کاشت درختچه های بلوبری در نزدیکی هم

کاشت بلوبری

بلوبری (Vaccinium spp) به طور معمول در مناطق سرد رشد می‌کند، هرچند واریته هایی مثل بلوبری بوته بلند و بلوبری rabbiteye در مناطق گرم و مدیترانه ای نیز قادر به رشد هستند. هر دو این واریته ها به مراقبت کمی نیاز دارند و اگر در شرایط مناسبی کاشته شوند رشد خوبی داشته و میوه های زیادی تولید می‌کنند. با این حال درختچه های بلوبری برای این که گرده افشانی متقاطع داشته باشند، نسبتا باید نزدیک به هم کاشته شوند.

چگونگی کاشت نهال های بلوبری نزدیک به هم

1 – نهال بلوبری باید در هر زمان از سال که هوا سرد و مرطوب است کاشته شود (اواخر پاییز تا اوایل بهار). یک مکان که حداقل روزی شش ساعت نور خورشید را به صورت مستقیم دریافت می‌کند برای کاشت بلوبری انتخاب کنید. در مناطقی که در تابستان گرمای شدید وجود دارد، برای درختچه های بلوبری باید یک سایه فراهم شود.

2 – برای هر بوته بلوبری باید 0.36 تا 0.54 متر مربع فضا در نظر گرفته شود. هر گونه علف هرز، سنگ، زباله و دیگر اجزایی که برای گیاه مزاحمت ایجاد می‌کنند را از خاک حذف کنید. زیرا این موارد در تولید ریشه تداخل ایجاد می‌کنند.

3 – یک لایه 10 تا 15 سانتی متری پیت ماس و یک لایه 10 سانتی متری کمپوست بر روی خاک اضافه کنید. کمپوست و پیت ماس را با 20 سانتی متر از سطح خاک مخلوط نمایید. خاک را آنقدر شخم بزنید تا زمانی که شل شود.

4 – PH خاک را با استفاده از کیت تست PH، اندازه گیری کنید. گیاه بلوبری یک گیاه اسید دوست است و برای رشد مطلوب باید در خاک هایی با PH 4.5 تا 5.5 کاشته شود. اگر PH خاک بالاتر از 5.5 است با استفاده از گوگرد عنصری آن را پایین بیاورید. در هر 9 متر مربع باید نیم کیلو گوگرد اضافه شود.

5 – نهال های بلوبری را در فاصله 1.5 متری از هم بکارید. فاصله بین ردیف ها را 3 متر در نظر بگیرید تا ریشه ها به اندازه کافی فضا برای گسترش داشته باشند. در زمان کاشت نهال ها، یک گودال که عمق آن 2 سانتی متر از عمق گلدان بیشتر است در خاک حفر کنید، عرض گودال باید دو برابر عرض توپ ریشه باشد. نهال بلوبری را در مرکز گودال قرار دهید و قسمت های خالی گودال را با خاک اصلاح شده پر کنید. 

6 – به آرامی خاک اطراف نهال را فشار دهید. بعد از کاشت به نهال های بلوبری آب دهید، به نحوی که 12 سانتی متر از سطح خاک مرطوب شود. در اطراف هر نهال بلوبری یک لایه 8 سانتی متری مالچ اضافه کنید. مالچ باید 7 سانتی متر دورتر از ساقه گیاه باشد. 

 7 – در اولین سال، درختچه بلوبری را برای وجود جوانه های گل بررسی کنید. هر جوانه گل که بر روی گیاه وجود دارد را حذف کنید، در صورتی که این جوانه ها حذف نشوند به میوه تبدیل می‌شوند، به این معنا که گیاه انرژی خود را صرف تولید میوه می‌کند و ریشه گیاه به اندازه کافی توسعه پیدا نمی‌کند. 

8 – بلوبری تازه کاشته شده به هفته ای یک اینچ آب نیاز دارد. در طول آب و هوای مرطوب آبیاری باید کمتر باشد، زیرا ریشه گیاه ممکن است دچار پوسیدگی شود. در طول آب و هوای گرم و خشک، آبیاری باید دو بار در هفته انجام شود.

9 – چهار هفته بعد از کاشت گیاه بلوبری، از یک کود NPK 10-10-10 به میزان یک قاشق چای خوری برای هر یک از گیاهان بلوبری استفاده کنید. کود را با فاصله 30 سانتی متری از پایه گیاه به صورت نم نم بر روی خاک بپاشید. بعد از اضافه کردن کود، آبیاری انجام دهید تا کود به خوبی در خاک نفوذ کند.

وسایلی که شما نیاز دارید:

نوار اندازه گیری

پیت ماس

کمپوست

چنگک برای مخلوط کردن پیت ماس و کمپوست با خاک

کیت تست PH

گوگرد عنصری

بیل

مالچ

کود متعادل 10-10-10 NPK

نکته

از کاشت بلوبری در نقاطی که خاک در آن جا دائماً مرطوب و خیس است اجتناب کنید.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

6 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ