پرورش درخت بونسای گل ابریشم

درخت گل ابریشم با شکوفه ها زیبا و معطری که دارد، یکی از درختان محبوب برای بونسای می باشد. دلیل دیگری که درخت گل ابریشم را برای درست کردن بونسای مناسب کرده است، ساقه های ظریف و سرخس مانند آن می باشد که توسط برگ های کوچک و زیبا پوشانده شده اند. به دلیل این ویژگی منحصر به فرد که در درخت گل ابریشم وجود دارد، با دیدن درخت بونسای آن یک حس زیبا و لطیف به فرد القا می شود. همچنین درخت گل ابریشم به دلیل رشد سریعی که دارد یک انتخاب عالی برای درست کردن بونسای است. این ویژگی به این معناست که تنه و اندام های درخت بونسای گل ابریشم نسبت به سایر درخت های بونسای سریع تر ضخیم می شود و بنابراین پرورش آن آسان تر است. 

پرورش درخت بونسای گل ابریشم

گل های زیبا و معطر درخت بونسای گل ابریشم، آن را به یک درخت بی نظیر و زیبا تبدیل کرده است. شکوفه دهی در تابستان انجام می شود، این گل ها در واقع هیچ گلبرگی ندارند اما به جای آن دارای خوشه های ظریف و ابریشمی از پرچم به رنگ های سفید و صورتی می باشد که در میان گل قرار دارند و کوچکتر از گلبرگ هستند. این شکوفه های منحصر به فرد نام " گل ابریشم " را به این درخت می دهند. در صورتی که درخت گل ابریشم در باغ باشد، این گل ها جذب کننده پروانه ها، زنبورها و دیگر حشرات گرده افشان هستند. 

یکی از ویژگی های درخت بونسای گل ابریشم این است که برگ های موجود در هر شاخه، شب ها بسته می شوند و در صورتی که درخت خارج از خانه قرار داده باشد در زمان بارش باران نیز بسته می شوند. این یک صفت طبیعی در گونه های شب خسب (Albizia julibrissin) است و احتمالا این ویژگی شناخته ترین صفت این گیاه است. این درخت در سال 1780 از شرق توسط یک نجیب زاده ایتالیایی به اروپا وارد شد. همچنین درختان بلند و باریک گل ابریشم بیش از صد سال است که در کنار سواحل ایالات متحده آمریکا وجود داشته است که بعدها برای تبدیل شدن به یک درخت بونسای عالی کشف شد. 

درخت گل ابریشمی که اغلب در بونسای استفاده می شود گونه شب خسب (Albizia julibrissin) می باشد. این درخت بومی چین است و گونه های زیادی از Albizia وجود دارد و همه آن ها به عنوان درخت ابریشم شناخته می شوند، اما تنها گونه julibrissin در بونسای مورد استفاده قرار می گیرد. نام های دیگر درخت گل ابریشم از گونه شب خسب، اقاقیا و درخت آلوچه هندی است. هرچند که درخت گل ابریشم هیچ ارتباطی با خانواده گیاهان اقاقیا و آلوچه هندی ندارد. 

در زمینه بونسای، گونه شب خسب ( Albizia julibrissin ) معمولا درخت گل ابریشم نامیده می شود. هرچند این نام خارج از این زمینه ممکن است به بسیاری از گیاهان دیگر نیز نسبت داده شود. در مبحث بونسای درخت گل ابریشم به طور خاص به معنای گونه شب خسب است. 

در طبیعت، گونه شب خسب ( Albizia julibrissin ) می تواند تا 15 متر رشد کند و توسط یک تاج گسترده ای از برگ ها پوشیده می شود. برگ ها شانه ای مرکب هستند و به صورت گروه های 6 تایی تا 12 تایی از برگچه های کوچک و دراز و نازک تشکیل شده اند. پوست درخت سبز تیره یا خاکستری است و خط های عمودی روی تنه نشان دهنده سن درخت است. 

پرورش درخت بونسای گل ابریشم

محیط ایده آل برای رشد درخت بونسای گل ابریشم در تمام زمان ها باید دارای درجه حرارت بیش از 16 درجه سانتی گراد باشد. درخت گل ابریشم بومی چین است و آب و هوای نسبتا خشک و نور خورشید را دوست دارند. پرورش درخت بونسای گل ابریشم در چنین شرایطی باعث مقاوم شدن آن می شود و در این صورت می توان آن را در هر آب و هوایی نگه داشت و همچنین در برابر خشکی نیز مقاوم می شود. پرورش درخت بونسای گل ابریشم در آب و هوای سرد و مرطوب دچار مشکل می شود. 

مراقب آبیاری درخت بونسای گل ابریشم باشید، زیرا آبیاری بیش از حد باعث افتادگی درخت می شود و آبیاری خیلی کم هم باعث پژمردگی درخت می شود. ریشه های خیس علت اصلی بیماری در درختان بونسای است. خاکی که برای پرورش درختان بونسای استفاده می شود باید زهکشی خوبی داشته باشد. زمانی که درخت گل ابریشم شکوفه می دهد از خیس شدن شکوفه ها باید پرهیز کرد زیرا باعث زودتر افتادن گل ها می شود. 

برخلاف دیگر گیاهانی که برای بونسای استفاده می شوند، درخت گل ابریشم نیاز به نور خورشید کامل در تمام روز دارد. خوشبختانه درخت گل ابریشم در اکثر خاک ها رشد می کند فقط باید زهکشی خوبی داشته باشد، خاک های لومی انتخاب مناسبی هستند. هرچند اضافه کردن مواد تقویتی به خاک باعث رشد بهتر درخت گل ابریشم می شود. 

شکل دادن به درخت بونسای گل ابریشم

به دلیل رشد سریعی که درخت گل ابریشم دارد، بونسای آن کمتر خسته کننده تر از دیگر گیاهان است. پرورش درخت بونسای گل ابریشم یک انتخاب خوب برای مبتدیان است. با این حال روند پرورش درخت بونسای گل ابریشم نیاز به مهارت مبتدی تا متوسط در پرورش بونسای دارد. درخت گل ابریشم قطعا ساده ترین گیاه بونسای برای شکل دادن نیست ولی خیلی سخت هم نیست.

از مزایای دیگر درخت گل ابریشم برای بونسای این است که می تواند هرس سخت در هر بهار را تحمل کند. این ویژگی نه تنها به دقیق تر بریدن شاخه های گیاه کمک می کند بلکه سرعت پروسه را هم افزایش می دهد. برای کسانی که به بونسای علاقه دارند و در مورد شکل دهی به درخت نگران هستند، درخت گل ابریشم یک انتخاب عالی است. به خاطر داشته باشید که درخت گل ابریشم نباید در دمای زیر 16 درجه سانتی گراد باشد و از آبیاری بیش از حد آن نیز باید اجتناب کرد.  

 

محصولات مرتبط

8 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ