کاشت گل گندم

گل گندم (Centaurea)
گل گندم (به انگلیسی Centaurea) دارای اقسام زیادی است ولی معمولا در باغ ها چند جنس قابل توجه و معروف این گل کاشته می شود مانند:
1 – Centaurea Cyanus 
2 – Centaurea candidissima
3 -  Centaurea Imperialis
4 -  Centaurea Moschata
5 – Centaurea Odorata
گل Centaurea cyanus و Centaurea Moschata در نتیجه اصلاحی که در گل های مزارع گندم به عمل آورده اند به دست آمده است که گل های آن ها پرپشت تر و کاسبرگ گل های آن ها پهن تر است. گونه های این دو گل کاملا واضح و مشخص هستند. اگرچه گونه های وحشی گل گندم به رنگ آبی مایل به بنفش است ولی در اصلاح شده آن ها، گل هایی به رنگ صورتی، سفید، بنفش، زرد دیده شده است. گل های گندم بعد از چیده شدن دارای دوام زیادی هستند و برای نگه داری در گلدان ها بسیار مناسب می باشند.
 
کاشت گل گندم
 
کاشت گل گندم
 
گل گندم سفید (Centaurea candidissima) از گیاهان چندساله است، ولی آن را جزء گیاهان یکساله می کارند زیرا همان سال اول قابل استفاده است. روی برگ های این گیاه را پرزهای پنبه شکل به رنگ سفید مات پوشانده که همین رنگ برای تزیین گل کاری مخصوصا تپه گل ها یا حاشیه ها با ارزش است. گل گندم سفید در سال اول بوته های کوتاهی به اندازه 12 تا 18 سانتی متر دارد. بذر این گل را بهتر است در اواسط زمستان در ظروف بذرکاری کاشته و در قاب های شیشه ای نگه دارند و بعد از آن که سبز شد و بوته ها 6 برگ تشکیل دادند، آن ها را در ظروف دیگری با فواصل کمتر نشا کرده و بعد دوباره در قاب شیشه ای قرار دهند تا زمانی که بوته ها مقداری رشد کرده و سپس هر بوته را در گلدان های 8 سانتی متری کاشته و به گلخانه ببرند و بعد از رفع سرما آن ها را با خاک گلدان در زمین بکارند. 
 
یکی از انواع جالب گل گندم، Centaurea Montana می باشد که بوته آن بسیار پرپشت است و ارتفاع آن 30 تا 40 سانتی متر می باشد و برگ هایش کمی پرز دار و رنگ گل های آن آبی است. از این نوع، گونه هایی با گل سفید و صورتی هم به دست آورده اند.
 
گل گندم
 
نوع دیگر گل گندم، Centaurea Macrocephala می باشد که اندازه آن 80 تا 90 سانتی متر است و انتهای هر ساقه آن گل هایی به رنگ زرد باز می شود.
 
گل گندم
 
 نوع دیگر گل گندم، Centaurea Babylonica است که ارتفاع بوته آن 1/5 تا 2 متر است و تمام قسمت های هوایی آن سفید رنگ است.
کاشت گل گندم
بذرهای گل گندم را قبل از شروع سرما در پاییز یا در بهار به فواصل 15 تا 30 سانتی متر از هم می کارند. اگر بذرهای گل گندم ابتدا در خانه کاشته شوند، حدود یک هفته تا یک ماه طول می کشد تا جوانه بزنند. بعد از گذشت 6 تا 7 هفته، در اواخر بهار آن ها را به زمین یا باغ منتقل می کنند. اگر گل گندم در خانه نگه داری می شود، دمای مناسب برای رشد آن 15 تا 21 درجه سانتی گراد می باشد.
گل گندم را باید در جایی که آفتاب کامل به آن می رسد کاشت. خاکی که گل گندم در آن کاشته می شود باید زهکشی خوبی داشته باشد. PH مناسب برای رشد گل گندم 5/5 تا 7 است. در بهار باید به این گیاه مواد مغذی داده شود. گل گندم باید به طور مرتب آبیاری شود. ریشه گل گندم چند ساله را در مناطق گرم در پاییز و در مناطق سرد در بهار تقسیم می کنند و آن ها را می کارند و از این طریق این گل را زیاد می کنند.
 
 
 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ