کاشت گل لاله واژگون کله ماری

لاله واژگون کله ماری (به انگلیسی fritillaria meleagris)

لاله واژگون کله ماری یا لاله واژگون غوزی یکی از انواع لاله واژگون است که از تیره سوسنیان می‌باشد. این گل در هر جایی که دیده می‌شود چشم بیننده را به خود خیره می‌کند. هیچ کدام از گونه های لاله واژگون به اندازه این گونه زیبا نیستند. این گل بومی اروپا و آسیای غربی می‌باشد. رنگ عجیب این گیاه بسیار زیباست و شکل ظاهری گل نیز به زیبایی آن افزوده است. گلبرگ های گل لاله واژگون کله ماری یک طرح شطرنجی دارند و به رنگ بنفش و سفید می‌باشند. ارتفاع گل لاله واژگون کله ماری 15 تا 45 سانتی متر است. لاله واژگون کله ماری گل رسمی سوئد است و به میزان زیاد در کونگسنگن رشد می‌کند.

زیستگاه طبیعی گل لاله واژگون کله ماری جنگل های مرطوب می‌باشد، بنابراین مکانی که برای کاشت این گل انتخاب می‌شود باید جایی باشد که خاک آن مکان در تابستان مرطوب بماند تا گل بتواند تکثیر پیدا کند.  گل لاله واژگون کله ماری بسیار مقاوم است. زمانی که این گل در یک فضای سبز یا یک باغ کاشته می‌شوند همیشه جلب توجه می‌کند و صحنه بسیار زیبایی را به ارمغان می‌آورد.

لاله واژگون کله ماری

کاشت گل لاله واژگون کله ماری با بذر

بذرها باید در اواسط پاییز تا اواسط زمستان یا در اواخر زمستان تا اواخر تابستان کاشته شوند. بذرها برای جوانه زنی به یک دوره سرما نیاز دارند.

کاشت بذرها در اواخر زمستان تا اواخر تابستان

با چینه بندی سرعت جوانه زنی بذرها را افزایش دهید. بذرها را در یک سینی نشا حاوی کمپوست بکارید و آن را با یک کیسه پلی اتیلن بپوشانید و به مدت 2 تا 3 هفته در یخچال قرار دهید، توجه داشته باشید در محفظه فریزر نباشد.

بعد از گذشت این مدت سینی کشت را از یخچال بیرون آورده و آن را در یک جای سایه دار قرار دهید و سپس آن را با یک پلاستیک روشن بپوشانید.

بعضی از بذرها در طول بهار جوانه می‌زنند و بعضی در طول تابستان. جوانه ها برای این که به گلدان منتقل شوند باید به اندازه ای که بتوان آن ها را در دست گرفت، بزرگ شده باشند. هر بذری که جوانه زد بلافاصله آن را به یک گلدان 8 سانتی متری منتقل کنید. جوانه زنی بذرها ممکن است نامرتب باشد و همه بذرها در یک زمان جوانه نمی‌زنند.

کاشت بذرها در اواسط پاییز تا اواسط زمستان

بذرها را در یک سینی نشا حاوی کمپوست بکارید و با لایه نازکی از کمپوست آن ها را بپوشانید، سپس به بذرها آب دهید. پس از آبیاری سینی نشا را در کنار یک دیوار شمالی قرار دهید و مطمئن شوید که از موش در امان باشد، سپس آن ها را تا بهار به حال خود رها کنید. بذرها باید مرطوب نگه داشته شوند اما نیازی همیشه مرطوب باشند. اگر ظرف کاشت را خارج از خانه قرار داده اید باید جایی باشد که از باد و باران بیش از حد در امان باشد.

در بهار ظرف کاشت را به خانه یا گلخانه بیاورید و در یک جای روشن قرار دهید ولی ظرف کاشت نباید در کنار یک پنجره آفتابی باشد، توجه داشته باشید که خاک را مرطوب نگه دارید. اگر جوانه زنی در بهار انجام نشد، بذرها را در طول تابستان در یک شرایط سرد و مرطوب نگه دارید.

زمانی که بذرها جوانه زدند و به اندازه ای بزرگ شدند که بتوان آن ها را در دست گرفت، آن ها را به یک گلدان 8 سانتی متری منتقل کنید. در بهار آن ها را به زمین منتقل کنید و در یک خاک با زهکشی خوب بکارید. قبل از کاشت در زمین، گلدان ها را به مدت 10 تا 15 روز، هر روز چند ساعت خارج از خانه قرار دهید تا گیاه به آب و هوای خارج از خانه عادت کند.

کاشت نهال ها در خارج از خانه

نهال های گل لاله واژگون کله ماری در یک خاک غنی از هوموس، با زهکشی خوب، ترجیحا سرد و تابستان مرطوب به خوبی رشد می‌کنند. فاصله بین نهال ها باید 15 تا 20 سانتی متر باشد. در طول تابستان خاک باید مرطوب نگه داشته شود. نهال ها باید در یک مکان سایه دار کاشته شوند.

خاک باید غنی بوده و زهکشی خوبی داشته باشد. گاه به گاه به نهال ها کود مایع بدهید، این کار باعث می‌شود گیاه دچار کمبود مواد مغذی نشود. دمای مناسب برای رشد لاله واژگون کله ماری 15 تا 20 درجه سانتی گراد می‌باشد. PH مناسب برای رشد این گل 7/8 است. 

کاشت لاله واژگون کله ماری

محصولات مرتبط

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ