کاشت بلوبری و شاه توت

بلوبری

شاه توت و بلوبری از گیاهان نزدیک به هم هستند. هر دو عملکرد تقریبا مشابهی دارند و هر دو میوه های کوچک و شیرین بسیار خوشمزه ای تولید می‌کنند. درختچه های بلوبری و شاه توت، هر دو بومی آمریکای شمالی هستند و هر دو می‌توانند تا ارتفاع 2.5 تا 3 متر رشد کنند. زمانی که این درختچه ها در یک مکان کاشته می‌شوند، نیازهای یکسانی از نظر مواد غذایی، آبیاری و هرس دارند. بنابراین موارد مناسبی برای کاشت در نزدیکی یکدیگر هستند.

چگونگی کاشت و پرورش درختچه بلوبری و شاه توت برای تولید میوه

1 – با استفاده از کیت تست خانگی، PH خاک را اندازه گیری کنید. گیاه بلوبری به خاک های اسیدی با PH 4.5 تا 5.5 نیاز دارد و شاه توت خاک های با PH 5.5 تا 7 را ترجیح می‌دهد. در صورت لزوم 12 ماه قبل از کاشت خاک را اصلاح کنید. به منظور بالا بردن PH خاک، از آهک استفاده کنید. برای پایین آوردن PH، در هر 9 متر مربع نیم تا یک کیلو گوگرد عنصری در خاک مخلوط کنید تا PH خاک یک واحد کاهش پیدا کند.

2 – گیاه بلوبری و شاه توت هر دو برای رشد به خاک های با زهکشی خوب نیاز دارند، در صورت لزوم برای اصلاح زهکشی خاک از کمپوست ارگانیک استفاده کنید. از جعبه های بزرگ نیز می‌توان برای کاشت بلوبری و شاه توت استفاده نمود. شما می‌توانید خودتان این جعبه ها را بسازید. دیوارهای جعبه باید به اندازه 20 تا 30 سانتی متر باشند. هر دو این گیاهان برای رشد به خاک های لومی شنی نیاز دارند. در صورتی که از جعبه استفاده کنید می‌توانید آن را با یک خاک خوب و مناسب پر نمایید. بلوبری و شاه توت باید در مکان های با آفتاب کامل کاشته شوند. در صورتی که از جعبه برای کاشت استفاده می‌کنید آن را در یک مکان آفتابی قرار دهید. جعبه ها باید 90 سانتی متر عرض و طول داشته باشند، البته می‌توانید طول جعبه را بیشتر در نظر بگیرید. جعبه ها را در فاصله 2.5 متری از یکدیگر قرار دهید. 

3 – برای کاشت بلوبری و شاه توت، باید تا عمق 60 سانتی متری خاک را اصلاح کرد. تمام علف های هرز را باید از بین برد و خاک های در هم رفته نیز باید از هم باز شوند.

4 -  برای شاه توت یک داربست تنظیم کنید، همه گونه های شاه توت برای رشد به داربست نیاز دارند.

5 – گیاهان ریشه باز را در اواخر زمستان یا اوایل بهار بکارید. قبل از کاشت قسمت انتهایی ریشه را به مدت یک ساعت در یک سطل آب قرار دهید، هر گونه ریشه آسیب دیده را اصلاح کنید. یک سوم تمامی شاخه های نهال ها را هرس نمایید.  فاصله بین نهال ها را 90 تا 150 سانتی متر در نظر بگیرید. برای هر گیاه یک گودال کاشت حفر کنید به گونه ای که عمق گودال به اندازه طول ریشه و عرض گودال دو برابر عرض ریشه باشد. سپس گیاه را در گودال کاشت قرار دهید و به آرامی ریشه ها را در گودال باز کنید، سپس گودال را با خاک پر نمایید. خاک اطراف گیاه را با پشت بیل فشار دهید. بعد از کاشت به طور کامل آبیاری انجام دهید.

6 – به گیاه شاه توت هر بهار کود بدهید، از کود NPK 20-20-20  می‌توانید استفاده کنید. در هر 9 متر مربع از 2.5 تا 3 کیلو کود استفاده نمایید. کود را حداقل 30 سانتی متر دورتر از پایه گیاه روی زمین بریزید، بعد از کود دهی به خوبی آبیاری انجام دهید تا کود در خاک نفوذ کند.

7 – به گیاه بلوبری یک ماه بعد از کاشت کود دهید. از یک کود NPK 10-10-10 برای بلوبری استفاده نمایید. در اطراف هر گیاه یک و نیم قاشق غذا خوری کود اضافه کنید. کود باید در منطقه ریشه روی خاک پاشیده شود. مواظب باشید کود روی گیاه نریزد و یا به تنه آن برخورد نکند. بعد از کود دهی آبیاری انجام دهید. کود دهی را در بهار سال بعد دوباره تکرار کنید.

8 – هر گیاه در طول فصل رشد به هفته ای یک و نیم اینچ آب نیاز دارد. یک لایه 7 سانتی متری مالچ در اطراف گیاهان روی خاک بریزید تا رطوبت خاک حفظ شود و از رشد علف های هرز نیز جلوگیری شود. مالچ را با فاصله 7 تا 10 سانتی متری از پایه گیاه روی زمین بریزید.

9 – در سال اول هر شکوفه ای که روی گیاه تشکیل شد را بچینید تا از تشکیل میوه جلوگیری شود. با انجام این کار گیاه می‌تواند شاخه ها و ریشه های خود را قوی کند. در سال اول فقط شاخه های مرده و آسیب دیده را هرس کنید. برای بوته بلوبری در سال های بعد (معمولا از سال چهارم)، زمانی که گیاه خفته است باید سالانه هرس انجام شود، در زمان هرس بیش از 8 ساقه نباید قطع شود. برای گیاه شاه توت، هر ساقه ای که میوه می‌دهد  را بعد از برداشت قطع کنید. 

شاه توت

وسایلی که نیاز دارید:

کیت تست PH

گوگرد (در صورت لزوم)

کمپوست ارگانیک

متر مخصوص اندازه گیری

کود

مالچ ارگانیک

سطل آب

کود NPK

بیل

نکته

انواع مختلفی از بلوبری و شاه توت وجود دارد، قبل از کاشت گونه ای را انتخاب کنید که برای کاشت در منطقه شما مناسب باشد.

هشدار

از آبیاری بیش از حد اجتناب کنید، گیاه بلوبری و شاه توت در خاک های گل آلود رشد نمی‌کنند.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ