آن را مرطوب کنید. جوانه زنی معمولا 30 تا 60 روز طول می‌کشد، اما ممکن است کمتر از 30 روز هم جوانه زنی انجام شود.

5 – بعد از دیدن جوانه ها، بلافاصله پوشش پلاستیکی را حذف کنید. مخلوط خاک را مرطوب نگه دارید. زمانی که نهال ها به اندازه ای بزرگ شدند که در دست بیایند آن ها را به گلدان های 15 سانتی متری منتقل کنید. هر نهال را در یک گلدان بکارید. در تابستان گلدان ها را در خارج خانه در سایه قرار دهید و هر زمان که 2 سانتی متر از سطح خاک خشک شد به آن آب بدهید.

6 – نهال ها را در پاییز به زمین منتقل کنید. یک مکان که 6 تا 8 ساعت نور مستقیم خورشید دریافت می‌کند را برای کاشت انتخاب کنید. این درخت در سایه رشد مطلوبی نخواهد داشت. خاکی که درخت باران طلایی در آن کاشته می‌شود باید زهکشی خوبی داشته باشد. برای جلوگیری از اختلال در ریشه، نهال ها را با خاکی که در گلدان است به زمین منتقل کنید. یک گودال به اندازه گلدان در زمین حفر کنید و نهال را همراه با خاک در گودال قرار دهید. فاصله بین نهال ها را 4.5 متر در نظر بگیرید. درخت باران طلایی در اکثر خاک ها قادر به رشد است و محدوده وسیعی از PH را می تواند تحمل کند (4.5 تا 8). اما PH مناسب برای رشد درخت باران طلایی 6.5 تا 7.2 می باشد.

درخت باران طلایی خشکی و گرمای تابستان را تا حد زیادی تحمل می‌کند و مقاومت بالایی دارد، به این معنا که این درخت را می‌توان در باغ های کم آب هم کاشت. اما در صورت امکان باید به طور مرتب به آن آب داده شود تا رشد خوبی داشته باشد. در هنگام آبیاری باید خاک مرطوب شود و از خیس کردن خاک باید اجتناب نمود. همچنین آلاینده های هوا را نیز می‌تواند تحمل کند، بنابراین در شهرهایی که هوای آلوده ای دارند قادر به رشد است. 

نکته

گاهی اوقات درخت باران طلایی تا ارتفاع 13.5 متر رشد می‌کند، بنابراین از کاشت آن ها در نقاطی که خطوط تلفن یا برق وجود دارد اجتناب کنید.

به درخت باران طلایی در پاییز کود ندهید. نیتروژن اضافی باعث می‌شود گیاه در پاییز رشد جدیدی داشته باشد که این رشد جدید در زمستان می‌میرد. 

 

محصولات مرتبط

4 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ