استفاده از برگ بلوط به عنوان مالچ برای بوته بلوبری

مالچ برگ بلوط

گیاه بلوبری علاوه بر تولید میوه های بسیار خوشمزه، چشم انداز بسیار زیبایی نیز به وجود می‌آورد. این گیاه به مراقبت زیادی نیاز ندارد. بوته های بلوبری به یک خاک اسیدی با PH 4.8 تا 5.5 نیاز دارند ولی می‌توانند PH 4 تا 5.5 را هم تحمل کنند. برای کاشت بلوبری خاک باید غنی از مواد ارگانیک بوده و زهکشی خوبی داشته باشد. بلوبری Rabbiteye یک گونه از بلوبری است که به ساعت سرمای کمی در زمستان نیاز دارد و در مناطق گرم نیز به خوبی رشد می‌کند. بلوبری بوته بلند جنوبی نیز برای مناطق گرم و معتدل مناسب است. استفاده از برگ بلوط به عنوان مالچ یک راه بسیار خوب برای افزایش مواد ارگانیک در خاک می‌باشد.

چگونگی استفاده از برگ بلوط به عنوان مالچ برای گیاه بلوبری

1 – برگ های خشک درخت بلوط را با استفاده از دستگاه خرد کن، کاملا خرد کنید. از کل برگ برای درست کردن مالچ استفاده می‌شود. 

2 –  با استفاده از کود ارگانیک یا کود شیمیایی مورد نظر خود، در فصل بهار به بوته های بلوبری کود بدهید. برای این که کود آسان تر جذب شود، کود را در منطقه ریشه روی خاک بریزید. از کودی استفاده کنید که نیتروژن دو برابر فسفر و پتاسیم باشد، به همراه کود منیزیم نیز باید اضافه شود. کود دهی بیش از حد، به گیاه بلوبری آسیب می‌رساند. به طور کلی در صورتی که کود کمتر داده شود بهتر از این است که کود بیش از حد به گیاه بلوبری داده شود. اما یک ماه بعد از کاشت گیاه جدید، اضافه کردن یک اونس (28 گرم) کود به طور مساوی در اطراف هر گیاه عملکرد بسیار خوبی در انواع خاک ها دارد. در سال دوم دو اونس کود به خاک اضافه کنید، در سال سوم سه اونس و در هر سال پس از آن به همین ترتیب عمل نمایید تا زمانی که میزان کود به 8 اونس برسد. برای گیاهان تازه کاشته شده باید کمی با تاخیر مالچ روی خاک اضافه نمود، هر سال با چنگک مالچ قدیمی را جمع کنید و یک لایه مالچ جدید به خاک بیافزایید.

3 – در فصل بهار بعد از این که درجه حرارت خاک گرم شد، برگ بلوط خرد شده را در اطراف بوته بلوبری اضافه کنید. خاکی که مالچ دارد از خاکی که مالچ ندارد خنک تر است. اضافه کردن مالچ زمانی که هوا گرم است مناسب می‌باشد، در بهار زمانی که هوا خنک است نباید روی خاک مالچ اضافه شود. یک لایه 5 تا 6 سانتی متری مالچ در اطراف گیاه مناسب می‌باشد. اضافه کردن یک لایه ضخیم مالچ در خاک های مرطوب یا خاک های رسی ممکن است اثر منفی داشته باشد. خاک نباید از آب اشباع شود و فقط باید مرطوب نگه داشته شود. بوته های بلوبری باید در خاک های با زهکشی خوب کاشته شوند.

4 – مالچ را به شعاع 60 تا 90 سانتی متری در اطراف بوته بلوبری اضافه کنید. مالچ را 15 سانتی متر دورتر از پایه گیاه روی خاک بریزید. از ریختن مالچ اضافی روی خاک اجتناب کنید.

5 – در فصل پاییز دوباره یک لایه 5 سانتی متری مالچ برگ بلوط خرد شده روی خاک بریزید.

نکته

مواظب باشید مالچ با تنه بوته بلوبری برخورد نداشته باشد تا از ایجاد بیماری ها و جذب حشرات جلوگیری شود.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ