مدت زمان رشد و باردهی کلم بروکلی

به طور معمول چه مدت زمانی طول می‌کشد تا کلم بروکلی رشد کند؟

کلم بروکلی

کلم بروکلی (Brassica oleracea) یک محصول فصل سرد است و بومی مدیترانه می‌باشد. کلم بروکلی یکی از سبزیجات بسیار مغذی و سالم است که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی می‌باشد. این گیاه به طور گسترده کشت می‌شود و رشد آسانی دارد. معمولا کلم بروکلی ۵۰ تا ۱۰۰ روز بعد از کاشت به بلوغ می‌رسد، تعداد روزهایی که طول می‌کشد کلم بروکلی به مرحله بلوغ و برداشت برسد به نوع کلم بستگی دارد.

مدت زمان جوانه زنی کلم بروکلی

جوانه زنی روند سبز شدن بذر گیاه و آغاز رشد آن می‌باشد. یک بذر کلم بروکلی معمولا 4 تا 7 روز طول می‌کشد تا جوانه بزند. دمای مناسب برای جوانه زدن بذر کلم بروکلی 7 تا 29 درجه سانتی گراد می‌باشد و می‌توان کاشت بذر کلم بروکلی را در خانه، گلخانه و یا فضای باز انجام داد. گیاهان کلم بروکلی که در خانه نشا می‌شوند را می‌توان 2 تا 3 هفته بعد از جوانه زنی به زمین منتقل کرد (زمانی که گیاهان 15 سانتی متر ارتفاع دارند و 2 تا 4 برگ تشکیل داده اند).

واریته های کلم بروکلی

انواع کلم بروکلی در زمان های مختلف به بلوغ می‌رسند. گونه های Flash، Umpqua، Gypsy رشد سریعی دارند و در کمتر از 60 روز به بلوغ می‌رسند و عطر و طعم بسیار خوبی دارند. گونه های Rosalind، Arcadia و Premium Crop در طول 60 تا 68 روز به بلوغ می‌رسند و می‌توانند گرما را تحمل کنند. گونه Early Purple Sprouting یک فصل رشد طولانی دارد و 220 تا 250 روز طول می‌کشد که به بلوغ برسد. اگر شما چندین نوع کلم بروکلی را با هم بکارید، با توجه به آب و هوای منطقه، می‌توانید از پاییز تا بهار از باغ خود کلم بروکلی تازه برداشت کنید.

نکات رشد کلم بروکلی

فراهم کردن آبیاری منظم و کود کافی در سراسر فصل رشد برای به دست آوردن بهترین نتیجه از کاشت کلم های بروکلی، مهم می‌باشد.  کلم بروکلی باید به طور منظم آبیاری شود. کلم بروکلی به هفته ای یک اینچ آب نیاز دارد، به طوری که خاک هفته ای یک بار در هنگام آبیاری خیس بخورد. توجه داشته باشید فقط خاکی که گیاه در آن کاشته شده است باید آب داده شود و گیاه نباید خیس شود. خیس شدن برگ ها و جوانه ها باعث تشویق پوسیدگی و بیماری در کلم بروکلی می‌شود. سه هفته بعد از انتقال گیاهان به باغ به آن ها کود دهید و بعد از آن هر ماه یک بار این کار را انجام دهید. از یک کود کامل (NPK 12-12-12 ) استفاده کنید. یک قاشق چای خوری کود برای هر یک از گیاهان گلدانی استفاده کنید و برای گیاهانی که در باغ کاشته شده اند برای هر سه متر یک فنجان کود استفاده نمایید، بعد از دادن کود به گیاهان به آن ها آب بدهید. اگر دمای روزانه بیش از 23 درجه سانتی گراد باشد، اضافه کردن یک لایه 5 سانتی متری مالچ بر روی خاک، به کاهش دمای خاک کمک می‌کند. 

نکات برداشت کلم بروکلی

کلم بروکلی قبل از این که گل ها جوانه بزنند و زمانی که سر کلم بروکلی هنوز هم سفت است برداشت می‌شود. سر کلم بروکلی در زمان برداشت، از جایی که در ساقه منشعب شده است بریده می‌شود. کلم بروکلی زمانی که در صبح (قبل از این که هوا گرم شود) برداشت می‌شود بهترین طعم را دارد. بعد از این که سر اصلی یا مرکزی کلم بروکلی برداشت شد، شاخه های جانبی همچنان در گیاه رشد می‌کنند. زمانی که شما کلم بروکلی را برداشت می‌کنید می‌توانید آن را به مدت پنج تا شش روز در یخچال ذخیره سازی کنید و یا رنگ کلم بروکلی را در آب جوش ببرید و سپس برای یک سال آن را در فریزر نگه دارید.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ