عمر گیاه پشن فروت

گیاه پشن فروت (Passiflora edulis) یک گیاه نیمه گرمسیری است که رشد سریعی دارد و بهترین عملکرد را در مناطقی دارد که دمای هوا در زمستان 3- تا 7 درجه سانتی گراد است. این گیاه در عرض چند سال می‌تواند به ارتفاع 9 متر رشد کند و میوه هایی با وزن سنگین را تحمل نماید. نرخ رشد سریع گیاه به این معناست که پشن فروت نسبت به گیاهانی که کندتر رشد می‌کنند عمر کوتاه تری دارد. اگر گیاه در مناطقی  که نماتد یا پوسیدگی قارچی شایع است کاشته شود ممکن است عمر گیاه از حالت طبیعی نیز کمتر شود.
مدت زمان به بلوغ رسیدن گیاه پشن فروت
گیاه پشن فروت را می‌توان از طریق بذر و قلمه کاشت. گیاهانی که از بذر کاشته می‌شوند یک تا سه هفته طول می‌کشد تا جوانه بزنند اما قلمه زمانی که ریشه توسعه پیدا می‌کند شروع به رشد می‌نماید. گیاه پشن فروت در هر صورتی که با بذر یا قلمه کاشته شود دو یا سه سال طول می‌کشد تا گل و میوه تولید کند. به طور کلی پشن فروت زرد رشد سریع تری دارد، میوه ها با سرعت بیشتری رشد می‌کنند و گیاه محصولات بیشتری نیز تولید می‌کند. میوه های زرد یا بنفش دو یا سه ماه طول می‌کشد تا رسیده شوند.
طول عمر عادی پشن فروت
طول عمر گونه های مختلف پشن فروت متفاوت است. بسیاری از گونه های پشن فروت بعد از چهار سال می‌میرند ولی گیاهانی که در زمینه های تجاری کاشته می‌شوند بیش از 10 سال عمر می‌کنند. کود دهی و آبیاری کافی، اضافه کردن مالچ در اطراف گیاه و هرس منظم باعث می‌شود تا گیاه بتواند سال های زیادی زنده بماند. در مناطق سرد گیاه نیاز دارد تا از سرما محافظت شود تا بتواند در طول زمستان زنده بماند.
کاهش عملکرد گیاه پشن فروت
اگر شما گیاه پشن فروت را برای تولید میوه پرورش می‌دهید، گیاه ممکن است طول عمر کمتری داشته باشد. زمانی که سن گیاه بیشتر می‌شود، چوب های مرده بیشتری در گیاه به وجود می‌آیند که محصولی تولید نمی‌کنند، در این صورت عملکرد گیاه کاهش می‌یابد و تولید میوه نیز کمتر می‌شود. در شرایط تجاری، کشاورزان گیاهان پشن فروت را هر سه یا پنج سال جایگزین می‌کنند. اگر شما گیاه پشن فروت را به صورت زینتی و برای گل های آن پرورش می‌دهید طول عمر گیاه بسیار بیشتر می‌شود.
آفات و بیماری های گیاه پشن فروت
گیاه پشن فروت مستعد بیماری هایی از جمله پژمردگی فوزاریومی، پژمردگی طوقه، حمله نماتد و چند نوع ویروس می‌باشد. گیاه آلوده شادابی و انرژی خود را از دست می‌دهد و گاهی اوقات زخم های ساقه و یا شانکر در نزدیکی سطح خاک گسترش می‌یابند. این مشکلات ممکن است باعث مرگ گیاه شوند و به گیاهان دیگر نیز منتقل گردند. اگر عفونت در گیاه در حال توسعه باشد قسمت های آلوده و مرده گیاه را حذف کنید و گیاه را در یک مکان جدید بکارید. گیاهان پشن فروتی که میوه های زرد تولید می‌کنند به نماتد و پژمردگی فوزاریومی مقاوم هستند و در مناطقی که این موارد شایع می‌باشند بهتر است به جای پشن فروت بنفش، پشن فروت زرد کاشته شود.

گیاه پشن فروت

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ