آموزش کاشت درخت سکویا غول پیکر

سکویا غول پیکر
نام لاتین: Giant Sequoias
نام علمی: Sequoiadendron giganteum

درخت سکویا غول پیکر همچنین با نام های درخت غول، درخت بزرگ و درخت ماموت سیرا نیز شناخته می‌شود و بزرگترین درخت جهان می‌باشد. این درخت عمر بسیار طولانی دارد و برخی از نمونه های این درخت که در طبیعت یافت شده است تا 3500 سال قدمت داشته اند. این درخت دارای عظیم ترین تنه درخت در جهان است. این گونه نسبتا رشد سریعی دارد و سالی 30 تا 60 سانتی متر رشد می‌کند. پوست درخت بسیار ضخیم است و به رنگ قرمز و قهوه ای می‌باشد. گل دهی از اواخر زمستان تا اواسط بهار است و گل ها بسیار معطر و خوشبو هستند. این درخت مقاومت بالایی دارد و در مناطقی که دمای هوا در زمستان 20- تا 5- درجه سانتی گراد است قادر به رشد می‌باشد. درخت سکویا غول پیکر تنها زمانی که جوان می‌تواند سایه را تحمل کند، ولی زمانی که گیاه مسن تر می‌شود به هیچ عنوان دوست ندارد در سایه قرار بگیرد. این گیاه می‌تواند خشکسالی را تحمل کند و در خاک های نسبتا مرطوب رشد خوبی دارد. گیاه خاک های عمیق و غنی را ترجیح می‌دهد. خاک فقط باید مرطوب باشد و نباید آن را خیس کرد. درخت سکویا غول پیکر در برابر هرس سنگین بسیار مقاوم است و به همین دلیل یک درخت مناسب برای درست کردن بونسای می‌باشد.

درخت سکویا غول پیکر


چگونگی کاشت بذر درخت سکویا غول پیکر
1 – قبل از کاشت، بذرها را در آب داغ قرار دهید و اجازه دهید به مدت یک شب در آب قرار داشته باشند. بذر در یک کیسه پلاستیکی حاوی پرلیت سبک و مرطوب قرار دهید و آن را به مدت 10 هفته در یخچال بگذارید. در طول این مدت پرلیت را مرطوب نگه دارید. 
2 – بعد از گذشت 10 هفته، یک سینی نشا به عمق 7.5 سانتی متری را با مخلوطی از قسمت های مساوی شن و ماسه، خاک لومی و کمپوست کاج پر کنید. 2 سانتی متر از قسمت بالایی سینی نشا را خالی بگذارید. روی مخلوط خاک آب بریزید و خاک را فشار دهید تا آب اضافی از حفره سینی نشا خارج شود. 
3 – بذر سکویا غول پیکر را بر روی خاک قرار دهید و آن را روی سطح خاک فشار دهید. یک لایه نازک (3 میلی متر) خاک شنی و کمپوست بر روی بذر بریزید.
4 – سینی نشا را در یک مکان دارای نور و سایه قرار دهید و هر زمان که احساس کردید سطح خاک در حال خشک شدن است، خاک را مرطوب کنید. جوانه زنی ممکن است چند ماه طول بکشد بنابراین نگران نباشید.
5 – سینی نشا را در مکانی قرار دهید که دمای هوا در طول روز 21 درجه سانتی گراد باشد. بعد از این که اندازه نهال ها به 5 سانتی متر رسید، هر نهال را به گلدان های 10 سانتی متری منتقل کنید. 
6 – در اوایل تابستان گلدان را خارج از خانه قرار دهید تا نهال مقاوم شود. بهتر است به مدت 2 سال نهال در گلدان نگه داشته شود و سپس آن را در موقعیت دائمی خود کاشت. فاصله کاشت بین نهال های سکویا غول پیکر را باید 12 متر در نظر گرفت.

درخت سکویا غول پیکر

بونسای درخت سکویا غول پیکر

محصولات مرتبط

4 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ