کاشت و مراقبت گیاه پیچک کاردینال

گیاه بالارونده پیچک کاردینال (به انگلیسی Cardinal Climber)

نام علمی : Ipomoea x multifida

گیاه پیچک کاردینال ترکیبی بین گیاه بالارونده پیچک سرو چمان (cypress vine) و گیاه نیلوفر پیچ قرمز می باشد. پیچک کاردینال یک گیاه یکساله است و دارای گل های قرمز روشن ستاره ای شکل می باشد که پنج گلبرگ دارند که گلبرگ ها روی لوله های باریکی قرار گرفته اند. این گل در اوایل سال 1880 در باغ ها دیده شد و همچنین به عنوان تاک قلب و عسل نیز شناخته می شود.

توصیف گیاه پیچک کاردینال

پیچک کاردینال دارای ساقه بلند و باریکی است و برای پشتیبانی از بالا رفتن ساقه، آن را با ریسمان می بندند. برگ های سبز گیاه سایز متوسطی دارند و مثلثی شکل می باشند و کمی شبیه برگ های کوچک درخت خرما هستند. طول برگ ها 3 تا 13 سانتی متر می باشد. گل های قرمز یک دهانه سفید دارند و جذب کننده مرغ مگس خوار هستند. ارتفاع گیاه پیچک کاردینال به 240 تا 300 سانتی متر  و عرض آن نیز به 24 تا 30 سانتی متر می رسد و یک منظره هوایی دارد. این گیاه به صورت خود رو در باغ ها رشد می کند. 

گیاه پیچک کاردینال

کاشت گیاه پیچک کاردینال با بذر

پوسته بذر کمی سخت است و بهتر است قبل از کاشت بذرها را به مدت 24 ساعت در آب خیساند. بهتر است بذرها را از ابتدا در جای اصلی خود بکارید، زیرا انتقال این گیاه از جایی به جای دیگر باعث آشفته شدن ریشه می شود، گیاه پیچک کاردینال به ریشه های خود حساس است و اگر ریشه ها آسیب ببینند نهال به خوبی رشد نمی کند. بنابراین بهتر است بعد از رفع خطر سرما زدگی بذرها را در مکان اصلی خود بکارید. برای کاشت پیچک کاردینال یک مکان با آفتاب کامل انتخاب کنید. همچنین می توانید دانه ها را در گلدان های قابل حمل برای نگه داری در بالکن بکارید. بذرها را با لایه نازکی خاک به اندازه 0/5 سانتی متر بپوشانید و تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید. زمانی که دمای خاک به بالاتر از 18 درجه سانتی گراد رسید، بهترین زمان برای کاشت بذرها می باشد. بهترین دما برای جوانه زنی بذرهای گیاه پیچک کاردینال 23 تا 29 درجه سانتی گراد می باشد. بعد از این که نهال ها کمی بزرگ شدند دمای 15 تا 21 درجه سانتی گراد خوب است. این گیاه برای رشد حداقل به 6 تا 8 ساعت نور در روز نیاز دارد. جوانه زنی معمولا 5 تا 15 روز طول می کشد. خاکی که بذرهای پیچک کاردینال در آن کاشته می شوند باید غنی بوده و زهکشی خوبی داشته باشد. PH مناسب خاک برای این گیاه 6 تا 7/2 می باشد. 

زمان گل دهی گیاه پیچک کاردینال از تابستان تا پاییز می باشد. 

پشتیبانی کردن از گیاه پیچک کاردینال

گیاه پیچک کاردینال یک گیاه بالارونده است و رشد سریعی دارد به همین دلیل به یک داربست نیاز دارد. شما همچنین می توانید گیاه پیچک کاردینال را در کنار یک دیوار یا یک حصار، یا یک آلاچیق، باغ میوه یا یک سایبان بکارید. گیاه پیچک کاردینال زمانی که در نزدیکی یک درخت باشد خودش را به درخت نزدیک می کند و از آن بالا می رود. اگر از یک گلدان استفاده می کنید یک داربست با ارتفاع مطلوب برای آن قرار دهید. داربست می تواند از ارتفاع نهایی گیاه کوتاه تر باشد، در این صورت گیاه از بالای داربست به صورت آبشاری به سمت پایین آویزان می شود.

مراقبت از گیاه پیچک کاردینال

گیاه پیچک کاردینال به مقدار کمی توجه نیاز دارد. خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد و آبیاری به میزان کافی انجام شود و زمانی که گیاه به پشتیبانی نیاز داشت باید برای آن داربست تهیه کرد. گیاه پیچک کاردینال مواد ارگانیک در خاک را دوست دارد اما معمولا انواع خاک ها را تحمل می کند. این گیاه معمولا نیاز زیادی به کود ندارد. بعد از این که گیاه در خاک پا بر جا شد می تواند خشکسالی را تحمل می کند ولی بهترین کار آبیاری عمیق به صورت منظم می باشد. این گیاه به حداقل هفته ای یک تا دو اینچ آب نیاز دارد. اگر گیاه پیچک کادینال در گلدان کاشته می شود باید هر روز آبیاری شود. در آب و هوای گرم، گیاه پیچک کاردینال نهال های زیادی تولید می کند. اگر شما در مورد تکثیر پیچک کاردینال در فصل بعدی نگران هستید، غلاف آن را برای جلوگیری از ریختن دانه ها بر روی زمین و ایجاد گیاه جدید، حذف کنید. دانه های گیاه پیچک کاردینال سمی هستند و نباید خورده شوند.

آفات و بیماری ها
حشرات و بیماری های مضر برای این گیاه خیلی کم هستند. اما اگر در معرض بیماری و یا حشرات قرار بگیرد می توان از حشره کش های ارگانیک و شیمیایی و قارچ کش ها استفاده نمود.

محصولات مرتبط

6 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ