کاشت گل خفاش سیاه

گل خفاش سیاه (به انگلیسی Bat flower)

نام علمی: Tacca chantrieri

گل خفاش سیاه به دلیل گلبرگ های گسترده و پرچم های بلندی که دارد با این نام خوانده می‌شود، این گل شبیه یک خفاشی است که در حال پرواز می‌باشد و به رنگ سیاه یا بنفش تیره است. گل ها می‌توانند به اندازه 30 سانتی متر بزرگ شوند و پرچم ها نیز می‌توانند 70 سانتی متر بلند شوند. خود گیاه می‌تواند تا ارتفاع 90 سانتی متر رشد کند. گل خفاش سیاه دارای برگ های بزرگ به رنگ سبز براق می باشد که تخم مرغی شکل هستند، برگ ها از پایه گیاه تشکیل می‌شوند. این گل را می‌توان هم در خانه و هم خارج از خانه کاشت. گل خفاش سیاه یک گل بسیار زیبا و غیر معمولی است که چشم انداز بسیار زیبایی را ایجاد می کند.

زیستگاه طبیعی این گل جنگل است و در خاک های مرطوب با زهکشی خوب، رشد موفقی دارد. جایی که گل خفاش سیاه کاشته می‌شود باید دارای گردش هوای خوبی باشد. گل خفاش سیاه شرایط گرم با رطوبت بالا و مقدار زیادی آب خنک برای ریشه ها را ترجیح می‌دهد. گل خفاش سیاه از گیاهان مناسب برای نگه داری در خانه است.

گل خفاش سیاه

چگونگی کاشت گل خفاش سیاه با بذر

قبل از کاشت بذرها را به مدت 24 ساعت در آب گرم قرار دهید. بذرهای گل خفاش سیاه را در یک سینی نشا یا گلدان که از یک کمپوست خوب و مرطوب پر شده است بکارید و آن را در یک جای گرم قرار دهید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر گل خفاش سیاه 27 تا 29 درجه سانتی گراد است. ضروری است که درجه حرارت خاک بالا و به صورت ثابت نگه داشته شود. بذرها را با 1.5 میلی متر از کمپوست مرطوب بپوشانید، سپس ظرف را در یک کیسه پلی اتیلن قرار دهید و آن را ببندید. جوانه زنی ممکن است یک تا 9 ماه طول بکشد پس باید صبور باشید. 

بعد از جوانه زنی کیسه پلی اتیلن را حذف کنید. زمانی که نهال ها به اندازه ای رسیدند که به راحتی در دست قرار بگیرند آن ها را به گلدان های 7.5 سانتی متری منتقل کنید. گلدان را با یک کمپوست که زهکشی خوبی دارد پر کنید. این گیاه دوست دارد در گلدان های عریض و کم عمق و در خاک های خیلی غنی با زهکشی خوب کاشته شود. مخلوط 50 درصد پوست درخت کاج، 40 درصد پیت ماس و 10 درصد شن و ماسه برای کاشت گل خفاش سیاه مناسب است. 

گل خفاش سیاه در خارج از خانه باید در یک مکان با سایه کامل و در یک خاک غنی با زهکشی خوب کاشته شود. زمانی که گل خفاش سیاه به خارج از خانه منتقل می‌شود باید اطمینان حاصل کنید که هوا ملایم است و خطر سرما زدگی رفع شده باشد و دمای هوا در شب حداقل باید 4 درجه سانتی گراد باشد، زیرا گل خفاش سیاه یک گل حساس می باشد. خاک باید همیشه مرطوب نگه داشته شود ولی از خیس کردن خاک باید اجتناب نمود. در داخل خانه گلدان باید در یک مکان روشن قرار داده شود.

PH مناسب برای رشد گل خفاش سیاه 6.1 تا 7.5 است. این گل در خاک هایی که اسیدیته کمتری دارند بهتر رشد می کند. در صورتی که گل خفاش سیاه قرار است در گلدان نگه داری شود باید در یک گلدان 13 تا 20 سانتی متری کاشته شود، از گلدان هایی که بیشتر از 20 سانتی متر هستند استفاده نکنید. گل خفاش سیاه باید به طور مرتب آبیاری شود. دمای مناسب برای گل خفاش سیاه در زمستان 15 تا 18 درجه سانتی گراد و در تابستان 25 تا 29 درجه سانتی گراد می‌باشد. در زمستان گیاه به مقدار کمی آب نیاز دارد. در صورتی که قصد دارید گلدان گل خفاش سیاه را عوض کنید این کار را در اوایل تا اواسط زمستان انجام دهید و آن را در آفتاب بگذارید.

در صورتی که برگ ها خشک شوند یا رنگ آن ها قهوه ای روشن شوند به این معناست که گیاه به رطوبت بیشتری نیاز دارد. گل خفاش سیاه در هر فصل رشد ممکن است بیش از 8 بار گل دهد. 

گل خفاش سیاه در طول ماه های زمستان به خواب می رود و به نظر می رسد که مرده است، اما گیاه در واقع نمرده و در فصل بهار دوباره برگ های جدید تولید می‌کند.

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ