کاشت درختچه بلوبری بوته بلند

درختچه بلوبری

بلوبری بوته بلند معمولی ترین نوع بلوبری است که در فروشگاه های مواد غذایی یافت می‌شود. گیاهان بلوبری بوته بلند، درختچه های چوبی هستند و دارای شکوفه های زنگوله مانند می‌باشند. برگ های این بلوبری پهن، کوتاه و براق است و میوه های آن آبی رنگ می‌باشد. بلوبری بوته بلند دو نوع است: بلوبری بوته بلند جنوبی و بلوبری بوته بلند شمالی.

ساعات سرما

ساعات سرما به دوره خواب مورد نیاز برای گیاه بلوبری گفته می‌شود تا بتواند شکوفه و میوه تولید کند. انواع بلوبری بوته بلند شمالی که در درجه اول در ایالات متحده شمالی و کانادا رشد کرده اند نیاز به یک دوره مشخص از زمستان سرد دارند تا بتوانند میوه تولید کنند، میوه دهی از اواخر بهار تا اواخر تابستان می‌باشد. انواع بلوبری بوته بلند جنوبی به ساعات سرمای کمتری در طول زمستان نیاز دارند و برای کاشت در مناطق گرم و معتدل مناسب هستند. گونه های بوته بلند جنوبی از اواسط تا اواخر بهار میوه تولید می‌کنند.

آماده سازی خاک

گیاه بلوبری باید در یک مکان آفتابی که حداقل روزی 6 ساعت نور مستقیم خورشید دریافت می‌کند کاشته شود. گیاهان بلوبری خاک های اسیدی با PH 4.5 تا 5.5 را ترجیح می‌دهند. همچنین خاک باید دارای مقدار زیادی مواد ارگانیک باشد. پیت ماس برای گیاه بلوبری بسیار مناسب است و PH خاک را پایین نگه می‌دارد اما خاک برگ بهتر است و با سرعت بیشتری در خاک تجزیه می‌شود.

هرس

در سال اول کاشت بلوبری باید تمام شکوفه ها را چید، هرچند ممکن است به نظر کار خوبی نباشد. این کار تضمین می‌کند که گیاه ریشه های قوی تولید کند و به خوبی در خاک مستقر شود. در طول دو تا سه سال اول گیاه بلوبری به هرس زیادی نیاز ندارد و فقط باید شاخه های ضعیف و مرده و آسیب دیده خذف شوند. بعد از آن هر سال باید بوته بلوبری هرس شود. هرس باید در اواخر زمستان یا اوایل بهار که گیاه خفته است انجام شود. شاخه های مرده و آسیب دیده که به سمت زمین خم شده اند را حذف کنید، شاخه قدیمی و غیر مولد را نیز از سطح زمین قطع نمایید. شش تا هفت ساقه مسن سالم و یک یا دو ساقه جدید در هر بوته را حذف نکنید.

آبیاری

آبیاری منظم برای گیاه بلوبری ضروری است، درختچه بلوبری به نوسانات رطوبت حساس است. گیاه بلوبری به هفته ای یک اینچ آب نیاز دارد و زمانی که میوه ها در حال رسیدن هستند باید میزان آبیاری را به هفته ای 4 اینچ رساند. در صورتی که آبیاری کم باشد، میوه های بلوبری کوچک می‌شوند. در صورتی که آبیاری به اندازه کافی باشد میوه های شیرین و خوشمزه ای تولید می‌شود. بهترین زمان برای آبیاری صبح زود است، زیرا گیاه تا شب به اندازه کافی زمان برای خشک شدن دارد و از ایجاد بیماری های مربوط به رطوبت در گیاه جلوگیری می‌شود.

کود دهی

بلوبری یک گیاه اسید دوست است بنابراین کودی که برای آن استفاده می‌شود باید مناسب گیاهان اسید دوست باشد، کودهای آماده ای که برای گیاه آزالیا استفاده می‌شود برای بلوبری نیز مناسب می‌باشد. برای بلوبری تازه کاشته شده، در اواخر بهار دو قاشق غذا خوری از این کود در اطراف گیاه بلوبری اضافه کنید. پس از آن هر سال در اوایل بهار و اواخر بهار کود دهی را انجام دهید. در زمان کود دهی به ازای هر سال سن گیاه، سه قاشق غذا خوری کود به گیاه بدهید تا زمانی که گیاه 5 ساله شود (یعنی میزان کود به 15 قاشق غذا خوری برسد). بعد از دادن کود، به طور عمیق آبیاری انجام دهید تا کود به خوبی در خاک نفوذ کند و گیاه بتواند آن را جذب نماید.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ