کاشت بوته بلوبری


راز رشد سالم و تولید میوه های زیاد در گیاه بلوبری در این است که شرایط رشدی که برای آن فراهم می‌شود با شرایط رشد آن در طبیعت مشابه باشد. گیاه بلوبری به یک خاک مرطوب، غنی، اسیدی با زهکشی خوب نیاز دارد. PH مناسب برای رشد بلوبری 4.5 تا 5.5 است. اگرچه گیاه بلوبری آفتاب کامل را ترجیح می‌دهد ولی در تابستان های گرم و خشک نمی‌تواند به خوبی رشد کند. گیاه بلوبری با توجه به نوع گونه به تعداد ساعات مشخصی سرما در طول زمستان نیاز دارد و در صورتی می‌تواند میوه تولید کند که در زمستان تحت دمای 7 درجه سانتی گراد یا پایین تر قرار بگیرد. بلوبری بوته بلند جنوبی و بلوبری rabbiteye به ساعات سرمای کمتری در طول زمستان نیاز دارند و برای کاشت در مناطق گرم مناسب هستند.

چگونگی کاشت بوته بلوبری

1 – یک بستر کاشت در آفتاب کامل آماده کنید. گیاه بلوبری را در پاییز بکارید تا در معرض هوای سرد و بارش زمستانی قرار بگیرد. یک لایه 7 سانتی متری از مخلوط پوست خرد شده درخت کاج و کمپوست ارگانیک روی خاک بریزید. کمپوست ارگانیک و پوست درخت اسیدیته خاک را حفظ می‌کنند و مواد مغذی موجود در خاک را افزایش می دهند. آن ها را با 20 سانتی متر از قسمت بالایی خاک مخلوط کنید تا زهکشی خاک بهبود یابد.

2 – بین بوته ها 180 سانتی متر فاصله قرار دهید، در صورتی که قرار است درختچه های بلوبری به عنوان پرچین کاشته شوند فاصله بین آن ها را 90 سانتی متر در نظر بگیرید. سوراخی در خاک حفر کنید که عمق آن به اندازه طول ریشه و عرض آن دو برابر توپ ریشه باشد. 

3 – درختچه بلوبری را از پایه بگیرید و آن را به آرامی در گودال کاشت قرار دهید، مواظب باشید ریشه های بلوبری آسیب نبینند. به آرامی ریشه ها را در خاک باز کنید. ریشه های آسیب دیده را با استفاده از قیچی هرس قطع کنید.

4 – تاج ریشه باید 1 سانتی متر بالاتر از سطح خاک قرار بگیرد. به آرامی گودال را با خاک مناسب پر کنید و خاک دور ریشه را با دست فشار دهید تا حباب های هوای موجود در خاک از بین بروند.

5 – خاک باید تمام توپ ریشه را بپوشاند. بعد از کاشت به آرامی به گیاه آب دهید به اندازه ای که خاک اشباع شود.

6 – مراحل گفته شده را برای هر بوته تکرار کنید. بعد از این که همه بوته های بلوبری کاشته شدند یک لایه 7 تا 10 سانتی متری مالچ اسیدی مانند خاک اره یا پوست خرد شده درخت کاج در اطراف بوته ها روی زمین اضافه کنید. مالچ باید 7 سانتی متر دورتر از پایه گیاه روی زمین ریخته شود. مالچ خاک را مرطوب نگه می‌دارد و از رشد علف های هرز نیز جلوگیری می‌کند.

وسایلی که نیاز دارید:

بیل

مالچ اسیدی

کمپوست ارگانیک

قیچی هرس

کود مخصوص گیاهان اسید دوست

شلنگ آبیاری

نکته

هرگز اجازه ندهید خاک خشک شود، همچنین از آبیاری بیش از حد نیز اجتناب کنید. بلوبری در خاک های مرطوب عملکرد خوبی دارد.

در اوایل و اواخر بهار از کودهای اسیدی مخصوص گیاهان اسید دوست استفاده کنید. با توجه به دستورالعمل سازنده از کود استفاده نمایید. کود را نم نم در اطراف گیاه بپاشید و بعد آبیاری انجام دهید تا کود در خاک نفوذ کند. مواظب باشید کود به تنه درختچه بلوبری برخورد نکند و روی درختچه نریزد.

بهترین راه برای جلوگیری از رشد علف های هرز استفاده از مالچ است، زمانی که مالچ تجزیه می‌شود یک لایه جدید روی خاک اضافه نمایید.


مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ