اسپری حشره کش ارگانیک برای درختچه بلوبری


چندین نوع بلوبری موجود است که در نقاط مختلف قابل کاشت هستند. برخی از درختچه های بلوبری در مناطق سرد و برخی دیگر در مناطق گرم قادر به رشد می‌باشند. از آنجا که بلوبری های بوته کوچک و کوتوله قابل کاشت در گلدان هستند، بنابراین می‌توان آن ها را در هر نقطه ای کاشت. با این حال برای رشد موفقیت آمیز بلوبری باید از آفات مشترک بلوبری و حشره کش های ارگانیک برای کنترل آن ها آگاه بود تا بتوان به رشد بلوبری کمک نمود.

هدف

باغبانانی که از روش ارگانیک برای پرورش بلوبری استفاده می‌کنند معمولا با حشرات دچار مشکل می‌شوند. به عنوان مثال، گیاهان بلوبری در معرض حمله آفاتی مانند شته ها، حشرات ایجاد کننده تاول در بلوبری، کرم بلوبری، کرم میوه، سوسک های ککی، مگس دروزوفیلا بال خال دار و ... می‌باشند.  اگر این آفات کنترل نشوند می‌توانند بر روی جوانه های جوان بلوبری، برگ و ریشه تاثیر بگذارند و باعث ایجاد حفره در میوه و توقف رشد و مرگ گیاه بلوبری شوند.

اسپری حشره کش ارگانیک تجاری و خانگی

اسپری های حشره کش ارگانیک برای بلوبری را می‌توان هم خریداری کرد و یا آن را در خانه ساخت. حشره کش های ارگانیک تجاری ممکن است شامل یک یا چند ماده طبیعی باشند. اولین ماده پریتروم است که از گل داوودی مشتق شده است و برای مبارزه با کرم میوه مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماده دیگری که در اغلب حشره کش های ارگانیک وجود دارد روغن چریش است که از یک درخت بومی هند استخراج می‌شود. اسپری روغن چریش برای مبارزه با مشکلات آفاتی مثل شته ها، سرخرطومی، کرم قرمز راه راه و سوسک ککی بلوبری استفاده می‌شود. محصولات حشره کش حاوی اسپینوزاد (spinosad) که از یک باکتری موجود در خاک ساخته شده است، از درختچه بلوبری در برابر کرم ها حفاظت می‌کند. یک حشره کش ارگانیک برای گیاه بلوبری را می‌توان به سادگی در خانه درست کرد. این حشره کش ارگانیک شامل فلفل قرمز، سیر، پیاز و مایع ظرف شویی می‌باشد. این حشره کش برای کنترل آفات برگ خوار استفاده می‌شود. با توجه به یکسری مطالعات نشان داده شده که فلفل قرمز می‌تواند باعث دفع حشرات بال دار شود، البته این مطالعه هنوز در حال انجام و تکمیل است.

استفاده از حشره کش ها

قبل از استفاده از هر اسپری حشره کش باید دستورالعمل آن را به دقت مطالعه کرد و با توجه به آن عمل نمود. البته به دلیل این که حشره کش های ارگانیک از مواد طبیعی ساخته شده اند، برای انسان ها و محیط زیست خطرناک نیستند. همچنین باید مطمئن شوید که حشره کش مخصوص آفات آلوده کننده گیاه بلوبری باشد. در زمان سم پاشی اطمینان حاصل کنید که حشره کش به طور کامل در نقاط آلوده اعمال شود، مثلا برای قسمت های زیرین برگ ها که حشرات تخم گذاری کرده اند نیز از حشره کش استفاده کنید. برای مدیریت موفقیت آمیز در کنترل حشرات، به طور مکرر از حشره کش استفاده کنید که معمولا فواصل بین هر بار استفاده 7 تا 10 روز می‌باشد. حشره کش ارگانیک حاوی اسپینوزاد باید در شب استفاده شود زیرا جزءهای فعال این حشره کش در نور تجزیه می‌شوند.

نکات

در زمان شکوفه دهی گیاه بلوبری نباید از حشره کش استفاده کرد زیرا باعث آسیب رساندن به حشرات گرده افشان (زنبورها) می‌شوند.


مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ