کاشت بوته کوچک بلوبری

بوته بلوبری

به طور کلی بلوبری برای رشد موفق به یک دوره طولانی سرما نیاز دارد، اما ارقام بلوبری بوته بلند جنوبی و بلوبری rabbiteye در آب و هوای گرم تر که دوره سرمای کوتاه تری دارند پرورش داده می‌شوند، این ارقام می‌توانند دما و خشکی بالا را تحمل کنند. در صورت خرید بوته کوچک بلوبری ، ریشه باز و یا بلوبری گلدانی، شما می‌توانید میوه های بلوبری را سه سال بعد از کاشت برداشت کنید. بلوبری ریشه باز باید در بهار کاشته شود، در حالی که بلوبری گلدانی را می‌توان در اوایل پاییز یا اوایل بهار کاشت. دو یا چند گیاه بلوبری در باغ خود بکارید تا گیاهان بتوانند گرده افشانی متقاطع انجام دهند، در این صورت عملکرد بهتری خواهند داشت و میوه هایی که تولید می‌کنند نیز کیفیت بالاتری دارند.

چگونگی کاشت بوته کوچک بلوبری

1 – PH خاک محل کاشت را قبل از کاشت گیاهان بلوبری تست کنید. با استفاده از یک کیت تست PH، میزان اسیدیته خاک خود را تعیین نمایید. گیاه بلوبری بهترین رشد را در PH 4.8 تا 5.5 دارد. زمانی که خاک خیلی اسیدی باشد، برای افزایش PH خاک از آهک استفاده کنید. در صورتی که PH خاک خیلی بالا باشد (خاک قلیایی باشد) برای پایین آوردن آن باید از گوگرد استفاده نمود. با توجه با نتیجه آزمون می‌توان متوجه شد که باید به خاک گوگرد اضافه کرد یا آهک.

2 – خاک را تا عمق 20 سانتی متر شخم بزنید. در صورتی که بخواهید خاک را اسیدی تر کنید، برای هر 2.25 متر مربع نیم تا یک کیلو گوگرد اضافه کنید. اصلاح PH خاک دو یا سه ماه قبل از کاشت بهترین نتیجه را دارد.

3 – 10 سانتی متر از مواد هوموس ارگانیک مانند کمپوست ارگانیک، کود پوسیده یا پیت ماس را بر کل منطقه کاشت پخش کنید. این مواد را با خاک مخلوط نمایید. این مرحله اختیاری است، اگر خاک شما حاصلخیز باشد و زهکشی خوبی دارد نیازی به انجام این مرحله نیست. ولی با اضافه کردن هوموس بیشتر به خاک، کیفیت خاک بالاتر می‌رود.

4 – یک سوراخ به اندازه گلدان اصلی و به عرض سه برابر قطر توپ ریشه در خاک حفر کنید. حفر سوراخ با این عرض اجازه می‌دهد تا ریشه های کم عمق فضای کافی برای گسترش داشته باشند. اگر گیاه شما ریشه باز است (bare-root)، عرض سوراخ باید به اندازه ای باشد که ریشه به طور مساوی در سوراخ گسترش پیدا کند.

5 – خاک اطراف توپ ریشه را بریزید و گیاه را در وسط سوراخ قرار دهید. ریشه های گیاهان گلدانی و ریشه باز را در سوراخ پخش کنید. تاج ریشه باید 2.5 تا 5 سانتی متر بالای سطح خاک باشد. سپس سوراخ اطراف ریشه را تا تاج ریشه پر کنید.

6 – جوانه های گل موجود بر روی گیاه را حذف کنید تا از تولید میوه جلوگیری شود، در این صورت گیاه می‌تواند یک ساختار قوی در سال اول به وجود بیاورد. گیاهان بلوبری ریشه باز را می‌توان بعد از کاشت به اندازه نصف گیاه هرس کرد ، در این صورت شاخه ها با ریشه متعادل تر می‌شوند.

7 – بعد از کاشت به گیاه آب دهید تا توپ ریشه مرطوب شود. گیاه بلوبری به هفته ای یک یا دو اینچ آب نیاز دارد، یا باید به اندازه ای باشد که خاک مرطوب شود. از خیس کردن خاک باید اجتناب نمود و فقط باید خاک را مرطوب کرد. در آب و هوای گرم تر گیاه به آب بیشتری نیاز دارد، همچنین در اواخر تابستان که برداشت انجام می‌شود و گیاه در حال تشکیل جوانه های گل برای سال آینده است، به آب بیشتری نیاز دارد. در زمستان زمانی که برگ ها می افتند نیازی به آبیاری گیاه بلوبری نیست.

8 – چند هفته بعد از کاشت که گیاه به خوبی در خاک تثبیت شد (حدودا 4 هفته بعد از کاشت)، به گیاهان دو قاشق سوپ خوری کود NPK 10-20-10 بدهید. کودهایی که برای گل آزالیا استفاده می‌کنند را می‌توانید به خاک اضافه نمایید. گیاه را برای دیدن رشد جدید بررسی کنید، یا به آرامی گیاه را بکشید تا متوجه شوید ریشه در خاک تثبیت شده است. هر ساله در اوایل بهار و اواخر بهار به گیاه کود دهید. هر ساله به ازای هر یک سال سن گیاه، یک اونس (28 گرم) کود به خاک اضافه کنید. مثلا در صورتی که گیاه دو ساله است سالانه به دو اونس کود نیاز دارد. این کار را باید تا زمانی که میزان کود به 8 اونس رسید انجام داد.

وسایلی که شما نیاز دارید:

کیت تست PH خاک

بیل

ابزار هرس

گوگرد برای افزایش اسیدیته خاک (در صورت نیاز)

کود NPK 10-20-10 

هوموس

متر برای اندازه گیری

نکته

یک مکان با خورشید کامل که روزی 6 یا 8 ساعت نور مستقیم خورشید را دریافت می‌کند برای کاشت گیاهان بلوبری انتخاب کنید. فاصله بین گیاهان را 180 سانتی متر در نظر بگیرید، یا اگر قصد دارید که گیاهان را برای ساخت پرچین بکارید فاصله بین آن ها را 150 سانتی متر در نظر بگیرید. 

هر سه سال یک بار PH خاک را تست کنید و در صورت لزوم آن را اصلاح نمایید و به خاک گوگرد اضافه کنید. در صورتی که خاک به طور طبیعی اسیدی است نیازی به انجام این کار نمی باشد. 

تمامی شاخه های ضعیف و مرده را هرس کنید تا بوته بلوبری بتواند به خوبی گسترش پیدا کند.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ