آفات خربزه و روش مبارزه با آن ها

آفات خربزه
از مهمترین آفات خربزه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
شته ها: که روی بیشتر گیاهان زندگی می کنند. به این صورت که روی برگ ها و ساقه گیاهان جمع شده و در نتیجه حمله آن ها برگ ها زرد و پیچیده می شوند و با تغذیه از شیره گیاهی باعث پژمرده شدن برگ ها، ضعف بوته ها و از بین رفتن جوانه و بالاخره خشک شدن گیاه می شود. 
برای مبارزه با شته ها می توان از برخی سموم استفاده کرد. همچنین حشراتی مثل زنبور و مگس از لارو شته تغذیه می کنند و آن ها را ازبین می برند. 
مگس خربزه: لاروهای مگس خربزه از آفات مهم خربزه هستند. این مگس با تخم گذاری خود پوست میوه های کوچک را سوراخ کرده و در قسمت گوشت میوه تخم ریزی می کند . پس از چند روز لاروها بیرون می آیند و با ایجاد تونل هایی از قسمت گوشتی میوه تغذیه و آن را فاسد می کنند. خربزه های آلوده بد بو و غیر قابل مصرف هستند و گوشت میوه سخت و تلخ می شود.
روش مبارزه با مگس خربزه: سم پاشی بوته ها با محلول دو در هزار دیپترکس یا یک در هزار دیازینون در موقع ظهور حشرات نتیجه خوبی می دهد.
 
مگس خربزه
 
کفشدوزک خربزه: لاروهای این حشره از برگ ها تغذیه می کند و با سوراخ کردن برگ ها باعث ضعف و حتی خشک شدن بوته ها می شوند. 
روش مبارزه: در صورت شدید بودن خسارت این آفت در مزرعه می توان با استفاده از سموم فسفر یک یا دو بار به نسبت 1 تا 1/5 در هزار بوته ها را سم پاشی نمود. ولی فاصله آخرین سم پاشی تا برداشت محصول نباید از 20 روز کمتر باشد.
Rhaphidopalpa foveicollis : یکی از آفات مهم خربزه است . لاروها بیشتر از ریشه خربزه استفاده می کنند ولی حشرات کامل  بیشتر از اندام های هوایی گیاه استفاده می کنند.
روش مبارزه: برای کنترل مرحله لاروی از برخی سموم به صورت پاشیدن در پای بوته می توان استفاده کرد.
آفات خربزه

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ